Vízia a potreba technického vzdelávania v kontexte aktuálnych domácich aj globálnych zmien bola leitmotívom konferencie STU Learning & Teaching forum, ktorú dnes usporiadala Slovenská technická univerzita v Bratislave. S vedcami a pedagógmi univerzity na nej diskutovali medzinárodní experti na čele s nositeľom Nobelovej ceny a čerstvým držiteľom čestného doktorátu STU, profesorom Danom Shechtmanom.
Témy konferencie vychádzali z úzkeho prepojenia medzi inžinierskymi kapacitami krajiny a jej hospodárskym rastom. Absolventi technických študijných odborov zohrávajú kľúčovú úlohu v rozvoji hospodárstva i kvality každodenného života. Okrem technických zručností sa od nich očakávajú schopnosti poskytovať ekonomicky, environmentálne a sociálne udržateľné riešenia.
Práve rozvoju týchto schopností u detí a mladých ľudí sa vo svojom príspevku venoval profesor Shechtman. Poukázal na rozdielny demografický vývoj a jeho vplyv na vývoj ekonomík a spoločnosti. Odporúča začať s výchovou k vede a túžbe po poznaní už v útlom detstve. Spomenul príklad materskej škôlky v izraelskom meste Haifa, kde sídli Technion - Izraelský technologický inštitút, v ktorom profesor Shechtman dlhodobo pôsobí. Deväťdesiat detí má v škôlke laboratóriá, kde robia pokusy a objavujú.
„Je dôležité učiť už deti mať oči otvorené, chápať prírodné zákony a myslieť kriticky,“ povedal profesor Shechtman. Sám roky viedol aj televízny program pre deti "Staň sa vedcom s profesorom Danom“ v celoštátnej televízii. Študentov Technionu vedie k prepojeniu vedy a podnikania, čo prináša množstvo inovácií. Výsledok je, že 8 miliónový Izrael bez prírodných zdrojov produkuje viac startupov, ako veľké, pokojné, a stabilné krajiny ako Japonsko, Čína, India, Kórea, Kanada či Spojené kráľovstvo, konštatoval. Kľúčové sú podľa neho univerzity a ich učitelia. „Učiteľ nie je len zdroj informácií, mal by aj vychovávať, vzdelávať, a najmä pre deti by mal byť vzorom a príkladom správania. Aj vy to dokážete,“ dodal profesor Shechtman.
Rektor STU Oliver Moravčík nadviazal konštatovaním, že na Slovensku musíme zmeniť nastavenie myslenia.
„Naša ekonomika je mimoriadne naviazaná na automobilovú výrobu, produkujeme najviac áut na svete v prepočte na obyvateľa. Vzhľadom na množiace sa signály sa však v tomto sektore črtá kríza. Čo teraz? Odpoveď sú práve startupy a rozvoj podnikania,“ povedal rektor Moravčík. Šance STU vidí v členstve univerzity v aliancii európskych univerzít EULiST.
Na konferencii STU Learning & Teaching forum sa diskutovalo aj o témach zmien inžinierskeho vzdelávania pre zvládanie budúcich výziev, umelej inteligencie vo vysokoškolskom vzdelávaní, o riadení talentov na univerzitách či vplyve rebríčkov.