Legislatívna úprava
- §100 zákona č. 131/2002 o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
- Vyhláška č. 458/2012 Z. z. Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami
Ciele poskytovania podpory študentom so špecifickými potrebami
- Zabezpečiť prístupnosť a rovnaké študijné podmienky pre všetkých študentov, aby mohli plnohodnotne využívať všetky vzdelávacie príležitosti, nezávisle od ich individuálnych potrieb.
- Rozvíjať vedomosti a zručnosti študentov so špecifickými potrebami prostredníctvom poskytovania individuálnej podpory a prispôsobených vzdelávacích metód, čo im umožňuje dosiahnuť akademický úspech a osobný rozvoj.
- Posilňovať spoluprácu medzi študentmi, učiteľmi a špeciálnym pedagógom, aby sa zabezpečila komplexná podpora a porozumenie pre špecifické potreby každého študenta.
Význam podporných služieb a primeraných úprav pre študentov so špecifickými potrebami
- Umožňujú študentom prekonávať prekážky a bariéry, a tým vytvárajú lepší prístup k vzdelaniu.
- Podporujú rozvoj inkluzívneho akademického vzdelávacieho prostredia, kde sú rešpektované rôznorodé potreby študentov.
- Poskytujú študentom so špecifickými potrebami príležitosti na dosiahnutie akademického úspechu a účasť na všetkých aspektoch univerzitného života.
- Minimalizujú bariéry vo vzdelávacom procese, v prístupe k materiálom a hodnoteniam.
- Rozvíjajú zručnosti, vedomosti a sebavedomie, a tak podporujú osobný a profesionálny rozvoj.
- Slúžia ako spojovací článok medzi študentmi - podporujú vzájomné porozumenie.
- Zmierňujú stres a úzkosť tým, že adaptujú učebné prostredie a metódy potrebám študenta.
- Pomáhajú učiteľom rozvíjať pedagogické zručnosti a pochopenie špecifických potrieb študentov.
- Zvyšujú sebavedomie študentov tým, že zabezpečujú pochopenie a rešpektovanie ich potrieb.
Rola učiteľa v súvislosti pri poskytovaní podpory študentov so špecifickými potrebami
- Základné východisko - prijatie a rešpektovanie rozmanitosti študentov a otvorenosť k ich jedinečným potrebám.
- Informovanosť - poskytovanie informácií ohľadom dostupných zdrojov a služieb podpory na univerzite.
- Identifikácia potrieb - identifikovanie študentov so špecifickými potrebami a rozpoznanie ich individuálnych potrieb z hľadiska ich zdravotného znevýhodnenia a limitov pre život.
- Inkluzívny prístup - prispôsobenie učebných metód, materiálov a hodnotení, aby vyhovovali študentom so špecifickými potrebami a zároveň boli užitočné aj pre bežných študentov.
- Podpora - vytváranie inkluzívneho a podporujúceho akademického prostredia pre všetkých študentov.
- Hodnotenie - sledovanie pokroku alebo stagnácie a hodnotenie účinnosti podporných opatrení.
- Multidisciplinárna spolupráca - najmä s Poradenským centrom. napr. pri vytváraní a overovaní efektívnej stratégie podpory.
- Sebareflexia – užitočným nástrojom je "Inkluzívny sprievodca pre vysokoškolského učiteľa".
Študent so špecifickými potrebami (ďalej ŠŠP) je študent so zmyslovým, telesným a viacnásobným postihnutím, chronickým a/alebo psychickým ochorením, zdravotným oslabením, poruchami učenia, s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami, ktorý na základe rozhodnutia dekana príslušnej fakulty má udelený status študenta so špecifickými potrebami.
Na základe rozhodnutia o zaradenie do evidencie študenta so špecifickými potrebami dekanom príslušnej fakulty má študent nárok na úpravu študijných podmienok v zmysle priestorových, materiálnych a nárokov bezprostredne súvisiacich so štúdiom. Odporúčania a úpravy sú záväzné nielen pre študentov, ale aj ich vyučujúcich.
