Akademické poradenstvo je multidisciplinárna služba zameraná na podporu študentov v ich akademickom a osobnom rozvoji. Služba študentom poskytuje pomoc a usmernenie v oblastiach rozvoja študijných zručností a efektívnych metód učenia. Ďalej sa venuje poradenstvu pri zvládaní akademického stresu. Sústreďuje sa taktiež na poskytovanie stratégií a nástrojov na zlepšenie akademickej výkonnosti a úspechu. Akademické poradenstvo napomáha študentom adaptovať sa na vysokoškolské prostredie a dosiahnuť akademické ciele.
Legislatívna úprava
- §100a zákona č. 131/2002 o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ciele poskytovania akademického poradenstva
- Ponúkať študentom podporu a zdroje na úspešnú adaptáciu na univerzitné prostredie.
- Poskytnúť študentom aktuálne informácie a usmernenia týkajúce sa akademických príležitostí, predmetov, predpisov a postupov.
- Pomáhať študentom nájsť riešenia pri akademických výzvach, ako sú napríklad problémy s učením, organizáciou a manažmentom času.
- Pomáhať študentom pri rozvoji účinných stratégií učenia s cieľom zlepšiť ich akademickú výkonnosť.
- Podporiť študentov v identifikovaní a dosahovaní ich osobných a akademických cieľov a zvýšiť ich motiváciu k učeniu.
- Podporovať vývoj zdravých a efektívnych medziľudských vzťahov medzi študentmi, učiteľmi a zamestnancami.
- Vytvárať podporujúce učebné prostredie, ktoré zahŕňa prístup k zdrojom, prácu študijných poradcov, tútorov a možnosti spolupráce medzi študentmi.
Význam akademického poradenstva pre študenta
- Rozvoj študijných zručností umožňuje študentom efektívnejšie sa učiť a lepšie organizovať svoj čas, čo vedie k osobnému a akademickému rozvoju.
- Zvýšenie akademickej motivácie študentov umožňuje stanoviť si jasné ciele.
- Poskytovanie informácií a usmernení umožňuje študentom robiť kompetentné rozhodnutia ohľadom ich akademických príležitosti v budúcnosti.
- Vylepšenie adaptácie na akademické prostredie zabezpečuje, že študenti sú lepšie pripravení a dostatočne podporovaní pri prechode na univerzitu.
- Pomoc pri riešení akademických výziev umožňuje študentom prekonávať prekážky a dosahovať akademický úspech, aj keď čelia problémom.
- Ponuka podpory v oblasti učenia dáva študentom možnosť pristupovať k zdrojom a podporným službám, čím sa vytvára optimálne učebné prostredie.
- Rozvíjanie študijných zručností a riešenie výziev vedie k zvýšenej samoregulácii študentov v ich akademických úlohách.
- Starostlivosť o rozvoj vzťahov a vytváranie podporujúceho prostredia prispieva k silnej a spolupracujúcej študentskej komunite.
- Všetky uvedené aspekty prispievajú k celkovému osobnému rozvoju študenta, k schopnosti samostatného učenia, rozhodovania a budovania pozitívnych vzťahov.
Rola učiteľa v súvislosti s poskytovaním akademického poradenstva
- Identifikácia akademických potrieb študentov - systematické monitorovanie pokroku študentov a včasné identifikovanie rizikových oblasti, aby študenti mohli včas zasiahnuť a predísť ťažkostiam.
- Podpora študijných zručností - organizovanie resp. spolupráca pri organizovaní špeciálnych workshopov alebo seminárov zameraných na rozvoj študijných zručností.
- Vytváranie bezpečného prostredia - pravidelné individuálne konzultácie so študentmi, na ktorých môžu riešiť svoje obavy alebo ťažkosti súvisiace so štúdiom, pomáhajú učiteľom lepšie pochopiť potreby študentov.
- Zapojenie študentov do akademického života - motivácia študentov k aktívnej účasti na akademických podujatiach, workshopoch alebo projektoch posilní ich akademickú príslušnosť.
- Zvyšovanie angažovanosti - organizovanie resp. spolupráca pri organizovaní motivujúcich prednášok alebo seminárov, ktoré zdôrazňujú dôležitosť a hodnotu vzdelania a jeho dopad na budúcnosť študentov.
- Včasné rozpoznanie rizík - schopnosť rozpoznať príznaky stresu, demotivácie alebo iných faktorov, ktoré môžu viesť k predčasnému ukončeniu štúdia a aktívne sa zaoberať ich riešením.
- Reflexia - poskytovanie konkrétnych, konštruktívnych a rýchlych spätných väzieb študentom, aby mali jasný obraz o svojom pokroku a oblastiach, ktoré potrebujú zlepšiť.
- Sebareflexia – hodnotenie a prehodnocovanie vlastných pedagogických prístupov a metód s cieľom zlepšovať kvalitu výučby a osobný profesionálny rast. Príklady koučovacích otázok sú k dispozícii v "Inkluzívnej príručke vysokoškolského učiteľa".
- Podpora Peer programov - kde skúsenejší študenti pomáhajú nováčikom adaptovať sa na vysokoškolské prostredie, čo môže pomôcť predchádzať predčasnému ukončeniu štúdia.
- Podpora súdržnosti a iniciatív - ktoré budujú silné vzťahy medzi študentmi a tým zvyšujú ich záväzok k štúdiu.
- Intenzívna spolupráca s poradenskými tímom - pravidelne komunikovať s fakultnými poradcami a Poradenským centrom a odporúčať služby študentom.