Psychické zdravie považujeme za kľúčový faktor pre akademický úspech študenta. Formou psychologického poradenstva poskytujeme študentom nástroje a prostriedky na zvládanie stresu, emocionálnych výziev a ťažkostí spojených so štúdiom. Psychologické poradenstvo a terapia napomáha študentom zlepšiť duševnú pohodu a podporiť psychické zdravie. Psychológ poskytuje odbornú pomoc v čase, kedy sa študent cíti psychicky unavený, vystresovaný alebo pociťujete duševnú nepohodu.
Legislatívna úprava
- §100a zákona č. 131/2002 o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ciele poskytovania psychologického poradenstva
- Poskytovať podporu študentom vo všetkých aspektoch duševného zdravia, vrátane stredu, úzkosti a depresie, a umožňovať im lepšie zvládať akademický stres.
- Vybaviť študentov nástrojmi a stratégiami na efektívne zvládanie stresu a rozvoj emocionálnej odolnosti, aby mohli čeliť výzvam univerzitného života.
- Poskytnúť študentom prístup k odbornej psychologické pomoci, keď sa cítia psychicky unavení, vystresovaní alebo keď pociťujú duševnú nepohodu.
- Zvýšiť povedomie a vedomosti o duševnom zdraví a jeho dôležitosti, a tým redukovať stigmu okolo poskytovania psychologických služieb a terapie.
- Podporovať študentov v osobnom rozvoji a sebapoznaní, pomáhať im lepšie rozumieť svojim emocionálnym potrebám, hodnotám a cieľom.
- Identifikovať a riešiť príznaky psychických problémov v ranom štádiu, aby sa predišlo ich eskalácii a poskytlo študentom potrebnú pomoc a podporu včas.
- Zlepšiť akademickú výkonnosť a úspech študentov prostredníctvom podpory ich psychického zdravia a zvládania stresu.
- Zabezpečiť ochranu osobných údajov, vzbudiť u študentov dôveru a poskytnúť služby v bezpečnom prostredí, kde sa študenti môžu cítiť slobodne a pohodlne komunikovať svoje problémy.
- Budovať silné a podporujúce spoločenstvo, kde sú študenti informovaní, zapojení a empatickí voči problémom duševného zdravia svojich spolužiakov.
Význam psychologického poradenstva pre študenta
- Pomoc a podpora v oblasti duševného zdravia umožňujú študentom lepšie zvládať tieto problémy, čím sa zvyšuje ich celková kvalita života a pohoda.
- Nácvik techník zvládania stresu a rozvoj emocionálnych zručností umožňujú študentom lepšie zvládať emočné výzvy a stresové situácie a prispievajú k ich komplexnej emočnej pohode.
- Dobré duševné zdravie je základ pre akademický úspech. Študenti, ktorí majú prístup k psychologickým službám, sú schopní zlepšiť svoju koncentráciu, motiváciu a výkonnosť vo štúdiu.
- Ranná identifikácia a intervencia môže predchádzať závažným psychickým problémom a môžu pomôcť študentom získať potrebnú pomoc včas.
- Zvyšovanie sebavedomia je zásadné pre formovanie vlastnej identity a pomáha študentom ujasniť si svoje hodnoty, ciele a túžby.
- Vytváranie podpornej komunity zvyšuje sociálne interakcie medzi študentmi a vedie k lepšiemu porozumeniu a empatii.
- Dôvera a bezpečie sú zásadné pre ochranu súkromia študentov. Bezpečné prostredie umožňuje študentom otvorene hovoriť o svojich problémoch a hľadať riešenia.
- Prispôsobenie plánov a intervencií podľa individuálnych potrieb študenta zaručí, že každý študent dostane najvhodnejšiu a najefektívnejšiu pomoc.
- Edukácia o duševnom zdraví a zvyšovanie povedomia prispievajú k minimalizovaniu stigmy a diskriminácie ľudí, ktorí trpia psychickými problémami.
- Psychologické poradenstvo poskytuje komplexnú podporu, ktorá pokrýva mnoho aspektov života študenta, vrátane osobného, sociálneho a akademického.
Rola učiteľa v súvislosti s poskytovaním psychologického poradenstva
- Identifikácia a odporúčanie - byť schopný identifikovať študentov, ktorí môžu mať psychické problémy alebo sú v rizikovej skupine a odporučiť im psychologické poradenstvo.
- Edukácia o duševnom zdraví - začleniť do učebných osnov informácie o duševnom zdraví a jeho význame, čím sa zvyšuje povedomie a redukuje stigmatizácia.
- Vytvorenie bezpečného prostredia - vytvoriť bezpečné a podporujúce prostredie v skupine, kde môžu študenti otvorene hovoriť o svojich obavách alebo problémoch.
- Osobný príklad a empatia - byť otvorení otázkam o duševnom zdraví a preukazovať empatiu voči študentom.
- Informovanosť – vedieť informovať študentov o dostupných zdrojoch a službách na univerzite.
- Podpora seba-seflexie - povzbudzovať študentov k seba-reflexii a sebapoznaniu, čím sa podporuje ich osobný a emocionálny rast.
- Spolupráca s Poradenským centrom – podľa potrieb byť v kontakte s centrom, ktoré je pre učiteľa významný partner.