PUBLIKOVANÉ 27. marec 2012
Jana Novotňáková, moderátorka STV: „Po nedávnej tragickej nehode autobusu vo švajčiarskom tuneli by mali byť aj slovenské diaľničné tunely bezpečnejšie. Národná diaľničná spoločnosť chce osadiť na nebezpečné miesta špeciálne tlmiče nárazov. V prípade nehody by mali výrazne znížiť škody.“Marek Zgalinovič, redaktor STV: „Pri nehode autobusu, v ktorom sa viezli deti z lyžiarskeho výcviku, zomrelo pred dvoma týždňami 28 ľudí. Autobus vo švajčiarskom diaľničnom tuneli narazil do steny na konci núdzového parkoviska. Núdzové odstavné plochy sú povinnou súčasťou dlhších tunelov. U nás máme podobné tunely 3, Sitinu, Bôrik a Branisko. Práve táto stena je v diaľničnom tuneli najnebezpečnejšia a práve pred ňou by mal stáť nový tlmič nárazov. Tlmiče nárazov už dnes Národná diaľničná využíva na najnebezpečnejších zjazdoch z diaľnice.“
Ján Kotuľa, gen. riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti: „On sa zdeformuje ten tlmič nárazov a tým absorbuje tú energiu, ktorú do toho to vozidlo dá.“
Marek Zgalinovič, redaktor STV: „Národná diaľničná musí ešte osadenie tlmičov prerokovať s políciou a následne ich vysúťažiť. Stihnúť by to chceli počas leta.“
Ján Kotuľa, gen. riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti: „A ďalší krok je potom keď bude odstávka tunelov, tie dva, tri dni, ktoré sú na jeseň, september, október, tak vtedy to umiestniť a zrealizovať.“
Zsolt Lukáč, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska: „To je v podstate veľmi jednoduchá vec, ktorá je ľahko prenosná, ktorá aj dodatočne sa dá zrealizovať.“
Marek Zgalinovič, redaktor STV: „Druhým opatrením, o ktorom diskutujú experti na úrovni celej Európskej únie, je skosenie stien odstavných parkovísk v diaľničných tuneloch. Prípadná nehoda by tak nebola čelným nárazom. To však zrejme bude možné už iba pri nových tuneloch.“
Alojz Kopáčik, dekan stavebnej fakulty STU: „Pri existujúcich stavbách určite by to bol veľmi významný zásah a to nie je také jednoduché. Pri tých nových projektoch si to viem predstaviť, tam by to nemal byť problém.“
Marek Zgalinovič, redaktor STV: „Národná diaľničná chce nové bezpečnostné opatrenia doplniť aj do projektu pripravovaného tunela Višňové, ktorý by sa mal pri Žiline začať stavať ešte tento rok a bude naším najdlhším diaľničným tunelom.“