Špeciálne sedadlo pre malé vozidlá vyvinuli študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity. Je jedinečné. Zatiaľ ho na trhu nenájdete.
Ľahko sa vysúva von z auta, pomáha tlmiť vibrácie a môže byť súčasťou bežne ponúkanej výbavy výrobcu. Ak dnes vodič potrebuje špeciálne sedadlo, musí osloviť firmu, ktorá ho do auta namontuje. Doplatiť na väčšie auto, keďže do menšieho sa sedadlo s výsuvným mechanizmom nezmestí. Študenti prišli s novinkou - vyvinuli sedadlo, ktoré netreba do auta domontovať, môže ho používať ktokoľvek z rodiny, nielen zdravotne postihnutý člen, a ľahko sa vysúva aj z malého vozidla.
Vhodné pre každého vodiča
,,Naším cieľom bolo vytvoriť ,neviditeľný' mechanizmus sedadla, ktorý by bol priamo ponúkaný ako možná výbava pri kúpe auta. Teda je sedadlo bez potreby montovania, plne integrované do vozidla, prepojené s elektronikou a nastaviteľné pre akéhokoľvek vodiča, nielen zdravotne postihnutého," priblížil autor prototypu Michael Paštéka. Študenti nechceli zostať len pri simuláciách, sedadlo vyrobili, čo bolo prínosom z hľadiska praktickej výučby na škole. ,,Museli sme myslieť na to, aby bol každý detail naozaj vyrobiteľný," vysvetlil Paštéka. Najväčšou výzvou pre autora prototypu bolo vyrovnať sa s priestorovými možnosťami malého mestského auta a vytvoriť taký výsuvný mechanizmus, ktorý dokáže sedadlo aj cez malé dvere vysúvať von. Zhotovitelia chceli zároveň dosiahnuť nosnosť aspoň 150 kilogramov.
Cieľom bolo zmierniť vibrácie
Autori mysleli aj na bezpečnosť a komfort vodičov. ,,Pokiaľ ide o bezpečnosť, sedadlo sa po zasunutí do auta a zatvorení dverí zamkne a zámky sa uvoľnia až po opätovnom otvorení dverí, aby sa sedadlo vysunulo von a vodič mohol bez problémov vystúpiť," popisuje Paštéka. Tomu, ako zlepšiť komfort vodičov, predchádzal ďalší výskum na fakulte v réžii doktoranda Richarda Hasa. Ten meral vibrácie, ktorým je vystavené telo vodiča pri jazde na rôznych povrchoch, a skúmal, ktoré materiály môžu tieto vibrácie zmierniť. ,,Pri jazde po cestách sa na vodiča i posádku prenášajú vibrácie. Ich zdrojom sú najmä nerovnosti vozovky, ale aj chvenie častí automobilu. V osobnom aute ich tlmí predovšetkým materiál sedadla, preto sa vodiči pri dlhšej jazde cítia unavení. Poznajú to napríklad taxikári, ktorých môžu trápiť bolesti chrbta. Nákladné autá sú prispôsobené na dlhé jazdy. Vodiči tieto problémy nemávajú. Nápravy, samotné sedadlo, dokonca kabína vodiča od rámu - to všetko je odpružené stlačeným vzduchom," vysvetľuje Richard Hasa. Keďže dosiahnuť podobné odpruženie pri osobnom aute by bolo drahé, skúmal, ako môžu vplyv vibrácií zmierniť rôzne materiály použité pri výrobe sedadla. Testoval osem typov penových materiálov pri rôzne rýchlej jazde na rôznych povrchoch vozovky - od asfaltky cez betónovú cestu s miernymi výškovými rozdielmi betónových blokov, cez jazdu po ,,mačacích hlavách" až po spomaľovací prah. Penové materiály sa odlišovali objemom a tuhosťou a najlepšie si počínali tie najkvalitnejšie (s objemom 40 km3 a s odporom proti stlačeniu 3,6 kPa), ktoré sa nevyznačovali ani prílišnou mäkkosťou, ani veľkou tuhosťou. Príliš mäkké materiály zvyšovali pôsobenie vibrácií s nižšími frekvenciami, naopak, príliš tuhé materiály vibrácie netlmili v celom spektre a vodič na sedadle neustále kmital.
Dizajn je výsledkom spolupráce
Dizajn sedadla je výsledkom spolupráce s Martinom Balážom, pedagógom Ústavu dizajnu Fakulty architektúry STU. Navrhli ho tak, aby sa doň mohli vkladať vhodné penové materiály podľa toho, aké zdravotné obmedzenie či aké zranenie trápi vodiča. Špeciálne sedadlo by teraz chceli dostať na trh a priamo k tým, ktorým môže pomôcť. (RED, KOK)
<<>>[HN 16/11/2017]
PUBLIKOVANÉ 16. november 2017