Absolvent študijného programu: - Chápe poslanie, úlohy a potenciál dizajnu v ekonomike a rozvoji spoločnosti rovnako ako požiadavky kladené na dizajnéra v praxi; - Komparuje rozdiely práce v zamestnaneckom pomere a v slobodnom povolaní; je schopný vyhodnotiť význam stupňa dosiahnutého vzdelania pre rozhodnutie o pokračovaní v štúdiu na magisterskom stupni; - Rozumie manažmentu malého podnikania v dizajne; - Pozná históriu, druhy a sféry dizajnu aj ich špecifické nároky na teoretickú i praktickú prípravu pre výkon zvoleného povolania a neskoršej špecializácie v rôznych oblastiach dizajnu; - Uvedomuje si základné spoločenské, výrobné, ekonomické, ekologické a právne aspekty navrhovania, ako aj morálnu zodpovednosť dizajnéra, etické nároky voči zákazníkom, prostrediu a povolaniu osobitne v ochrane pred plagiátorstvom; - Aplikuje vybrané postupy dizajnérskeho navrhovania vedúce k realizácií diela podľa zadania, plánovanie času a zdrojov pre navrhovanie (ale i v samotnom štúdiu). Chápe dôležitosť chronológie a metodickosti v postupoch; - Má prehľad o materiáloch a technológiách používaných vo výrobe produktov typických pre dizajnérske navrhovanie; - Orientuje sa v profesijnej terminológii dizajnu a príbuzných odborov (v slovenskom i cudzom jazyku).
Absolvent študijného programu: - Aktívne sleduje a analyzuje trendy v dizajne, architektúre a príbuzných odboroch, skúma možnosti i dopady zmien – inovatívnych názorov, postupov a hodnôt, je k nim v rámci stupňa poznania a skúseností z bakalárskej úrovne štúdia kritický; - Aplikuje unikátnu osobnú kreativitu a nelineárne myslenie; - Spontánne spája technické (konštrukčné) myslenie podopreté o vedomosti a intuitívnu umeleckú (výtvarnú) predstavivosť; dokáže o farbe profesionálne komunikovať, pozná estetickú teóriu farieb a harmonické princípy; - Tvorí si vlastný autorský výraz a viditeľne sa diferencuje od iných nielen výslednými dielami, ale aj pracovnými postupmi a nasadením; - Rozumie metódam analýzy zadania a jeho interpretácii, ako i preverovania a dôležitosti správnej interpretácie pre dosiahnutie relevantného výsledku – dbá na efektívnu spoluprácu so zadávateľom s cieľom komparovať očakávania (potreby a želania) od dizajnérskeho diela; - Je citlivý k obsahu zadania ako celku, ale aj k detailom – pri tvorbe zvažuje varianty; - Využíva systematický a metodický prístup k navrhovaniu s dôrazom na dosahovanie stanovených cieľov – tzv. best practices; - Rieši dizajnérsky problém v širšom socio-ekonomickom kontexte, dizajnom humanizuje a harmonizuje prostredie, odpovedá na výzvy vo vzťahoch človek a environmentálna udržateľnosť; - Integruje do procesu tvorby vždy skupinu možných alternatívnych vplyvov – aspektov, ktoré vytvárajú rámec pre obsah a formu. Dizajn nevníma ako izolovanú disciplínu; - V procese tvorby (v interakcii s kooperantmi a zákazníkmi, školou) komunikuje nielen verbálne, ale predovšetkým vizuálne – od analógových skíc a kresieb až po návrhy v 2D a 3D grafických programoch. - Rozumie technickej dokumentácii a dokáže pomocou jej pravidiel pripraviť zrozumiteľné schémy pre konzultácie s profesijnými špecialistami, alebo pre potreby jednoduchej výroby; - Experimentuje a overuje idey na pracovných modeloch, pripravuje modely pre konzultácie s profesijnými špecialistami alebo ako predlohy pre jednoduchú výrobu; - Cielene prispôsobuje komunikáciu prostrediu a okolnostiam. V akademickom a profesijnom prostredí využíva výhradne formálny odborný štýl a slovník; - Etapové výsledky i konečný výsledok tvorby prezentuje pre auditórium atraktívne, štruktúrovane a profesijne relevantne. Opiera sa o výsledky výskumu, rešerší, pozorovaní a pomocou nich argumentuje; - Dokáže pre účely prezentácie svojho návrhu vytvoriť layout plagátu, letáku, brožúry a pod. Aplikuje pritom zásady grafického dizajnu a typografie. Sám si navrhnutý produkt fotografuje, fotografiu upraví do layoutu a výsledok transformuje do formátu vhodného pre profesionálnu tlač; - Využíva rôzne metódy získavania relevantných informácií: realizuje primárny a sekundárny výskum, experimenty, rozhovory. Nevyhnutne spojené úkony či aktivity si metodicky organizuje; - Disponuje primeranými pracovnými návykmi, ako aj schopnosťami ovládať podporné technológie dizajnérskeho navrhovania – je zručný a pracuje fluentne, bezpečne; - V pracovnom procese je výkonný a koná účelne a užitočne, zvláda stres a vysoké pracovné nasadenie; - Využíva umenie pre osobnostnú kultiváciu, humanizáciu a sociálnu empatiu. Význam umenia pre spoločnosť i jednotlivca spontánne propaguje; - Má záujem zadania realizovať kvalitne, pričom kvalitu rozpoznáva a hodnotí, má rozvinutý vkus a skúsenosť s hmatateľnou kvalitou; - Posilňuje si vzdelávacie zručnosti a predpoklady pre štúdium na ďalšom akademickom stupni.
