Včera večer ste oficiálne predstavili motor, ktorý sám označujete ako revolučný. Ako by ste ho v skratke charakterizovali?
Vyznačuje sa najmä mimoriadne vysokou účinnosťou. V praxi to znamená, že z jednej kvapky paliva využijeme viac energie na pohon napríklad motorového vozidla. Samozrejme, je to už výsledný efekt, je tam aj veľa bočných, ktoré sú charakteristické pre pseudoadiabatický motor. Spôsob, ktorým sme to dosiahli, je, samozrejme, skrytý v materiálovom zložení. To je, rovnako ako v dizajne všetkých dôležitých častí motora, však chránené patentom.
A budete chcieť tento patent predať?
V tomto momente práve rokujeme s predstaviteľmi slovenskej vlády a zvažujeme, ktorý krok bude najprijateľnejší pre našu krajinu. Je to stále v štádiu rokovania, ale skôr predpokladáme spoluprácu s už existujúcimi výrobcami existujúcich automobilov a priemyselných strojov.
Takže vám nejde prioritne o autá.
Ľudia si predstavujú, že najdôležitejšie využitie je v automobilovom priemysle, ale automobily nepredstavujú takú veľkú časť ako samotná priemyselná doprava a poľnohospodárske stroje, ktoré sú zastarané. O jeho masovom nasadení v budúcnosti som absolútne presvedčený.
Bol výber krstného otca Roberta Fica preto jasným zámerom, či len formou „reklamy“?
Bol to zámer, pretože je známy svojím vizionárskym myslením a k technike mal vždy blízko. Predpokladali sme, že sa nebude brániť podporiť takýto skvelý projekt, keďže ako človek chápe, že únik mozgového kapitálu zo Slovenska treba zastaviť a že nie sme len krajina, kde robotníci pracujú na výrobných pásoch pre zahraničné automobilky. Už teraz sa nám podarilo vylobovať podporu pre Slovenskú technickú univerzitu, s ktorou spolupracujeme.
Myslíte si, že to môže presláviť aj Slovensko vo svete?
Urobíme pre to všetko.
Kedy teda došlo k prvému impulzu, že by táto technológia mohla fungovať?
S držiteľom patentu Albertom Salorolim z nášho tímu som sa stretol už v roku 2000 na medzinárodnej konferencii v Toronte, kde predstavoval prvýkrát svoje myšlienky. Motor bol navrhnutý, spracovaný, otestovaný aj predstavený na Slovensku, myšlienka pochádza od Kanaďana žijúceho v Amerike, sme jednotný tím. A ako to už pri väčšine dôležitých objavov býva, aj ten náš vznikol ako bočný efekt. Zháňali sme výhodnú pohonnú jednotku do našich pretekárskych špeciálov a pri brzdení a celom procese ladenia motora sme objavili nové spôsoby tepelného správania istých súčiastok. Dôležité je však použiť materiál s nízkym trecím koeficientom.
Najväčšou pridanou hodnotou motora je jeho nízka spotreba. Bude to naozaj tak?
V našich výpočtoch sme sa pri pseudoadiabatickom motore dostali približne na hodnotu 350 konských síl z jedného litra a vyše 700 Nm. A vzhľadom na to, že objem a krivka krútiaceho momentu sú väčšinou v lineárnej polohe, vieme si z toho odvodiť, ako by vyzeral 2- až 5-litrový motor v súvislosti s dieselovými aj benzínovými aplikáciami. Takže áno, motor súčasného auta strednej triedy (napríklad bežnej Škody Octavie) by s použitím našej technológie a litrového malého dieselového motora mohol disponovať približne výkonom 300 konských síl a spotrebou 2 až 3 litre paliva na sto kilometrov.
Veľmi slušné. V tom prípade by to v budúcnosti mohlo mať vplyv aj na ceny palív?
Nepochybujem o tom, že budúcnosť patrí týmto adiabatickým motorom. Je to najmä preto, že všetky elektromotory a alternatívne pohony nemajú vybudovanú infraštruktúru. Je jasné, že svet sa teraz nezmení za 10 rokov na alternatívne pohony, naďalej budeme jazdiť na benzín a naftu, ale dôležité bude, kto poskytne úsporu paliva. Verím, že to bude mať globálny charakter.
A zaručí aj väčšiu životnosť motorov?
Na sto percent. To, čo ničí väčšinu materiálov, nie je trenie, ale teplo, ktoré vzniká. Čím je motor pri práci chladnejší, tým sa predlžuje jeho životnosť.
Prvé informácie ste predstavili už pred dvoma týždňami, aké máte odvtedy ohlasy?
Vždy sa objavia takí, čo nám fandia, a takí, ktorí nás neznášajú. Ich diskusiu budeme postupne dopĺňať a komentovať. Je tu však veľmi dôležitý argument, ktorý by som chcel zdôrazniť. Ľudia si mylne vysvetľujú, že pri plnom výkone (800 koní) máme spotrebu 5,3 litra, ale je to pri bežnej rýchlosti 115 kilometrov za hodinu. Pri plnom výkone sa pohybujeme (oproti obrovským 10- až 12-valcom) pri spotrebe nižšej až o polovicu.
Stále sa teda stretávate s tým, že vám neveria?
S tým sa stretávam od začiatku. Ale čo na to povedať? Túto otázku by som položil aj Koperníkovi, keď horel na hranici a kričal: A predsa sa točí.
A čo to znamená pre vás – splnený sen?
Posledné obdobie v živote by som nazval ako skvelú zábavu, hoby a potešenie, v tomto momente nastala seriózna práca.
Porovnanie: klasický motor vs. RTU
Špeciálny motor RTU dokáže oproti obyčajnej pohonnej jednotke účinnejšie premeniť palivo pri expanzii na tlakovú energiu. Vďaka neznámemu materiálu je komora valca dokonalejšie uzatvorená, a neuniká tak stratové teplo, ktoré navyše časom znehodnocuje motor. Palivo sa vstrekuje vo významne menšom množstve, ale vo väčšej koncentrácii. Následne horí pri nižších teplotách. Motor prakticky nepotrebuje chladič, vďaka vzniknutým termodynamickým procesom sa sám ochladzuje.
PUBLIKOVANÉ 20. november 2012