Medzi študentov so špecifickými potrebami patria uchádzači o štúdium a študenti so zdravotným znevýhodnením. Podporu študentov a uchádzačov o štúdium so špecifikými potrebami upravuje:
- § 100 odseku 2 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
- Vyhláška č. MŠVVaŠ SR č. 458/2012 Z. z. o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami, ktorá kategorizuje špecifické potreby podľa druhu zdravotného znevýhodnia.
Zrak považujeme za najdôležitejší zmysel pre získavanie informácií v procese komplexnej sociálnej interakcie. Študent so zrakovým postihnutím je limitovaný na viacerých úrovniach. Jeho orientácia v prostredí môže mať negatívny vplyv na časovú flexibilitu, schopnosť pracovať s bežným pracovným alebo študijným materiálom.
- Nevidiaci študent
- Slabozraký študent
NEVIDIACI ŠTUDENT
- nedokáže pri štúdiu využívať zrak, pracuje s alternatívnymi formátmi študijných materiálov (prístupná elektronická forma, zvuková forma, texty v bodovom písme, reliéfnej forme a pod.)
- pri práci so študijnou literatúrou využíva podporné služby a asistenčné technológie pre nevidiacich, ako čítačku obrazovky, hlasovú syntézu, braillovský riadok, rozpoznávací program, tlačiarne s reliéfnym výstupom, prípadne pomoc asistenta,
- využíva prácu s hmatom alebo obrazovou čítačkou v kombinácii s hmatovými displejom alebo hlasovým výstupom,
- používa editovateľný formát textového dokumentu alebo inak formálne i obsahovo prispôsobený dokument.
Podpora nevidiaceho študenta pri štúdiu, v zmysle vyhlášky 458/2012 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami
- nácvik orientácie, samostatného a bezpečného pohybu v priestoroch vysokej školy
- prístup k informáciám týkajúcich sa štúdia bezbariérovým spôsobom
- bezbariérová prácu v akademickom informačnom systéme
- prístup k informáciám a materiálom akademickej knižnice bezbariérovým spôsobom
- zapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený čas
- individuálny harmonogram plnenia študijných povinností
- zabezpečovanie základnej študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení v prístupnej forme
SLABOZRAKÝ ŠTUDENT
- dokáže používať zrak v obmedzenej miere,
- pracuje so štandardnými formátmi študijných materiálov, ktoré si môžu vyžadovať modifikáciu ako je zväčšenie písma učebného textu, úprava kontrastu písma a pozadia, typ papiera, a pod.,
- využíva kompenzačné pomôcky, napr. lupy a dostupné asistenčné technológie.
Podpora slabozrakého študenta pri štúdiu, v zmysle vyhlášky 458/2012 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami
- prístup k informačným zdrojom vysokej školy bezbariérovým spôsobom
- bezbariérová práca v akademickom informačnom systéme
- prístup k informáciám týkajúcich sa štúdia bezbariérovým spôsobom
- zapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený čas
- technická podpora pri práci v knižnici formou využitia technického vybavenia
- individuálny harmonogram plnenia študijných povinností
- podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení
UNIVERZITNÁ PODPORA PRE ŠTUDENTA SO ZRAKOVÝM POSTIHNUTÍM
- asistencia pri štúdiu (organizácia a plánovanie štúdia, zapisovateľská služba, nácvik orientácie v priestoroch vysokej školy, stratégie zvládanie stresu)
- nácvik pri používaní aktuálne dostupných kompenzačných pomôcok a asistenčných technológii pri štúdiu
- časová kompenzácia pri plnení študijných povinností a skúšok
- zvukové záznamy z prednášok a seminárov
- prevod učebných textov do zvukovej podoby
- nácvik techník efektívneho učenia sa
- psychologická starostlivosť a terapia
- BUDDY podpora
Dynamika a úroveň verbálnej komunikácie študenta so sluchovým postihnutím značne závisí od toho, či sa jedná o postihnutie vrodené alebo získané. Nedoslýchavý študenti môžu preferovať odzeranie, hovorené slovo, posunkový jazyk, posunkovaný slovenský jazyk, používať zvyšky sluchu prostredníctvom načúvacieho prístroja. Študent so sluchovým postihnutím môže mať v komunikácii problém s porozumením, pochopením významu najmä abstraktných pojmov, so sledovaním skupinovej komunikácie. Taktiež hovorený prejav a vyjadrovanie býva u študenta so sluchovým postihnutím ťažšie zrozumiteľné.
