Štyrikrát naj. To rezonovalo v hlavách študentov Slovenskej technickej univerzity (STU) pri vývoji modelu formuly. Najlepšia úspora, výkon, dokonalosť a cena im napokon vyniesli Cenu zamestnancov Volkswagenu.
Prototyp formuly, ktorý vyvinuli študenti Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Na Slovensku vyrábajú vozidlá tri svetové automobilky. „Naším motívom je dokázať, že autá dokážeme nielen montovať, ale aj vyvíjať, čo je veľký rozdiel,“ hovorí pre Pravda.sk Vladimír Chmelko zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Študenti pod jeho dozorom skonštruovali model formuly, s ktorou bodovali v grantovom programe Vysokoškoláci a technika.
Ten vyhlásila a podporila Nadácia Volkswagen Slovakia, Ministerstvo školstva SR a Centrum vedecko-technických informácií. Ocenené projekty zverejnili v utorok v Devínskej Novej Vsi.
„Bolo to náročné. To, čo nám napadlo, sme najskôr nakreslili, vložili do počítača, simulovali situácie a robili klimatické a dynamické analýzy. Dospeli sme k výsledkom, ktoré potvrdili, že to bude fungovať a hýbať sa. Následne sme robili pevnostné analýzy – človek si zvolí, akú pevnosť majú mať súčiastky,“ opisuje trištvrteročný vývoj vozidla jeden z budúcich strojárov. Podľa jeho slov pokračuje vývoj formuly aj počas výroby. „Zaberá to náš voľný čas, prestávky v škole i víkendy, ale baví nás to,“ dodal.
Vladimír Chmelko prízvukuje, že celý proces prebieha v univerzitných podmienkach. Do formuly, s ktorou získali Cenu zamestnancov Volkswagenu, zakúpili len motor a kolesá. „Drvivá väčšina súčiastok, vrátane ich návrhu, pochádza od našich študentov,“ dodáva Chmelko.
Dôležité je ocenenie vozidla. „Museli sme urobiť biznis plán. Každá súčiastka má v podmienkach grantového programu stanovenú cenu a ich súčtom oceníme celý produkt. Na prezentácii uvedieme, koľko nás projekt vyšiel, za akú cenu sme schopní skonštruovať auto a komisia to zohľadňuje v hodnotení,“ tvrdí študent.
Cenový strop neexistuje. „Finálny produkt sa dá zhodnotiť štyrmi protichodnými slovami: Čo najlacnejší, technicky čo najdokonalejší, čo najvýkonnejší a čo najúspornejší,“ uviedol Chmelko. Formulu ohodnotil na 13 – 15-tisíc eur. „Ale bez nákladov na prácu a know-how,“ dodal.
S vylepšeným vozidlom sa o grant chcú uchádzať aj v budúcom roku. „Venujeme sa vývoju tejto formuly už šesť rokov. Každý rok niečo na nej vylepšíme,“ uzavrel.
Študenti si sami vyrobili učebnú pomôcku
Nadácia Volkswagen Slovakia s podporou Ministerstva školstva SR a Centra vedecko-technických informácií SR vyhlásila v minulom roku grantový program Vysokoškoláci a technika a Stredoškoláci a technika v sume vyše 40-tisíc eur. Zaevidovala 82 žiadostí.
Porota, tvorená členmi nadácie aj odborníkmi z praxe, napokon vybrala víťazné projekty na základe ich aplikovateľnosti do škôl či samotnej prezentácie pred komisiou.
Cenu automobilky získali študenti Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Bratislave. Tí zostrojili projekt Robotcross. Za vysoké školy si cenu odniesli študenti z Fakulty riadenia a informatiky Žilinskej univerzity za projekt monitorovania pacientov a starých ľudí v domácnostiach prostredníctvom smartfónov.
Mimoriadnu cenu poroty si odniesla Stredná odborná škola v Rožňave. Žiaci sa sami rozhodli zlepšiť vyučovací proces pomocou novej školskej pomôcky. Vyvinuli simuláciu brzdového systému a systému ABS, ktorej teleso sa dokonca skladá aj z vŕtačky. Medzi ocenenými bola aj Technická univerzita v Košiciach.