Absolvent študijného programu: - Je pripravený dizajnérsky navrhovať samostatne alebo v kolektíve jednoduchší produkt autorského solitéru, remeselnej a priemyselnej produkcie; - Profesijná tvorba a navrhovanie inovatívnych riešení ho silne motivuje a uspokojuje – je formou jeho sebavyjadrenia ale i sebauvedomenia; - Uvedomuje si vlastný potenciál pre tvorbu zadávaného diela v konkrétnych podmienkach (zdroje, čas, kvalita). Zodpovedne dokáže vyberať z ponúk práce, ale i ponuku odmietnuť; - Výkonne pracuje samostatne i v tíme, kde svoje unikátne predpoklady regulovane poskytuje so sociálnymi spôsobilosťami pre tímovú prácu – subordinácia; - Dokáže nastaviť ciele a program zmysluplného výskumu pre podporu tvorby; - Je pripravený zvládať špecifické nároky práce v projektovom tíme; - Je ochotný a pripravený prijímať kritiku i pripomienky k svojej autorskej práci – pokladá ich za užitočné vstupy pre zmeny a korekcie v osobnom rozvoji. Konkurenciu považuje za nastavené zrkadlo pre budovanie vlastných kompetencií; - Sám kriticky hodnotí výsledky svojej práce a aktívne ich porovnáva s výsledkami kolegov alebo konkurencie – je schopný prijímať poverenia a zodpovedať za pridelené úlohy; - K hodnoteniu vlastných alebo cudzích výsledkov pristupuje systematicky a metodicky – hodnotenie považuje za dôležité nielen pre zadávateľa úloh, ale predovšetkým pre osobný, či korporátny rozvoj. Používa pritom overené alebo špecificky nastavené objektívne merateľné kritéria; - Monitoruje a upravuje vlastné i cudzie pracovné postupy k zvýšeniu bezpečnosti a hygiene pri práci vrátane používania špecifických technológií a osobných ochranných pracovných prostriedkov; - Prospešné informácie poskytne či sa o ne podelí s okolím s cieľom budovania vzájomne užitočných sociálnych kontaktov. Tvorí si povesť zodpovedného nápomocného profesionála – uvedomuje si dopad kooperujúceho postoja na študijný i kariérny potenciál. Aktívne sa zúčastňuje rozmanitých foriem vyučovania, ale aj mimo akademických aktivít (semináre, workshopy, súťaže, výstavy). Nerobí mu problém krátkodobo vystúpiť aj v roli lektora – prezentátora; - Zodpovedne sa formuje na osobnosť „bezpečného profesionála“ s vysokou istotou dosiahnutia konkurencieschopného výsledku podľa propozícií. Aplikuje bez výhrad predpisy, zákony, normy tak, aby dosahoval v daných podmienkach najvyššiu kvalitu. Považuje to za cieľ profesionálneho rastu; - Dokáže posúdiť kvalitu a kvantitu aktuálnych osobných profesijných spôsobilostí a nastaviť si individuálny program formálneho a neformálneho vzdelávania; - Sám seba vníma ako pripraveného (v prípade, že sa nerozhodne pre ďalšie štúdium) vstúpiť na pracovný trh a nadobudnutými kompetenciami na ňom obstáť.