- Nepočujúci študent
- Nedoslýchavý študenta
NEPOČUJÚCI ŠTUDENT
- pri komunikácii a získavaní informácií používa rozličné komunikačné formy,
- primárnou komunikačnou formou môže byť posunkový jazyk, sekundárnou hovorený jazyk, alebo hovorený jazyk za použitia ďalších komunikačných foriem a technických pomôcok (odzeranie),
- pri štúdiu používa kompenzačné pomôcky načúvací aparát, kochleárny implantát, rádiový komunikačný systém, podporné služby tlmočníka a zapisovateľa a iné,
- môže mať ťažkosti s porozumením hovoreného a čítaného textu ako aj s vyjadrovaním.
NEDOSLÝCHAVÝ ŠTUDENT
- pri komunikácii a získavaní informácií používa zväčša hovorený jazyk za podpory rozličných kompenzačných pomôcok ako sú načúvacie aparáty, kochleárny implantát, komunikačné rádiové systémy, a pod.,
- vo väčšej miere je schopný využívať odzeranie. Do tejto skupiny zaraďujeme aj osoby s postlingválnym sluchovým postihnutím, ktorých komunikačnou formou je hovorený jazyk.
Podpora nepočujúceho a nedoslýchavého študenta pri štúdiu v zmysle vyhlášky 458/2012 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami
- zapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený čas
- individuálny harmonogram plnenia študijných povinností
- podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení
UNIVERZITNÁ PODPORA ŠTUDENTA SO SLUCHOVÝM POSTIHNUTÍM
- asistencia pri štúdiu (organizácia a plánovanie štúdia, zapisovateľská služba, stratégie zvládania stresu)
- tlmočenie do posunkového jazyka
- nácvik pri používaní aktuálne dostupných kompenzačných pomôcok a asistenčných technológii pri štúdiu
- časová kompenzácia pri plnení študijných povinností a skúšok
- prepis poznámok z prednášok a seminárov
- skenovanie a kopírovanie poznámok a učebných textov
- nácvik techník efektívneho učení sa
- doplňujúca výučba cudzích jazykov
- individuálne vyučovanie vybraných predmetov
- gramatická korekcia záverečných prác
- psychologická starostlivosť a terapia
- BUDDY podpora
Môže byť študent najmä s telesným postihnutím horných, ale aj s inými telesnými obmedzeniami.
ŠTUDENT S TELESNÝM POSTIHNUTÍM HORNÝCH KONČATÍN
- Študent s postihnutím horných končatín má obmedzené schopnosti písať, robiť si poznámky, narábať so študijnými materiálmi a technológiami, ako aj manipulovať s predmetmi.
- Môže potrebovať asistenčnú pomoc druhej osoby.
Podpora študenta s postihnutím horných končatín pri štúdiu, v zmysle vyhlášky 458/2015 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami
- zhotovovanie kópií študijných textov
- individuálny harmonogram plnenia študijných povinností
- podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení
UNIVERZITNÁ PODPORA ŠTUDENTA S POSTIHNUTÍM HORNÝCH KONČATÍN
- asistencia pri štúdiu (pomoc pri organizácií štúdia a riešení rozvrhových aktivít, zapisovateľská služba, asistenčná pomoc druhej osoby pri vyučovaní, stratégie zvládania stresu)
- časová kompenzácia pri plnení študijných povinností a skúšok
- skenovanie a kopírovanie poznámok a učebných textov
- vytváranie zvukových záznamov z vyučovania
- prepis poznámok z prednášok a seminárov
- poradenstvo a nácvik pri používaní asistenčných technológii a kompenzačných pomôcok
- psychologická starostlivosť a terapia
- BUDDY podpora
Môže byť študent najmä s telesným postihnutím dolných končatín, ale aj s inými telesnými obmedzeniami.
