Akademický senát STU na mimoriadnom zasadnutí 1. februára jednomyseľne schválil nový Štatút Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Základný dokument prináša množstvo implementovaných noviniek, ktoré sa dotýkajú orgánov univerzity, schvaľovacích, kompetenčných, legislatívnych procesov, korigujú nedostatky z minulosti, resp. vyplývajú z novely vysokoškolského zákona.
Okrem iných nanovo definuje zásady voľby rektora, ktorú už uskutočňuje akademický senát spoločne so správnou radou. Rektor tiež nadobúda silnejšie kompetencie v rámci vnútorného fungovania a nastavenia univerzity, pre dekanov stanovuje merateľné ukazovatele na účel zvyšovania kvality vysokoškolského vzdelávania zabezpečovaného fakultou a úrovne výskumnej, vývojovej alebo umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti fakulty, a ciele, ktoré vyplývajú z dlhodobého zámeru STU.
Nový štatút umožňuje systematizáciu pracovných miest, definuje štruktúru orgánov STU a fakúlt, vrátane nového orgánu, ktorým je Rada pre vnútorný systém zabezpečovania kvality. Už v preambule deklaruje hodnotové smerovanie vrátane podpory koncepcie zelenej univerzity, udržateľnosti i rodovej rovnosti.
„Štatút definuje základné atribúty vysokoškolského a ďalšieho vzdelávania na STU, samostatným článkom sme zdôraznili podporu študentom a ich aktivitám,“ hovorí prorektor Mikuláš Bittera.
Štatút zavádza študentskú platformu pre podporu študentov, ich pôsobnosti na univerzite a ich aktivít, kategórie junior a senior výskumných a umeleckých pracovníkov umožňujúce napríklad rozdeliť rôzne kompetencie, hodnotenia a pod.
Nový štatút zachováva tradičné hodnoty akademickej samosprávy - fakulty, akademické senáty, dekanov. Dekanov bude voliť volebné zhromaždenie zložené z akademického senátu fakulty a ¼ nominantov rektora.
„V zmysle zákona implementujeme sabatikal, systém merateľných ukazovateľov (KPI) pre dekanov i rozhodovacích postupov vyplývajúcich z novely. Pri nich však vidíme aj nedostatky, ktoré sa prejavia v dĺžke rozhodovacích procesov napríklad pri rozpočte univerzity, keď metodika rozpisu dotácií, rozpis dotácii aj rozpočet musí ísť aj cez správnu radu po predchádzajúcich prerokovaniach a schváleniach v univerzitných grémiách a bude vyžadovať precízne časové plánovanie,“ vysvetľuje líder skupiny, ktorá nový štatút pripravovala, prorektor Maximilián Strémy.
Štatút je základným legislatívnym rámcom univerzity, pre realizáciu ďalších potrebných zmien a úprav je potrebné implementovať ďalšie vnútorné predpisy univerzity (pracovný poriadok, organizačný poriadok, štipendijný poriadok, študijný poriadok, zásady výberového konania a pod), ktoré sa pripravujú už pod gesciou jednotlivých prorektorov a kvestora podľa príslušnosti k oblasti. Návrh štatútu bol pripravovaný a diskutovaný na rôznych úrovniach s rôznymi autoritami z akademickej obce (dekanmi, senátmi, študentmi) cez rôzne grémiá pod vedením skupiny PSAN a prorektorov Jána Híveša, Mikuláša Bitteru a Maximiliána Strémyho.
„Som hrdý na prácu našej prípravnej skupiny, ktorej výsledok je jednomyseľné schválenie návrhu štatútu STU, ktorý zasielame na schválenie Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu SR. Bolo mimoriadne náročné pretaviť znenie novely vysokoškolského zákona do zmysluplného znenia nášho štatútu v zmysle zachovania čo najväčšej samosprávnosti riadenia univerzity. Verím, že sa to podarilo a že o tom presvedčíme aj ministerstvo,“ uzatvára prorektor Ján Híveš.