Sociálne poradenstvo na vysokej škole zohráva významnú úlohu v poskytovaní podpory študentom, ktorí čelia rozličným osobným a sociálnym výzvam.
Ciele poskytovania sociálneho poradenstva
- Ponúknuť študentom riešenia v závažných sociálno-ekonomických situáciách, aby ich pozornosť bola orientovaná prioritne na štúdium.
- Poskytnúť emocionálnu podporu študentom, ktorí zažili straty blízkych, rozvod v rodine alebo iné traumatické udalosti.
- Ponúknuť riešenia pre študentky počas tehotenstva (rodičovstva), a zabezpečiť, aby mali prístup k potrebným zdrojom a podpore.
- Vykonávať prevenciu a intervenciu u študentov, ktorí môžu byť vystavení negatívnym vplyvom, ako je konzumácia návykových látok, "Smart Pills", "Happy Pills", nadmerné pitie alkoholu či zapájanie sa do rizikových spoločenstiev.
- Vytvoriť bezpečné prostredie a poskytnúť riešenia pre študentov, ktorí zažili šikanovanie, kyberšikanovanie alebo iné formy násilia.
- Ponúknuť poradenstvo a podporu pre študentov ktorí čelia diskriminácii.
- Pomôcť študentom zvládať konflikty a budovať pozitívne medziľudské vzťahy.
Význam sociálneho poradenstva pre študenta
- Poskytuje emocionálnu podporu študentom, ktorí čelia stresu, úzkosti a iným problémom súvisiacich s náročným životným obdobím.
- Pomáha v riešení otázok súvisiacich s finančnou stabilitou, poskytuje informácie o dostupných štipendiách a študentských pôžičkách.
- Poskytuje pomoc a podporu študentom, ktorí sa ocitli v krízových situáciách, ako sú napríklad problémy v rodine, strata blízkej osoby alebo závažné zdravotné problémy.
- Pomáha študentom rozvíjať sociálne a komunikačné zručnosti, ktoré sú kľúčové pre osobný a profesionálny rozvoj.
- Podporuje sociálnu integráciu a pomáha študentom adaptovať sa na univerzitné prostredie.
- Poskytuje poradenstvo ohľadom zdravého životného štýlu a pomáha študentom nájsť rovnováhu medzi štúdiom a voľným časom.
- Vysvetľuje práva a zodpovednosti študentov.
- Posilňuje komunikáciu medzi študentmi a učiteľmi, pomáha odstraňovať prekážky a podporuje otvorený dialóg.
Rola učiteľa v súvislosti s poskytovaním sociálneho poradenstva
- Rozpoznávanie problémov - prostredníctvom priameho a pravidelného kontaktu môže učiteľ identifikovať potreby študentov, tie komunikovať so študentom alebo s Poradenským centrom.
- Informovanosť – poskytovať študentov informácie o existujúcich službách sociálneho poradenstva na univerzite a jeho výhodách pre študentov.
- Podpora a odkazovanie - ak je rozsah alebo povaha problému študenta mimo kompetencií alebo limitov učiteľa, je vhodné študenta odporučiť sociálnemu poradcovi.
- Pomoc pri integrácii - pomoc novým študentom alebo medzinárodným študentom pri ich integrácii do akademickej komunity.
- Vytváranie bezpečného prostredia – vytváranie bezpečného a inkluzívneho vzdelávacieho prostredia, kde sa študenti cítia rešpektovane.
- Zvyšovanie povedomia medzi kolegami - informovať svojich kolegov o významnosti sociálneho poradenstva.
- Pozitívny vzor - byť vzorom zdravého správania a psychologickej pohody, čím sa podporuje zdravé správanie a pohoda aj u študentov.
- Preventívne programy – užitočná sa javí aktívna účasť na preventívnych a osvetových programoch, ktoré sa zameriavajú na riešenie otázok, ako sú stres, duševné zdravie alebo rizikové správanie medzi študentmi.
- Spolupráca s Poradenským centrom - vytvárať mulitidiciplinárne spolupráce na projektoch alebo iniciatívach, ktoré sa zameriavajú na zlepšenie života študentov.