ŠTUDENT S TELESNÝM POSTIHNUTÍM DOLNÝCH KONČATÍN
- Študent s postihnutím dolných končatín (nedokáže samostatne chodiť) má obmedzenú schopnosť pohybu.
- Pri pohybe a presune môže používať podporné pomôcky, ako napr.: opornú barlu, chodítko alebo invalidný mechanický resp. elektrický vozík.
- Môže potrebovať asistenčnú pomoc druhej osoby.
Podpora študenta s postihnutím dolných končatín pri štúdiu, v zmysle vyhlášky 458/2015 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami
- uskutočňovanie výučby v bezbariérových priestoroch
- prednostné ubytovanie v bezbariérových priestoroch študentského domova za splnenia podmienok, ak miesto trvalého pobytu je od miesta štúdia viac ako 20 km
- vyhradené parkovacie miesto pre konkrétneho študenta pri bezbariérovom vstupe
- prednostný zápis na vybrané prednášky, cvičenia a skúšky
- individuálny študijný plán
- podporu pri zabezpečovaní študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení
UNIVERZITNÁ PODPORA ŠTUDENTA S POSTIHNUTÍM DOLNÝCH KONČATÍN
- asistencia pri štúdiu (pomoc pri organizácií štúdia a riešení rozvrhových aktivít, asistenčná pomoc druhej osoby pri vyučovaní, stratégie zvládania stresu)
- poradenstvo a nácvik pri používaní asistenčných technológii a kompenzačných pomôcok
- psychologická starostlivosť a terapia
- BUDDY podpora
Za študenta s chronickým ochorením sa považuje najmä študent s cystickou fibrózou, epilepsiou, sklerózou multiplex, po transplantácii orgánu alebo tkanív, srdcovo-cievnym ochorením, neurologickým ochorením, ako i s inými progresívnymi ochoreniami, čo môže zapríčiniť častú, resp. dlhodobú a nepravidelnú práceneschopnosť alebo negatívne ovplyvňovať schopnosť štúdia v bežných podmienkach.
Podpora študenta s chronickými ochorením pri štúdiu, v zmysle vyhlášky 458/2012 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami
- individuálny harmonogram plnenia študijných povinností
UNIVERZITNÁ PODPORA ŠTUDENTA S CHRONICKÝM OCHORENÍM
- asistencia pri štúdiu (pomoc pri organizácii štúdia a riešení rozvrhových aktivít, stratégie zvládania stresu)
- primeraná časová kompenzácia pri plnení študijných povinností a skúšok
- skenovanie a kopírovanie poznámok a učebných textov
- psychologická starostlivosť a terapia
- BUDDY podpora
Za študenta so zdravotným oslabením sa považuje dlhodobo chorý študent s následnou rekonvalescenciou alebo so zníženou odolnosťou voči chorobám, či tendenciou k recidíve choroby alebo študent s ohrozením zdravia v dôsledku vplyvu nevhodného prostredia, nevhodného životného režimu, nesprávnej výživy.
Študent, ktorý v dôsledku nepredvídateľnej skutočnosti nie je schopný pokračovať v štúdiu štandardným spôsobom napr. po úraze, operácii, po dlhšej chorobe ap. Nakoľko je to stav dočasný, úpravy sú nárokovateľné do odznenia ochorenia.