Adaptácia študijných podmienok študentov so špecifickým potrebami sa realizuje v spolupráci s vyučujúcimi, študijným oddelením, fakultným koordinátorom a PC STU. Vysokoškolský učiteľ je na začiatku semestra informovaný o študentovi so špecifickými potrebami a o rozsahu a charakteru priznaných primeraných úprav a podporných služieb. Informáciu získa od študenta, ktorý sa preukáže rozhodnutím o priznaní primeraných úprav a podporných služieb na aktuálny semester. Pri zabezpečovaní a uplatňovaní primeraný úprav a podporných služieb vysokoškolský učiteľ spolupracuje s fakultným koordinátorom a PC STU.
Oblasť podpory pri štúdiu zahŕňa služby, ktoré študentom so zdravotným znevýhodnením a/alebo poruchami učenia vyrovnávajú podmienky štúdia. Jednotlivé služby sú priznávané na základe druhu a rozsahu zdravotného znevýhodnenia. Služby zabezpečuje PC STU v spolupráci s fakultami, pracoviskami knižníc a ostatnými súčasťami STU. Služby sa poskytujú na žiadosť študenta, podávanej spravidla na začiatku akademického roka.
Zoznam podporných služieb a primeraných úprav:
a) Bezbariérový prístup k informáciám
Študentovi zabezpečujeme bezbariérový prístup k informáciám (rozvrh a organizácia štúdia, konzultačné hodiny, fakultná administratívna podpora pri štúdiu, lokalizácia jednotlivých súčastí STU a pracovísk STU a pod.), bezbariérový prístup k akademickému informačnému systému (AIS) a nácvik s informačnými technológiami s využitím asistenčných technológii.
b) Primerané úpravy počas semestra
Za primerané úpravy považujeme poskytovanie študijných zadaní v prístupnej forme (napr. text v elektronickej alebo zvukovej podobe, zväčšenie textu, úprava riadkovania, použitie vhodného papiera), predlženie času (spravidla 20% – 30% - vždy posudzované individuálne), používanie asistenčných technológií (zväčšovacie programy, počítač s čítačom obrazovky, braillovský riadok, indukčná slučka, komunikačný systém a pod.), využívanie služieb asistenta na zapisovanie a prepisovanie. Študentovi umožňujeme používať vlastné asistenčné technológie a kompenzačné pomôcky za vopred dohodnutých podmienok.
c) Úpravy formy skúšky
V spolupráci s jednotlivými fakultami poskytujeme študentovi primerané úpravy formy skúšky. Za primerané úpravy považujeme spravidla: predĺženie času, úpravu zadania do prístupnej podoby, prestávky pri skúškach - ak to zdravotný stav študenta vyžaduje, individuálnu skúšku v samostatnej miestnosti v závislosti od potrieb študenta, poskytnutie inštrukcií k zadaniam v ústnej forme, doplnenie resp. nahradenie písomnej skúšky ústnou skúškou a naopak - ak to povaha predmetu dovoľuje, rozdelenie dlhých skúšok na samostatné časti a pod. Študentovi umožňujeme používať vlastné asistenčné technológie a kompenzačné pomôcky za vopred dohodnutých podmienok.
d) Individuálne vyučovanie vybraných predmetov
Podpora za účelom vyrovnávania študijných podmienok. Pri posudzovaní oprávnenosti prihliadame na druh a rozsah zdravotného znevýhodnenia, náročnosť predmetu a náročnosť študijného zamerania, potrebu časovej kompenzácie na zvládnutie učebnej látky. Službu neposkytujeme všeobecne, týka sa vybraných predmetov a vymedzeného časového obdobia. Služba je priznaná výhradne študentom so zrakovým a sluchovým postihnutím.
e) Časová kompenzácia
Jedná sa organizačné opatrenie týkajúce sa predĺženia času na študijnú aktivitu, ako je štandardná časová dotácia na vypracovanie zadaní, prác, testov, prípravy a pod. Služba zohľadňuje časové navýšenie pri práci so štruktúrovaným textom, symbolikou, grafikou, písanie textu, tlmočenie do posunkového jazyka, manipuláciu s predmetmi, prístrojmi, laboratórne, technické a ateliérové práce, typografickú a ortografickú správnosť textu, opakované čítanie, overenie pochopenia textu z dôvodu straty koncentrácie a iných prekážok. Spravidla sa jedná o predĺženie času o 20%-30% a pod. Časová kompenzácia sa posudzuje individuálne. Osobitne sa posudzuje pri skúške.
