Uznávaný odborník na spaľovacie motory zo Slovenskej technickej univerzity Ján Lešinský pre HN:
Môže tento motor ovplyvniť dianie v automobilovom svete?
Áno, po niektorých špecifických úpravách na predĺženie životnosti sa dokonca môže zaradiť aj do bežnej premávky.
A využitie v bežnej premávke, je to reálne?
Už v tomto vyhotovení je výnimočný a stvorený na zaradenie do súťažných vozidiel - nízka spotreba umožňuje automobilu oveľa dlhší dojazd bez zastaveniana tankovanie. Po menších úpravách bude určite žiadaný aj pre úžitkové vozidlá, ktoré najazdia veľa kilometrov denne, a napríklad aj pre verejnú dopravu. Osobným automobilom to prinesie efektívne a menšie motory a vynikajúce výsledky pri meraní škodlivých emisií.
Často sa skloňuje slovo revolúcia, stretli ste sa už s niečím podobným?
S konkrétnou realizáciou nie, no s podobným zámerom už áno. Bol to zámer pre veľké firmy v jednom z rámcových programov EÚ. Pretože motor, ktorý pracuje na tomto princípe (takmer všetko teplo zo spaľovania premení na energiu), má podstatne nižšiu spotrebu, klesnú emisie a aj nároky na výmenu oleja či chladiacej kvapaliny.
Motorom sa venujete dlhé roky, ako hodnotíte výsledky testov RTU?
Do skúšobne som prišiel po dlhšej debate s autormi o ,,teórii možného". Počas ,,ladenia" zážihového motora som bol skeptický. Ale teraz som nadšený, je to malý zázrak.
PUBLIKOVANÉ 9. november 2012