Nina Belicová Alžbetkinová, moderátorka
Betónové obrubníky na cyklistickej trase na Vajanského nábreží v Bratislave nateraz zostávajú na svojom mieste. Magistrát ich aj napriek rozhodnutiu ministerstva dopravy neplánuje odstrániť. Pripúšťa však, že uvažuje aj nad iným spôsobom, ako oddeliť cyklistov od áut. Za neodstránenie obrubníkov hrozí mestu pokuta v desiatkach tisíc EUR.
Lukáš Dzivý, redaktor
Hlavné mesto malo na odstránenie betónových obrubníkov v centre mesta na Vajanského nábreží 40 dní. Magistrát už vtedy tvrdil, že rozhodnutie bude namietať. Stále ich považuje za dôležitú ochranu cyklistov. Hovorca Bratislavy Peter Bubla pripomína, že aj krajský dopravný inšpektorát ich odsúhlasil ako riadne označené vodiace dopravné značenie.
Peter Bubla, hovorca mesta Bratislava
Hoci sme odstránenie obrubníkov namietali, neznamená to, že zároveň neuvažujeme o inom type tohto oddeľovníka, ktorý ale naďalej bude dostatočne chrániť tisícky cyklistiek a cyklistov, ktorí jazdia po tejto trase, vrátane rodín s deťmi.
Lukáš Dzivý, redaktor
Cyklotrasa na Vajanského nábreží je prvý projekt, do ktorého zasiahol štát po zmene zákona o cestnej premávke. Minister dopravy Jozef Ráž, nominant Smeru-SD, pred viac ako mesiacom hovoril o tom, aký bude ďalší postup.
Jozef Ráž, minister dopravy SR /nom. Smeru-SD/
Ak si pán primátor zoberie na seba, že to neurobia, tak samozrejme riskuje, že akákoľvek nehoda alebo čo sa tu stane, je na jeho triko. Navyše samozrejme zadlžuje ďalej mesto, lebo už teraz bude musieť odstrániť, čo bude niečo stáť a potom sa bavíme o pokute 33 190 a následne do trojnásobku.
Lukáš Dzivý, redaktor
Či už ministerstvo zaslalo mestu pokutu, sa nám zatiaľ zistiť nepodarilo. Dan Kollár z Cyklokoalície si myslí, že mesto môže napr. vymeniť betónové oddeľovače za plastové, no má aj iné možnosti.
Dan Kollár, prezident OZ Cyklokoalícia
Úplne ideálnym riešením by bolo zdvihnutie celej cyklotrasy alebo teda tých cyklopruhov, tak, ako poznáme ako dobrý príklad zo zahraničia, kedy teda sú ako keby celé zdvihnuté oproti vozovke.
Lukáš Dzivý, redaktor
Bývalý hlavný dopravný Ing. Bratislavy Tibor Schlosser zo Slovenskej technickej univerzity vidí pri cyklotrase hneď niekoľko problémov. Mesto podľa neho zlikvidovalo vnútorný mestský okruh, nemyslelo na kompletné riešenie pre všetky druhy dopravy na križovatke so Šafárikovým námestím a problémom sú aj úzke jazdné pruhy.
Tibor Schlosser, bývalý hlavný dopravný inžinier Bratislavy
Keď zoberiete ten betón, ktorý tam je, tak zo skladobných prvkov miestnej cesty, akonáhle máte prekážku, musíte od tej prekážky smerom dnu odpočítať 50 cm, v niektorých častiach toho Vajanského nábrežia zistíte, že sa nedodrží ani minimálna šírka jazdného pruhu pre automobilovú dopravu.
Lukáš Dzivý, redaktor
Na zúženie cyklopruhov má mesto ďalších 50 dní. Aj pri tejto námietke je však magistrát presvedčený, že predpisy neporušuje. Lukáš Dzivý, Slovenský rozhlas.