f) Individuálny harmonogram plnenia študijných povinností a individuálny študijný plán
Individuálny harmonogram alebo individuálny študijný plán umožňuje študentovi plniť študijne úlohy alternatívnym spôsobom a formou flexibilných riešení termínov na odovzdávanie úloh a udeľovanie hodnotení za vopred dohodnutých podmienok. Program nie je študentovi priznávaný automaticky. Pri posudzovaní žiadosti sa zohľadňuje technická náročnosť štúdia, dostupnosť podporných služieb, efektívnosť komunikácie študenta na vyučovaní, zdravotný stav študenta resp. dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav študenta, prípadne závažnosť špecifických porúch učenia vplývajúcich na štúdium. Žiadosť študenta schvaľuje dekan príslušnej fakulty na základe odporúčanie odbornej komisie. Platnosť individuálneho harmonogramu a individuálneho plánu je spravidla jeden rok s možnosťou obnovy.
g) Asistencia pri plánovaní štúdia
Študent získa možnosť konzultácií, poradenstva a sprevádzania počas trvania štúdia najmä v súvislosti s časovým manažmentom a individuálnym harmonogramom plnenia študijných povinností reps. individuálnym študijným plánom.
h) Individuálny prístup učiteľov ( a ostatných pracovníkov) počas štúdia
V pedagogickom procese sa jedná o uplatňovanie efektívnych nástrojov podporujúcich porozumenie a aktívne zapojenie študenta so zdravotným znevýhodnením do vyučovacieho procesu.Učiteľom odporúčame poskytovanie poznámok, záznamov z prednášok resp. iných písomných podkladov k jednotlivým predmetov v dostatočnom časovom predstihu, rešpektovanie používania asistenčných technológií a kompenzačných pomôcok pri vyučovacom procese a pri skúške, tlmočníka do posunkového jazyka, ako aj prítomnosť zapisovateľov poznámok. Pri študentoch so sluchovým postihnutím je vhodné uprednostniť komunikáciu formou emailu alebo textovej správy.
i) Spracovanie literatúry do prístupnej podoby
Jedná sa o transformáciu študijnej literatúry a študijných materiálov do prístupnej formy, aby boli vnímateľné sluchom alebo hmatom. Transformáciu literatúry do elektronickej podoby zabezpečuje, PC STU v spolupráci so súčasťami STU a externými spolupracovníkmi resp. inštitúciami.
j) Vytváranie zvukového záznamu
Študentom so zrakovým a sluchovým postihnutím a študentom s poruchami učenia je umožnené vytváranie zvukového a/alebo obrazového záznamu z vyučovania výhradne pre vlastné študijné potreby po predchádzajúcej dohode s učiteľom. Zvukový záznam je možné vyhotovovať aj za účelom prepisu hovoreného slova pre študijné potreby. Pre vyhotovenie zvukového alebo obrazového záznamu z vyučovacieho procesu uzatvára študent dohodu o účelovom získavaní nahrávok. Uzatvorenie dohody zabezpečuje PC STU v spolupráci s príslušnou fakultou.
k) Zapisovateľská služba
Výsledkom tejto služby je obsahový zápis študijných poznámok. Zápis vyhotovuje osoba s aktívnou znalosťou v zapisovanej problematike. Služba je určená pre študentov so zrakovým a sluchovým znevýhodnením.
l) Prepisovateľská služba
Jedná sa o simultánny prepis hovoreného slova. Realizovaná je priamo na vyučovacom procese. Služba je určená výhradne pre študentov so sluchovým postihnutím
m) Zapožičanie pomôcok
Vybrané druhy asistenčných technológii a kompenzačných pomôcok si študent môže zapožičať na prechodnú dobu v PC STU. Aktuálny stav pomôcok je zverejnený na stránke PC STU.
n) Podpora a pomoc v akademickej knižnici
V knižnici získa študent podporu pri práci s katalógmi, pri zapožičaní literatúry na predĺžený čas podľa stanovených pravidiel. Ostatné podporné služby sú v kompetencii jednotlivých fakultných knižníc STU.