Podpora pri štúdiu študenta so zdravotným oslabením v zmysle vyhlášky 458/2012 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami
- individuálny harmonogram plnenia študijných povinností
UNIVERZITNÁ PODPORA ŠTUDENTA SO ZDRAVOTNÝM OSLABENÍM
- asistencia pri štúdiu (pomoc pri organizácii štúdia a riešení rozvrhových aktivít, stratégie zvládania stresu)
- primeraná časová kompenzácia pri plnení študijných povinností a skúšok
- skenovanie a kopírovanie poznámok a učebných textov
- psychologická starostlivosť a terapia
- BUDDY podpora
Za študenta so psychickými ťažkosťami alebo ochorením sa považuje študent, u ktorého aktuálny psychický stav alebo dlhodobejšia porucha psychického zdravia ovplyvňuje schopnosť plniť si študijné povinnosti v štandardnom režime. (napr. problémy s organizovaním štúdia a manažovaním svojich študijných povinností).
Podpora študenta s psychickým ochorením pri štúdiu, v zmysle vyhlášky o 458/2012 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami
- zapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený čas
- individuálny harmonogram plnenia študijných povinností
- individuálny študijný plán
- podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry
UNIVERZITNÁ PODPORA ŠTUDENTA S PSYCHICKÝMI OCHORENÍM
- asistencia pri štúdiu (zápis z prednášok a cvičení, organizácia pri organizácii štúdia a riešení rozvrhových aktivít)
- časová kompenzácia pri plnení študijných povinností a skúšok
- skenovanie a kopírovanie poznámok a učebných textov
- nácvik techník efektívneho učenia sa
- podpora efektívnej prípravy na skúšky
- tréning a rozvíjanie kognitívnych funkcií
- rozvoj sociálnych zručností v kontexte komunikácie
- psychologická starostlivosť a terapia
- BUDDY podpora
Za študenta s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami sa považuje najmä študent s poruchou autistického spektra , napr. Aspergerov syndróm, ktorý ovplyvňuje jeho schopnosť plniť si študijné povinnosti v štandardnom režime.
Podpora študenta s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami pri štúdiu, v zmysle vyhlášky o 458/2012 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami
- zapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený čas
- individuálny harmonogram plnenia študijných povinností
- individuálny študijný plán
- podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení
UNIVERZITNÁ PODPORA ŠTUDENTA S AUTIZMOM ALEBO ĎALŠÍMI PERVAZÍVNYMI VÝVINOVÝMI PORUCHAMI
- asistencia pri štúdiu (zápis z prednášok a cvičení, podpora pri organizácii štúdia a riešení rozvrhových aktivít, priestorová orientácia na univerzite a v jej súčastiach)
- časová kompenzácia pri plnení študijných povinností a skúšok
- skenovanie a kopírovanie poznámok a učebných textov
- hľadanie nových stratégii efektívneho učenia sa
- sprevádzanie pri príprave na skúšky (práca s obavami, minimalizácia stresových faktorov)
- rozvoj stratégií pre lepšie zvládanie stresu
- tréning a rozvíjanie kognitívnych funkcií
- rozvoj sociálnych zručností v kontexte bežných životných potrieb a komunikácie
- časový management
- psychologická starostlivosť a terapia
- BUDDY podpora
Za študenta s poruchami učenia sa považuje študent s dyslexiou, dysortografiou, dysgrafiou, dyskalkúliou, a pod. Poruchy učenia sú všeobecný termín označujúci skupinu porúch prejavujúcich sa výraznými ťažkosťami pri čítaní, písaní, počítaní, počúvaní a komunikácií.
Študent môže mať ťažkosti s:
- technikou čítania, s rýchlym a korektným dekódovaním textu,
- orientovaním sa v texte,
- pohotovým porozumením prečítaného textu,
- sledovaním audiovizuálneho záznamu (písaného a/alebo hovoreného textu),
- zapamätaním písaného a/alebo hovoreného textu,
- so súčasným počúvaním a zapisovaním poznámok z prednášok,
- pravopisom a štylizáciu viet,
- s udržiavaním pozornosti na prednáškach, skúškach,
- pri organizácii štúdia.
