Viliam Stankay, moderátor: „Takmer všetky veľké automobilky pracujú na vývoji autonómnych áut, teda vozidiel, ktoré dokážu jazdiť samostatne. V Spojených štátoch ich napríklad využívajú aj ako prostriedky hromadnej dopravy. Na Slovensku však jazdiť nesmú, naša legislatíva ich ešte nepozná.“
Igor Kmiť, redaktor: „Držať sa na určenej dráhe, obísť olejovú škvrnu, či vyjsť do strmého svahu - robota s týmito schopnosťami dokážu skonštruovať už aj školáci. Roboty majú na sebe pripevnené laserové senzory a kamery. Ak vo svojej ceste zbadajú prekážku, vyhnú sa jej. Na veľmi podobnom princípe fungujú aj autonómne autá.“
Peter Hubinský, Ústav robotiky a kybernetiky FEI STU: „To je presne tak, ako šofér - šoféra naviguje GPS, čiže majú mapy a na základe teda aktuálnej polohy vedia, kam smerujú. A celé je to o tom, že teda auto, presne ako šofér, sa musí presne držať na ceste a musí reagovať na rôzne meniace sa situácie v cestnej premávke.“
Igor Kmiť: „A práve tie môžu citlivé senzory autonómnych áut pomýliť. V Spojených štátoch napríklad pri testovacej jazde zabilo auto spoločnosti Uber ženu. Aj keď sú nehody samoriadiacich áut skôr zriedkavé, na Slovensku jazdiť nesmú. Naše zákony totiž poznajú iba autá, ktoré šoférujú ľudia. Problém by nastal napríklad ak by sa na slovenské cesty náhodou zatúlalo autonómne auto zo zahraničia a spôsobilo by nehodu.“
Peter Hubinský: „Legislatíva, ktorá by riešila problematiku pohybu zrovna autonómnych áut voľne, mimo polygónu, mimo testy, reálne, tak ešte stále si myslím, že je niekoľko rokov za realitou.“
Jozef Drahovský, dopravný analytik: „Najďalej v tomto je USA, kde viacero vozidiel získalo vodičské oprávnenie pre samostatnú jazdu. Nie sú to len obyčajné vozidlá, sú to aj autobusy, ktoré zabezpečujú dopravu MHD. Podľa mňa tento trend pôjde aj do Európy a dôjde aj k nám, preto by adekvátne sa mala k tomu prispôsobiť aj legislatíva.“
Igor Kmiť: „Na vývoji autonómnych áut v súčasnosti pracujú takmer všetky veľké automobilky a je preto pravdepodobné, že v budúcnosti budú na cestách samozrejmosťou. Už teraz je bežné, že autá samostatne zaparkujú, rozpoznajú mikrospánok, alebo automaticky zabrzdia.“
PUBLIKOVANÉ 22. apríl 2018