1. Študent so zrakovým postihnutím
Podľa druhu a typu poškodenia zraku rozlišujeme nevidiaceho alebo slabozrakého študenta. Nevidiaci študent nemá žiadnu schopnosť vidieť svetlo ani rozoznať obrazy, môžu mať iba svetelnú percepčnú funkciu (schopnosť rozoznávať svetlo od tmy). Slabozrakí študenti môžu mať problémy, ktoré zahŕňajú rozmazané videnie, úzke pole videnia alebo nízku citlivosť na svetlo. Ten obvykle býva limitovaný orientáciou v prostredí, čo môže mať negatívny vplyv na jeho časovú flexibilitu. Nie je schopný pracovať s bežným pracovným materiálom a vyžaduje si zväčšovanie textu, obrázkov, reliéfne makety, špeciálny softvér prípadne prepis do Braillovho písma. Sprievodným znakom je pomalšie pracovné tempo.
Odporúčania:
- tolerancia pri neadekvátnej mobilite v učebniach
- umožnenie využitia IT technológií
- dlhší čas na prípravu ústnej skúšky
- dlhší čas na písomnú skúšku
- zvýšená unaviteľnosť
- individuálna výučba
- tolerovať pomalšie pracovné tempo
2. Študent so sluchovým postihnutím
Študentov so sluchovým postihnutím podľa stupňa straty sluchu diferencujeme na nepočujúcich alebo nedoslýchavých. Takýto študent má zvyčajne v komunikácii problém s porozumením, pochopením významu najmä abstraktných pojmov, so sledovaním komunikácie a taktiež jeho hovorený prejav a vyjadrovanie býva ťažšie zrozumiteľné. Sú jedinci, ktorí sú schopní porozumieť hovorenému slovu prostredníctvom odzerania, čítania z pier alebo sa dorozumievajú pomocou posunkového (posunkovaného) jazyka, prípadne kombináciou oboch spôsobov. Takýto študent môže vyžadovať prepisy textov, zápisy prednášok, titulkovanie audiovizuálnych nahrávok alebo tlmočenie v posunkovom jazyku.
Odporúčania:
- nadviažte s ním očný kontakt
- zreteľne artikulujte, pre nepočujúceho môžu byť problém pri porozumení fúzy alebo brada
- overte si, či porozumel, čo mu hovoríte,
- informáciu mu zopakujte, príp. napíšte
- poskytnite študentovi dlhší čas na prípravu skúšky
- pri ústnej skúške môže mať študent problém s vyjadrovaním, a preto uprednostnite písomnú skúšku
- zohľadnite prípadné štylistické a gramatické chyby v písomnom prejave
- pred odovzdaním práce môže prostredníctvom centra využiť jazykovú korektúru
- poskytnite študentovi poznámky príp. prednášky
- pri výučbe, skúškach môžu študenti využívať zapisovateľský servis a tlmočnícke služby
- pri vyučovaní cudzieho jazyka nevyžadujte počúvanie textu
- umožnite využívať kompenzačné pomôcky – pc, lupa, diktafón
3. Študent s telesným postihnutím
Môže mať problémy s jemnou motorikou pri poškodení horných končatín. Študenti s poškodením dolných končatín s barlami alebo vozíkom, okrem ťažkostí s presunom po učebniach nemusia využívať žiadne špeciálne opatrenia. Študenti s postihnutím horných končatín majú problém s jemno-motorickými aktivitami ako je písanie, manipulácia s predmetmi.
Odporúčania:
- dlhší čas pri písomnom prejave
- možnosť ústneho skúšania, príp. písanie na pc
- možnosť odpovedať formou testu - krúžkovaním
- rešpektovanie horšieho písomného prejavu
- pri prednáškach používanie diktafónu PC
- zabezpečenie poznámok, prednášok
- zapisovateľský servis počas skúšok
- testový materiál formou krúžkovania
- tolerovanie absencií pri častejšom rehabilitačnom a liečebnom programe, čo sa môže zohľadniť v individuálnom študijnom pláne
4. Študent so špecifickou vývinovou poruchou
Poruchy učenia sa vyskytujú buď izolovane alebo v kombinácii. U študenta sa môže prejavovať porucha čítania (dyslexia), obvykle manifestovaná aj poruchou písania (dysgrafiou) alebo poruchou pravopisu (dysortografiou). Poruchy aktivity a pozornosti u študentov sa vyznačujú instabilitou psychomotorického tempa a poruchou sústredenia.