Absolvent je kompetenčne vybavený pre pracovné uplatnenie ako samostatný dizajnér jednoduchších výrobkov alebo vedený člen tímu komplexnejších návrhov v dizajnérskych štúdiách, architektonických ateliéroch, v projektových tímoch, pri vývoji výrobkov alebo vo výskume, vo výrobe – osobitne v rastúcom dopyte po zákazníkom prispôsobených riešeniach alebo originálnych produktoch a ich detailoch. Absolvent môže navrhovať autorské a solitérne produkty, priemyselne hromadne vyrábané produkty, vybrané produkty vizuálnej komunikácie pre reklamu, marketing, alebo realizovať vizualizácie podľa výkresovej dokumentácie. Rovnako môže absolvent pracovať ako interiérový dizajnér alebo vo výstavníctve. V tomto rámci sú formulované požiadavky na uchádzačov vo výberových konaniach na obsadenie voľných pracovných miest, alebo v grantových schémach a projektoch (inzercia a pod.) pre daný akademický stupeň. Študenti po absolvovaní stáží a praxe deklarujú svoju spôsobilosť pre požadované úlohy, rovnako ako dopytovaní absolventi po istom období v praxi. Prípadné odporúčané rozšírenie kompetencií súvisí s nárokmi konkrétnej špecializovanej práce a všeobecná akademická príprava ho nemôže suplovať. Absolvent sa uplatní taktiež v iných príbuzných profesiách súvisiacich s dizajnom ako napr. reklama, marketing, vzdelávanie, služby, oblasť verejnej správy, tretí sektor a pod. Vzdelanie na tomto stupni pripraví absolventa aj na pôsobenie v slobodnom povolaní umeleckého odboru dizajn – v malom podnikaní. Absolventi FAD STU vo veľkej miere využívajú možnosť práce na Dohodu alebo v rámci Živnostenského oprávnenia. Vzhľadom na tento fakt, nemožno presne zhodnotiť uplatniteľnosť našich absolventov po skončení jednotlivých stupňov štúdia zdokumen-tované na: https://www.upsvr.gov.sk/statistiky/nezamestnanost-mesacne-statistiky.html?page_id=1254, https://www.minedu.sk/uplatnenie-absolventov/ https://www.minedu.sk/pri-vybere-vysokej-skoly-pomoze-uchadzacom-aj-prehlad-nezamestnanosti-jej-absolventov/
Absolvent študijného programu Dizajn je pripravený na štúdium 2. stupňa vysokoškolského štúdia a môže pomocou získaných poznatkov a zručností priamo pokračovať v štúdiu v nadväzujúcich magisterských študijných programoch v odbore Umenie, programe Dizajn. Uplatní sa ako (podľa Sústavy povolaní na sustavapovolani.sk): - Priemyselný dizajnér produktov (2163004) - Dizajnér autorských a solitérnych produktov (2163006) - Interiérový dizajnér (3432001) - Dizajnér vizuálnej a multimediálnej komunikácie (2166007) – alternatívne
- Mgr.art. Matej Čička - 1. miesto v súťaži Medzinárodného olympijského výboru o najlepší dizajnérsky návrh medaily na letnú mládežnícku olympiádu v čínskom meste Nanjing, 2014 - Mgr.art. Adam Tóth - získal Národnú cenu za experimentálny produktový dizajn 2015 (hasiaci dron) - Mgr.art. Matúš Mitas - 1. miesto v medzinárodnej súťaži Mladý obal 2013 (obal na mlieko); MSc. Martina Ľuptáková - Cena Slovenského centra dizajnu, Mladý obal 2012 (zelený čaj) MID Martin Sombathy - Cena Slovenského centra dizajnu, Mladý obal 2011 (obal na bryndzu) - Mgr.art. Soňa Otiepková - 1. miesto v medzinárodnej súťaži Cena profesora Halabalu 2014, kategória Dizajn nábytku - záverečné práce 1. a 2. stupňa (oddychové kreslo Sitto) - Mgr.art. Ján Forgáč - priemyselný dizajnér v startupe Scase (www.scase.io), predtým dizajnér v štúdiu Kinazo Design, počas štúdia ocenený za svoj bakalársky projekt (stolička Seno) medzinárodným ocenením Národní cenu za studentský design 2017 - MA Vlasta Kubušová - produktová dizajnérka dlhodobo sa zaoberajúca témou biodegradovateľných plastov, ktorú odštartovala spolupráca v prof. Alexym nadviazaná počas bakalárskeho štúdia na FAD STU, zakladateľka štúdia crafting plastics! studio (www.craftingplastics.com) a materiálovej značky NUATAN® (www.nuatan.com), držiteľka viacerých národných a medzinárodných ocenení, napr. Bratislava Design Week Award 2016, Národná cena za dizajn 2017 - kategória Dizajn s pridanou hodnotou, Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2017 , Forbes 30 pod 30 - 2018 a i.
Kladné stanovisko k súladu študijného pogramu s požiadavkami praxe poskytli: - ŠKODA AUTO a.s. - Kiuub s.r.o. - Ecocapsule