Podpora študenta s poruchami učenia pri štúdiu, v zmysle vyhlášky 458/2012 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami
- zapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený čas
- pomoc v knižnici pri práci s katalógmi
- individuálny harmonogram plnenia študijných povinností
UNIVERZITNÁ PODPORA ŠTUDENTA S PORUCHAMI UČENIA
- asistencia pri štúdiu (zápis z prednášok a cvičení, organizácia pri organizácii štúdia a riešení rozvrhových aktivít, zvládania stresu)
- časová kompenzácia pri plnení študijných povinností a skúšok
- skenovanie a kopírovanie poznámok a učebných textov
- gramatická korekcia záverečných prác
- poradenstvo a nácvik pri používaní aktuálne dostupných asistenčné technológií a kompenzačných pomôcok
- nácvik techník efektívneho učenia sa
- tréning a rozvíjanie kognitívnych funkcií
- doplňujúca výučba cudzích jazykov
- BUDDY podpora
Na STU pôsobí univerzitná koordinátorka pre študentov so špecifikými potrebami a na každej fakulte pôsobí koordinátor pre fakultu. Pôsobnosť koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami na STU upravuje smernica rektora č. 5/2013-SR účinná od 1. novembra 2013.
Prehľad koordinátorov pôsobiacich na fakultách
Stavebná fakulta STU
Mgr. Štefánia Václavíková
tel.: +421 2 32 888 404
e-mail: stefania.vaclavikova@stuba.sk
Strojnícka fakulta STU
Mgr. Alena Cepková, PhD.
tel.: +421 908 769 899
e-mail: alena.cepkova@stuba.sk
Fakulta elektrotechniky a informatiky STU
Bc. Blanka Marková
tel.: +421 2 60 291 811
e-mail: blanka.markova@stuba.sk
Fakulta chemickej a potravinárskej technológie STU
Mgr. Eva Danášová
tel.: +421 918 674 242
e-mail: eva.danasova@stuba.sk
Fakulta architektúry a dizajnu STU
doc. Ing. arch. Danica Končeková, PhD.
tel.: 02/57 276 213
e-mail: danica.koncekova@stuba.sk
Materiálovotechnologická fakulta STU so sídlom v Trnave
Ing. Bohuslava Juhásová, PhD.
tel.: +421 908 674 070
e-mail: bohuslava.juhasova@stuba.sk
Fakulta informatiky a informačných technológií STU
Ing. Ján Lang, PhD.
tel.: +421 2 210 22 434
e-mail: jan.lang@stuba.sk
Ústav Manažmentu STU
Mgr. Silvia Ondrejičková, PhD.
tel.: +421 918 669 022
e-mail: silvia.ondrejickova@stuba.sk
Adekvátnu podporu pri štúdiu vzhľadom k vášmu zdravotnému znevýhodneniu môžete získať vtedy, ak sa zaevidujete ako študent/ka so špecifickými potrebami.
Sledujte nasledovnú postupnosť:
1. Prvý kontakt v Poradenskom centre STU
Uchádzačom o štúdium so špecifickými potrebami odporúčame kontaktovať centrum ešte pred podaním prihlášky na univerzitu, najneskôr však pred nástupom do prvého ročníka.
Študenti STU majú možnosť kontaktovať centrum kedykoľvek v priebehu akademického roka, o štatút študenta so špecifickými potrebami môžu požiadať najneskôr do 31.10. príslušného akademického roka, v ojedinelých prípadoch kedykoľvek v jeho priebehu.
2. Podať žiadosť priznanie špecifických potrieb
Vyplňte a odošlite do Poradenské centra Formulár žiadosti študenta so špecifickými potrebami o zaradenie do evidencie a vyhodnotenie špecifických potrieb (po stiahnutí formulára žiadosti do počítača, je možné žiadosť vyplniť).
3. Absolvovať vstupný rozhovor v Poradenskom centre STU
Na základe podanej žiadosti vás pozveme na vstupný rozhovor. Účelom rozhovoru je identifikovať vaše potreby a definovať limity vyplývajúce z vášho zdravotného znevýhodnenia. Na základe vašich individuálnych požiadaviek nastavíme primerané úpravy a podporné služby.
