Máte plnú poštu správ, ktoré nechcete? Prečítajte si tipy, ako s tým niečo urobiť.
Poznáte to, otvoríte mail. Tam stovka neprečítaných správ, novinky z portálov, kde ste boli len raz, e-mail od kamarátky, ktorý keď neprepošlete, tak vás zrazí parná lokomotíva, prípadne prezentácia plná chutných obrázkov detí s kvetmi.
Títo novodobí odosielatelia nevyžiadanej pošty sú takí sofistikovaní, že ich ani spam filter nezachytí. Ako sa im brániť, čo považovať za spam a čo nie?
Prečítajte si 5 tipov, vďaka ktorým budete mať oveľa menej nevyžiadaných e-mailov. Radí Peter Pištek, odborník na informačné technológie zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
1.Novinky z portálov a newslettre
Predtým, ako sa dostanete na stránku s najtrendovejšími topánkami na túto sezónu za polovičné ceny, musíte vyplniť e-mailovú adresu. Toto nájdete takmer na každej stránke, ktorá vám plánuje (minimálne) trikrát denne posielať svoje novinky napriek tomu, že topánky na stránke neboli až také trendové, a ani tie novinky nie sú až tak nové.
Nedostávajte emaily, ktoré ani nečítate. Nechajte sa vyradiť z mailing listov firiem, ktoré vás nezaujímajú.
Z každého mailing listu na odosielanie noviniek firmy sa musí dať odhlásiť. Ak sa táto možnosť nenachádza priamo v newsletteri, vyhľadajte kontakt na internete a e-mailom požiadajte o odstránenie mailovej adresy z databázy.
2.Ak tento mail nepošleš desiatim ľuďom, zajtra ťa nestretne láska
Kamarátka, ktorá uverila takémuto nezmyslu, je jeden z najstrašnejších spamerov, akých máte medzi kontaktmi. Nielen že sa nič nestane, ak ho nepošlete ďalej, ale ani vás nepostretne osudová láska, keď ho pošlete.
Miesto čítania takýchto nezmyselných mailov vyrazte do ulíc a osudovú lásku nájdite.
3.Pošlite tento e-mail priateľom, dostanete peniaze
Pošlite tento e-mail priateľom a dva týždne ich bude sledovať Microsoft. Potom si vypýta vašu adresu a pošle vám 245 eur za každú osobu, ktorej ste to poslali.
To určite. Tento e-mail je rovnako nezmyselný ako e-mail z bodu číslo 2.
Zamyslite sa, existujú určite zaujímavejšie formy reklamy, na ktoré môžu korporácie minúť 245 eur či viac.
Firma, ktorá neprevádzkuje vaše e-mailové konto, sa nedostane k správam, ktoré posielate, ani nezistí, komu ich posielate. Takže nikto vám odmenu za preposlanie mailu nepošle.
4.Banka si žiada vaše prihlasovacie údaje
Identifikačné údaje k internet bankingu od vás banka nebude nikdy žiadať ani e-mailom, ani telefonicky. Ak vám rovno ponúkne link, na ktorom si ich môžete zmeniť, neklikajte naň.
Neklikať, nereagovať, neodpovedať.
Čo sa týka poskytovania identifikačných údajov cez e-mail alebo telefón, žiadna banka ani iná inštitúcia, ktorá má údaje o vašej platobnej karte, nemôže takéto údaje požadovať.
Spameri často využívajú formulácie ako klikni na tento odkaz a zvýš úroveň ochrany internet bankingu. Prípade pošlú odkaz, ktorý v e-maili vyzerá ako webová adresa banky, no v skutočnosti odkaz smeruje na ich stránku. Ak nebodaj kliknete na link z mailu, je potrebné v prehliadači skontrolovať, na akú adresu vás to presmerovalo.“
5.Za každé zdieľanie tejto fotky dostane choré dieťa 1 cent
Nedostane. Platí to isté ako v bode 3, firmy takýmto spôsobom nerozdávajú peniaze. Rovnako ľudia dookola zdieľajú obrázky, ktoré sú reklama nejakej značky, akurát je na nich napísané: LIKE, ak ste sa hrali s vláčikmi, keď ste boli malí, ZDIEĽAJ, ak sa s nimi hráte doteraz.
Facebook ponúka možnosť nahlásiť spam. Nájdete ho vpravo hore nad každým príspevkom. Nahláste.
Niektoré firmy zámerne porušujú pravidlá Facebooku, aby prilákali viac fanúšikov. Súťaže pre ľudí, ktorí majú niečo zdieľať, alebo dať LIKE na nejakú stránku, nie sú Facebookom povolené. Môže ísť o jednotlivcov, ktorí sa týmto spôsobom zabávajú, pričom najčastejšie zneužívajú ľudské utrpenie. Jediný spôsob, ako sa dá proti takémuto spamu bojovať, je nahlasovať tieto stránky ako spam.
PS: Mimochodom, podľa prieskumu spoločnosti Cisco, väčšina spamu je odoslaná v priebehu pracovného týždňa, najhorší deň je utorok. Obsah nevyžiadanej pošty výrazne súvisí s dianím na celosvetovom trhu. Spameri posielajú daňový softvér v mesiacoch daňových priznaní, okolo januára a septembra najviac ľudí túži po zmene zamestnania, tak prichádzajú kariérne maily.
PUBLIKOVANÉ 4. február 2013