PUBLIKOVANÉ 17. január 2024
Andrea Pálffy Belányiová, moderátorka
Vedci z celého sveta urýchlene hľadajú náhradu lítia, ktoré sa dnes intenzívne využíva na výrobu batérií do automobilov či mobilných telefónov.
Ľuboš Sarnovský, moderátor
Aby výskumníci úlohu zvládli rýchlejšie, povolali si na pomoc umelú inteligenciu, ktorá urobila prieskum v desiatkach miliónov materiálov a vybralatie najvhodnejšie.
Anton Adamčík, redaktor
To, čo by vedcom trvalo možno 20 rokov, umelá inteligencia zvládla za necelých 9 mesiacov, a to vybrať z 32 000 000 materiálov 18 takých, ktoré by mohli nahradiť lítium v autobatériách. Tvrdia to vedci amerického štátneho laboratória a dodávajú, že nové materiály môžu znížiť spotrebu lítia až o 70 %.
prof. Ing. Ján Híveš, PhD., elektrochemik FCHPT a prorektor STU
Snažia sa nájsť náhrady, hej, akonáhle je niečo, čo môže byť nedostatkové.
Anton Adamčík, redaktor
Lítium v batériách však spĺňa množstvo dôležitých parametrov.
prof. Ing. Ján Híveš, PhD., elektrochemik FCHPT a prorektor STU
Kapacita ku hmotnosti je veľmi, veľmi kľúčový parameter.
doc. Ing. Ladislav Štibrányi CSc., vedecký pracovník FCHPT STU
Lítium je posledný článok kovov, ktorý má najvyšší záporný elektrodový potenciál.
Anton Adamčík, redaktor
Znamená to, že voči hmotnosti batérie má najvyšší pomer kapacity, dokáže aj vo veľmi krátkom čase uvoľniť energiu potrebnú napr. pri rozbehu auta a spĺňa množstvo ďalších požadovaných parametrov.
prof. Ing. Ján Híveš, PhD., elektrochemik FCHPT a prorektor STU
Aby sme ich mohli použiť viackrát, tzn., že ten proces nabíjania a vybíjania, aby bol rádovo v stovkách, najlepšie tisíckach.
doc. Ing. Ladislav Štibrányi, CSc., vedecký pracovník FCHPT STU
Ulítiových batériiek sa hovorí o 6000 cykloch.
Anton Adamčík, redaktor
Má však aj niekoľko vážnych nevýhod, kvôli ktorým vedci hľadajú nový prvok. Zdroje lítia sa vyčerpávajú, keďže sa využíva v batériách nielen pre elektromobily. Jeho ťažba zanecháva toxický odpad, batérie vybuchujú a ťažko sa hasia.
prof. Ing. Ján Híveš, PhD., elektrochemik FCHPT a prorektor STU
Máte taký efekt, ohňostrojový efekt, pretože tá reakcia je veľmi intenzívna.
doc. Ing. Ladislav Štibrányi, CSc., vedecký pracovník FCHPT STU
Tie odpady, ktoré vznikajú pri hasení baterkových áut, sú toxické.
Anton Adamčík, redaktor
Toto sú hlavné dôvody, prečo vedci hľadajú nové technológie. Jedným spomedzi kandidátov by mohol byť prvok vanád.
doc. Ing. Ladislav Štibrányi, CSc., vedecký pracovník FCHPT STU
Vanád nebude horieť, to je isté, to je bezpečné.
Anton Adamčík, redaktor
Očakáva sa, že bude nezávisle meniť energiu a výkon, a že batéria dlho vydrží. Naši vedci sú však zatiaľ v očakávaniach opatrnejší.
doc. Ing. Ladislav Štibrányi, CSc., vedecký pracovník FCHPT STU
To možné je, ale to je úplne na začiatku výskumu. To je, to je len náčrt, že by sa niečo také dalo diať, ale potom sa zistí, že to nejde, tak zasa nejaký iný kov sa objaví.
Anton Adamčík, redaktor
Pokiaľ by sa aj podarilo nájsť materiály, ktoré nebudú zaťažovať životné prostredie a nebudú spôsobovať výbuchy, problémom môže byť ešte väčšia hmotnosť autobatérie.
doc. Ing. Ladislav Štibrányi, CSc., vedecký pracovník FCHPT STU
Rozhoduje kapacita. Zbytočne budete mať výbornú baterku, ktorá nehorí, ale môžete potom s ňou behať len po Bratislave.
Anton Adamčík, TV JOJ