Bakalárske, diplomové či dizertačné práce študentov Fakulty informatiky a informačných technológií STU nie sú odtrhnuté od reality. Aplikácie, ktoré vyvíjali, nájdu uplatnenie v diaľkovej doprave. Niektoré projekty premenili na start-upy. Jedna stena miestnosti je vybavená malými dotykovými displejmi, aké poznáme z lietadiel či diaľkových autobusov. Študenti tu vyvíjajú aplikácie v spolupráci s firmou Molpir, ktorá IT laboratórium zariadila.
Tímová práca
„Vytvorili sme multimediálny systém do vlakov, ide o absolútne nové riešenie na trhu. V ,otvorených' vagónoch vlaku môžu byť rozmiestnené monitory pre cestujúcich a jeden softvér spoločný pre celý vlak určuje ponuku pre konkrétny vagón. Cestujúci v prvej triede napríklad majú na výber firmy bez reklám, cestujúci v 2. triede musia strpieť aj reklamu," vysvetľuje študent Andrej Kincel. Tím študentov vedie doktorand Peter Pištek z Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity. „Študenti, ktorí v tomto laboratóriu pracovali, si už počas štúdia nachádzajú zamestnanie. Jeden z absolventov dnes pracuje ako vedúci programátorov vo firme Molpir, ktorá laboratórium zariadila. Ďalší navrhol informačný systém pre turistov. Využili ho vo Viedni a študenta vo firme zamestnali," vysvetľuje Pištek. Aktuálne študenti vyvíjajú aplikáciu na objednávanie jedla a nápojov v diaľkových spojoch a informačný systém pre verejnú dopravu. Displeje, ktoré vidno v laboratóriu, by cestujúcich v meste mali upozorňovať na zaujímavosti, okolo ktorých prechádzajú, na akcie, ktoré sa tu uskutočňujú alebo v najbližších dňoch budú uskutočňovať, alebo na najbližšie zastávky a spoje, na ktoré tam možno prestúpiť. „Systém môže informovať o hocičom, ak si služby u verejného dopravcu zaplatí trebárs nákupné centrum, môžu sa cestujúci, ktorí prechádzajú autobusom okolo tohto centra, dozvedieť o aktuálnych zľavách v predajniach," hovorí Pištek.
Tímové projekty
Fakulta informatiky a informačných technológií STU kladie dôraz na praktické projekty. Dôležitým predmetom sú tímové projekty, kde študenti simulujú „vývojársky tím" a ich projekty oceňujú aj IT firmy, ktoré ich na záver vyhodnocujú. Vo viacerých prípadoch študenti dokonca dosiahli nasadenie svojich návrhov do praxe. Takým je napríklad projekt OwNet. Ide o riešenie umožňujúce školám so slabým internetovým pripojením využívať možnosti internetu. Pre výučbu stačí, aby bol pripojený jeden počítač, ten uloží všetky stránky, ktoré učiteľ prezeral, a rozošle ich do automaticky do ďalších počítačov v triede.
„Všetky počítače pripojené do programu OwNet si vymieňajú stránky medzi sebou a ukladajú si tak kópiu malej časti webu. Program však nečaká len na pokyny človeka, internetové stránky ukladá do počítačov aj sám, po skončení vyučovania a v noci, keď nie je internetová linka vyťažená. Vyhodnocuje, aké stránky si užívateľ prezeral, a podľa toho zisťuje, o čo by mohol mať ešte záujem. Ani učiteľa tak v škole nemusia zdržať výpadky pripojenia," vysvetľuje Michal Barla z FIIT. Študenti sa neuspokojili len so zápočtom za projekt, ale spolu s Nadáciou Pontis ho posunuli do praxe. OwNet už používajú školy v Keni a onedlho ho budú využívať aj v Guatemale.
Vyhraté súťaže
Ďalší študenti svoj školský projekt už preklopili do start-upu a vyhrali s ním súťaž Podnikateľský nápad roka 2013. Ide o Speekle - pomôcku, ktorá pomáha odstraňovať rečové chyby. Deti ovládajú postavičky v počítačovej hre správne vyslovenými hláskami. Podobných projektov so šancou na úspech je na FIIT STU mnoho, fakulta, rovnako ako celá STU kladie dôraz na praktickú stránku výučby. „Študenti STU sú zapájaní do výskumu, do praktickej inžinierskej činnosti, čo považujeme za kriticky dôležité pre prípravu novej generácie. Odborníci vychovávaní vo výskumnom procese, v spolupráci s praxou, sú kľúčoví pre zavádzanie inovácií do praxe a pre rozvoj nových inovatívnych odvetví slovenskej ekonomiky," hovorí rektor STU Robert Redhammer.
[Pravda 30/01/2014]
PUBLIKOVANÉ 30. január 2014