Bezpečnejší Most SNP
Markíza, 17:00 24/06/2014
Prvé Televízne noviny
Jaroslav Zápala, moderátor: „Už aj most na Slovensku má najmodernejší monitorovací systém. Bezpečnosť UFA alebo Mostu SNP kontrolujú desiatky čidiel a senzorov. Počas celého dňa nepretržite sledujú a zaznamenávajú všetky posuny a deformácie.“
Marek Gudiak, redaktor: „Toto je asi najznámejšia ukážka extrémnych pohybov železnej konštrukcie mosta. Deformácia a posuny sa oveľa v menšom dejú aj na našich mostoch.“
Alojz Kopáčik, dekan Stavebnej fakulty STU: „Počas bežnej prevádzky tie hodnoty dosahujú tých desať-dvanásť centimetrov maximálne.“ Marek Gudiak: „Nad nami je štvorprúdová cesta a UFO, no a pod nami je Dunaj. Nachádzame sa zhruba v strede Mostu SNP a dobrá správa je, že keby sa tento most pohol čo i len o milimeter, o všetkom vedia inžinieri na stavebnej fakulte. Sústava čidiel a senzorov osadených na moste dáva presný prehľad o posunoch a deformáciách. Vo svete je takáto nepretržitá kontrola štandardná. U nás ide o pilotný projekt.“
Muž: „Môžte vidieť závesy nosných lán.“
Marek Gudiak: „Doteraz sa sledovanie robilo mechanicky a niekoľkokrát do roka. Nepretržitá kontrola je novinkou.“
Imrich Lipták, Stavebná fakulta STU: „Na tomto monitore môžte vidieť priebeh kmitania konštrukcie vplyvom dopravy. Práve v týchto miestach, tam pravdepodobne prešlo nejaké nákladné auto alebo autobus.“
Alojz Kopáčik: „Všetky bratislavské mosty sú preťažené viac, ako boli projektované.“
Bratislavské UFO lieta
Markíza, 19:00 24/06/2014
Mária Chreneková Pietrová, moderátorka: „Bratislavské UFO lieta. Je to síce iba desať až dvanásť centimetrov, no potvrdil to najmodernejší monitorovací systém.“
Jaroslav Zápala, moderátor: „Ten bezpečnosť mosta SNP, a teda aj UFO nepretržite kontroluje. Desiatky čidiel a senzorov sledujú a zaznamenávajú všetky posuny a deformácie.“
Marek Gudiak, redaktorka: „Nad nami je štvorprúdová cesta a UFO, no a pod nami je Dunaj. Nachádzame sa zhruba v strede mostu SNP. A dobrá správa je, že keby sa tento most pohol čo i len o milimeter, o všetkom vedia inžinieri na stavebnej fakulte.“
Alojz Kopáčik, dekan Stavebnej fakulty STU: „Má naprogramované pohyby, ktoré vykonáva. Zacieli na body, ktoré sú osadené na moste, cez tento počítač, do ktorého sa zberajú údaje potom, a cez GSM linky je prepojený na počítač, ktorý je v našom laboratóriu. Takže my sme schopní v podstate dvadsaťštyri hodín denne sledovať, čo ten most robí. Práve v tomto detaile je zaznamenaná dopravná špička, čiže tá konštrukcia klesá.“
Marek Gudiak: „Toto je asi najznámejšia ukážka extrémnych pohybov železnej konštrukcie mosta. Deformácia a posuny sa v oveľa menšom dejú aj na našich mostoch.“
Alojz Kopáčik: „Počas bežnej prevádzky tie hodnoty dosahujú tých desať, dvanásť centimetrov maximálne.“
Marek Gudiak: „Celý tento most je z ocele, no a tá je tvárna. Preto sa tento most dokáže najviac rozkmitať práve v letných horúčavách. Sústava čidiel a senzorov osadených na moste dáva presný prehľad o posunoch a deformáciách. Vo svete je takáto nepretržitá kontrola štandardná, u nás ide o pilotný projekt. Doteraz sa sledovanie robilo mechanicky a niekoľkokrát do roka. Nepretržitá kontrola je novinkou.“
Imrich Lipták, Stavebná fakulta STU: „Na tomto monitore môžte vidieť priebeh kmitania konštrukcie vplyvom dopravy. Práve v týchto miestach tam pravdepodobne prešlo nejaké nákladné auto, alebo autobus.“
Marek Gudiak: „Vyzerá to tak, že bratislavské UFO sa tak skoro odletieť nechystá. No a prejazd mostom pri nepretržitom dohľade senzorov je bezpečnejší ako kedykoľvek predtým.“