ANKETA S ÚSPEŠNÝMI ABSOLVENTMI SLOVENSKEJ TECHNICKEJ UNIVERZITY
ZA OSEMDESIAT ROKOV EXISTENCIE SLOVENSKEJ TECHNICKEJ UNIVERZITY V BRATISLAVE NA NEJ ZÍSKALI VZDELANIE MNOHÍ ABSOLVENTI, KTORÍ SA NESKÔR VÝRAZNE PRESADILI VO SVOJICH ODBOROCH, ČO JE JEDNA ZO ZNÁMOK JEJ KVALITY. V ANKETE O TOM AKÝ JE ICH POHĽAD NA TÚTO UNIVERZITU ODPOVEDAJÚ NA NAŠE OTÁZKY:
1. AKO VZDELANIE ZÍSKANÉ NA STU OVPLYVNILO VAŠU KARIÉRU? ČO VÁM DALO?
2. ČO BY STE SI PRIALI, ABY STU DOSIAHLA (KTORÝM SMEROM SA VYVÍJALA) V NAJBLIŽŠÍCH DVADSIATICH ROKOCH?
ZACHYTIŤ NOVÉ TRENDY
BRANISLAV JANIKOVIČ, pracuje od roku 2013 v Porsche Engineering Services v Prahe ako vývojový inžinier - výpočtár pre podvozky. K tomuto zamestnaniu mu pomohla účasť v tíme, ktorý na STU navrhoval vlastnú elektrickú formulu a súťažil s ňou na pretekoch.
1. Strojnícka fakulta STU ako moja Alma mater mi dala naozaj veľa. Spomenul by som najmä všestranné teoretické znalosti z rôznych odvetví technických vied. Z týchto čerpám dodnes pri výkone môjho povolania. Na STU som mal možnosť spoznať nových ľudí z radov študentov, učiteľov, doktorandov. Štyri roky som bol členom Stuba Green Teamu, čo je tím študentov z STU, ktorí vyvíjajú pretekárske vozidlo na elektrický pohon pre medzinárodnú súťaž Formula Student. Pri tomto projekte som si dokázal zdokonaliť praktické zručnosti, ale najmä zúročiť znalosti nadobudnuté štúdiom, nakoľko sme celé vozidlo vyvíjali a konštruovali výhradne na STU. Vďaka tomu som získal neoceniteľné znalosti a skúsenosti, vďaka ktorým som sa po skončení školy dokázal lepšie uplatniť na trhu práce.
2. Chcel by som STU zaželať, aby v najbližších dvadsiatich rokoch zachytila nové trendy. Aby sa na nej robil výskum v rôznych odvetviach v ešte väčšej miere, ako je to v súčasnosti. Aby dokázala aj naďalej vychovávať nových, kvalitných študentov, nielen s teoretickými, ale aj s praktickými zručnosťami. Prial by som si, aby sa štúdium ešte viac previazalo s praxou, aby mali študenti možnosť už počas štúdia zúročovať znalosti, ktoré si na škole osvojili. Želal by som STU, aby na nej vzniklo viac projektov ako je Stuba Green Team. V tomto projekte totiž spolupracujú študenti z viacerých fakúlt. Spoločne riešia otázky týkajúce sa vývoja, konštrukcie, elektrotechniky a informatiky, produkcie, ale aj marketingu, logistiky a ľudských zdrojov... Skrátka v rámci projektu fungujú ako reálna firma so všetkými aspektami, čo ich veľmi dobre pripraví pre prax. Takisto by som chcel STU zaželať, aby na nej aj naďalej pôsobili kvalitní pedagógovia. Bolo by vhodné, keby sa zmenil systém prerozdeľovania finančných prostriedkov pre školy tak, aby sa kládol dôraz na kvalitu, nie kvantitu. Prial by som si, aby sa zmodernizovali laboratóriá, pritiahli sa nové výskumné projekty a s nimi aj noví špičkoví odborníci. Všetko toto je potrebné, aby STU aj v najbližších dvadsiatich rokoch patrila medzi najlepšie univerzity nielen na Slovensku, ale aj na celom svete.