Odporúčania:
- uprednostnite ústne skúšanie pred písomným
- poskytnite mu dlhší čas pri písomnej skúške
- umožnite mu písať na pc alebo paličkovým písmom
- preferujte testy s možnosťou krúžkovania alebo písomne sa vyjadrovať stručne a jasne, namiesto rozpisovania dlhých textov
- tolerujte
- berte ohľad na nesprávnu techniku čítania pri skúškach
- buďte tolerantní k možným gramatickým chybám v grafickom a písomnom prejave
- umožnite používať na vyučovaní pravidlá a pravopisné slovníky, tabuľky
- zabezpečte na skúškach pokojné prostredie
5. Študent s poruchou autistického spektra, Aspergerovým syndrómom
Opatrenia pre študentov s poruchou autistického spektra, Aspergerovým syndrómom (PAS) je potrebné posudzovať individuálne. Pamätajte, že každý študent s PAS je jedinečný a čo funguje pre jedného, nemusí fungovať pre druhého. Dôležité je prispôsobovať svoj prístup a metódy na základe pozorovania a porozumenia potrieb a schopností konkrétneho jednotlivca. Sú študenti, ktorí vyžadujú pomoc asistenta učiteľa.
Porozumenie autizmu: Prvým krokom je hlbšie porozumenie autizmu ako poruchy a jeho rôznych prejavov. Každý jednotlivec s PAS je jedinečný, takže je dôležité získať informácie o konkrétnom študentovi, ktorého budete vyučovať.
Komunikácia: Komunikujte jasne a jednoznačne. Študenti s PAS majú problémy s porozumením neverbálnej komunikácie, ironie alebo nepriamych výpovedí. Používajte konkrétne pokyny a jednoduchý jazyk.
Vytvorenie jasného plánu a rutín: Snažte sa udržiavať konzistentné rutiny a plány a vopred informovať o zmenách. Vo všeobecnosti nie sú príliš flexibilní, pretože preferujú štandardný denný režim s pravidelným rozvrhom.
Vizuálne podnety: Vizuálne pomôcky, ako napríklad plánovacie tabule, piktogramy alebo vizuálne rozvrhy, môžu pomôcť študentovi lepšie sa orientovať a porozumieť očakávaniam.
Pomôcky a prispôsobenia: Poskytnite potrebné pomôcky a prostriedky, ktoré môžu zlepšiť študentovu schopnosť pracovať a učiť sa. To môže zahŕňať slúchadlá na tlmenie zvuku, špeciálne miesto v učebni alebo iné prispôsobenia. Taktiež môžu potrebovať pomoc pri orientácii v budove, rozvrhu.
Empatia a trpezlivosť: Pristupujte ku študentovi s empatiou a trpezlivosťou. Niektoré činnosti môžu trvať dlhšie, a môže byť potrebné viac času na porozumenie a dokončenie úloh.
Sociálne interakcie: Pomáhajte študentovi porozumieť základným pravidlám sociálneho správania a pracujte na zlepšovaní jeho sociálnych zručností. Niektorí môžu mať problém byť v skupine spolu s ostatnými spolužiakmi.
Podpora senzorických potrieb: Niektorí študenti s PAS sú citliví na vonkajšie vnemy.. Môžu reagovať na určité zvuky, svetlo alebo dotyky. Snažte sa vytvoriť prostredie, ktoré bude zohľadňovať tieto potreby.
Spätná väzba: Poskytujte konštruktívnu spätnú väzbu na sociálne interakcie a správanie. Pomáhajte študentovi pochopiť sociálne normy a situácie, ktoré môžu byť pre neho mätúce.
Skúšanie: Sú študenti, ktorým vyhovuje ústne, iným lepšie vyhovuje písomné skúšanie.
6. Študenti chronicky chorí, zdravotne oslabení a s psychickým ochorením
Sú to študenti, ktorí vzhľadom svojmu zdravotnému stavu mávajú viacej absencií. Je vhodné uľahčiť im študijné povinnosti formou individuálneho študijného plánu.
Odporúčania:
- tolerovanie absencií pri častejšom rehabilitačnom a liečebnom programe, čo sa môže zohľadniť v individuálnom študijnom pláne
- poskytnite im dlhší čas pri písomnej skúške
- pri prednáškach používanie diktafónu PC
- zabezpečenie poznámok, prednášok
- tolerovanie špeciálneho režimu, užívania liekov u diabetikov, vytvorenie pokojného prostredia u epileptikov, študentov s psychickým ochorením