Primerané úpravy a podporné služby sú opatrenia na vyrovnanie dôsledkov zdravotného znevýhodnenia a/alebo porúch učenia na študijný proces a ostatné procesy súvisiace so štúdiom. Výsledkom rozhovoru je odporúčanie koordinátora pre dekana fakulty. Odporúčanie obsahuje rozsah navrhovaných primeraných úprav a podporných služieb. V prípade zmien týkajúcich sa Vášho zdravotného stavu alebo náročnejšej študijnej záťaže je možné odporúčanie aktualizovať.
4. Dokladovať zdravotnú dokumentáciu
Na účely vyhodnocovania špecifických potrieb a rozsahu podporných služieb predkladáte spoločne so žiadosťou najmä:
a) lekárske vysvedčenie nie staršie ako tri mesiace, ktorým je najmä lekársky nález, správa o priebehu a vývoji choroby a zdravotného postihnutia alebo výpis zo zdravotnej dokumentácie, alebo
b) vyjadrenie psychológa, logopéda, školského psychológa, školského logopéda alebo špeciálneho pedagóga.
c) podať žiadosť a podpísať informovaný súhlas s vyhodnotením špecifických potrieb
5. Prevziať rozhodnutie
Proces priznávania špecifických potrieb je ukončený vystavením rozhodnutia o zaradení do evidencie študentov so špecifickými potrebami, ktoré vydá dekan vašej fakulty. Súčasťou rozhodnutie je aj súhlas s priznaním primeraných úprav a podporných služieb, prípadne súhlas s individuálnym harmonogramom plnenia študijných povinností a/alebo individuálnym študijným plánom.
Rozhodnutie má platnosť počas celej dĺžky štúdia na príslušnom študijnom stupni. Existujú však aj výnimky, kedy je rozhodnutie platné len jeden akademický rok. Tieto výnimky sa týkajú najmä študentov zaradených do skupiny so zdravotným oslabením. V prípade, ak sa Váš zdravotný stav nezlepšil, môžete požiadať o štatút študenta so špecifickými potrebami opakovane.
6. Informovať učiteľov/pracoviská fakulty
O vystavení rozhodnutia o zaradení do evidencie študentov so špecifickými potrebami Vás bude informovať fakultný koordinátor pre študentov so špecifickými potrebami.
Poradenské centrum STU informuje o Vašich špecifických potrebách:
- pracovníkov PC STU
- fakultného koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami
- prodekana/prodekanku pre vzdelávanie
- na požiadanie študenta učiteľov v príslušnom semestri
Študent informuje o svojich špecifických potrebách:
- učiteľov v príslušnom semestri, predložením rozhodnutia o zaradení do evidencie študentov so špecifickými potrebami a to vždy, na začiatku príslušného semestra.
Odporúčame študentom byť v tomto smere dôslední. V prípade, ak si povinnosť nesplníte, vyučujúci nemusí vašim požiadavkám operatívne vyhovieť.
Forma poskytovaných služieb: individuálne, prezenčne, online
Kontakt: Mgr. Alexandra Šušková Jurkovičová
Univerzitná koordinátorka pre študentov so špecifickým potrebami
e-mail: alexandra.suskova@stuba.sk
Študentom STU so špecifikými potrebami s telesným postihnutím dolných končatín podľa článku 1 bod 3) písmeno c) smernice rektora č. 7/2022-SR, ktorí súhlasia s vyhodnotením svojich špecifických potrieb, sa prednostne poskytuje ubytovanie v bezbariérových priestoroch ŠD za splnenia podmienok, ak miesto trvalého pobytu takéhoto študenta je od miesta štúdia vzdialené viac ako 20 km.
Formulár žiadosti o pridelenie ubytovania študenta so špecifickými potrebami
Bezbariérové ubytovanie - ŠD Jura Hronca