Oceňujem charakteristiku výučby na univerzite, ktorú prezentuje Vladimír Černý. Mával som dojem, že sú vysokoškolskí pedagógovia, a nie je ich zanedbateľné množstvo, ktorí pedagogickú prácu robia ako nevyhnutnú povinnosť. Prikláňam sa k názoru, že korelácia medzi kvalitou učenia a vedeckou aktivitou je skôr výnimočný jav. Myšlienku hodnotenia kvality absolventa vysokej školy považujem za kardinálnu. Na našom ústave už roky testuje môj kolega absolventov bakalárskeho aj inžinierskeho štúdia na jednoduchých otázkach. Výsledky sú alarmujúce. Prikláňam sa k názoru, že hodnotenie kvality pedagógov musí byť subjektívne. Navrhovaný mechanizmus sformulovaný v listine pápeža Gregora XI. implicitne predpokladá vysokú odbornú aj morálnu kvalitu rektora. Ankety študentov k jednotlivým predmetom a ich vyučujúcim sa nejaký čas na našej fakulte (katedre) robili, no nepozoroval som, že by sa ich výsledky aplikovali. Keď som bol v ropnej rafinérii v Baiji v Iraku vedúcim prevádzok postavených Československom, tak som mal súkromný poradovník kvality "svojich" ľudí. Domáci zákazník sledoval podrobne našu prácu. Boli to väčšinou ľudia so stredoškolským vzdelaním veľmi rôznorodej špecializácie. Ich údaje vyhodnocovali domáci inžinieri, vyštudovaní väčšinou na domácej vysokej škole, o kvalite ktorej mám dosť pochybností. Pred odchodom z Iraku mi okrem iného predložili svoje poradie našich zamestnancov podľa kvality. Na prvých piatich miestach, oni a ja, sme mali tie isté mená v tom istom poradí! Ešte jedna poznámka: Na technickej univerzite by bolo dôležité, aby vedúci ústavu, resp. garant študijného odboru bol človek, ktorý má nielen prehľad v danom odbore, ale musí mať aj viacročnú výrobnú prax. Takýto vedúci by mal predpoklad, aby dokázal usmerniť výučbu, náplň predmetov tak, aby spĺňala nároky aj na teoretické aj praktické vedomosti, ktorými má byť vybavený absolvent. Aby sa mylne nepredpokladalo, že inžinier v praxi pri riešení problémov bude vychádzať zo Schrödingerovej rovnice, alebo z Navierovej - Stokesovej rovnice, alebo zo sofistikovaného modelu procesu v nejakom zariadení.
Ing. Milan Vajda, PhD., odb. asist. UCHEI FCHPT STU, na dôchodku
PUBLIKOVANÉ 1. august 2011