VIAC APLIKOVANÉHO VÝSKUMU
PAVOL JAKUBEC, vedec - chemik, ktorý pôsobil na Oxforde a Harvarde a prispel k vývoju nových antibiotík a rozvoju viacerých nových katalyzátorov v organickej chémii. V súčasnosti sa venuje výskumu v organickej chémii na Fakulte chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave.
1. Ako hrdý absolvent najlepšej slovenskej univerzity môžem skonštatovať, že naša inštitúcia mi do profesionálneho života poskytla naozaj veľmi veľa. Vysoká kvalita pedagógov, ktorí ma viedli počas štúdia spolu s výbornými podmienkami na výskum na katedre organickej chémie na Chemickotechnologickej fakulte (dnešná Fakulta chemickej a potravinárskej technológie) ma výrazne formovali a nadchli pre vedecko-výskumnú činnosť a dali mi skvelý základ do náročného akademického života. Špičková úroveň vzdelania na STU bola nesporne jedným z faktorov, ktoré mi umožnili stať sa konkurencieschopným v celosvetovom meradle a úspešným pri post-doktorandských pobytoch na prestížnych zahraničných univerzitách, za čo som svojej Alma mater mimoriadne vďačný.
2. Som presvedčený, že STU by sa okrem kvalitnej pedagogickej činnosti mala venovať, v rámci určených možností, predovšetkým výskumu, ktorý je viac a užšie prepojený na konkrétnejšie komerčné využitie ako len čisto akademickému a základnému výskumu. Takéto smerovanie by mohlo vyriešiť viacero súčasných pálčivých problémov, ako je financovanie výskumu či priamočiarejšie uplatnenie absolventov zo všetkých úrovní štúdia. Za mimoriadne dôležité v dlhodobom horizonte rovnako považujem celoplošnú zmenu zmýšľania študentov a ich filozofiu štúdia. Rád by som na našej univerzite videl odstránenie začínajúceho nezdravého trendu, keď sú študenti motivovaní zväčša len ziskom titulu a to sú ochotní dosiahnuť akýmikoľvek prostriedkami. Namiesto tohto fenoménu by som si želal, aby sme na STU dokázali u väčšiny študentov zapáliť radšej vášeň po poznaní ako hnaciu silu ich štúdia.
SPRÁVNE MOTIVOVANÍ ŠTUDENTI
MÁRIA BIELIKOVÁ, dekanka Fakulty informatiky a informačných technológií STU, ktorá vlani získala ocenenie IT osobnosť roka 2016
1. Vzdelanie považujem za jednou z najdôležitejších vecí v živote (popri rodine a priateľoch). Keď som si pred tridsiatimi rokmi vyberala školu, nevedela som to a nemala som šancu to vyhodnotiť. Ale mala som šťastie, lebo moji rodičia nás všetkých súrodencov vždy viedli k čo najlepšiemu vzdelaniu. A tak som išla v šľapajach môjho otca, ktorý bol absolvent STU, sestry (obaja Strojnícka fakulta), brata (Elektrotechnická fakulta, teraz Fakulta elektrotechniky a informatiky). Na FEI dlhé roky pracoval aj môj strýko, profesor Štefan Barta. Keď ma pred tridsiatimi rokmi zaujali počítače, ešte nikto z nás netušil, čo tu budeme mať dnes. Na Slovensku ešte nebol ani internet, web ešte len čakal na svoje vynájdenie. Čo bude o ďalších tridsať rokov? To nevieme. Práve preto, je dobré vzdelanie kľúčové. Také, z ktorého možno celý život čerpať. Mala som šťastie na dobrú školu a skvelých učiteľov. Vtedy som si to neuvedomovala, keď som sa niekedy aj búrila proti rôznym zdanlivým teoretickým nezmyslom. Po rokoch môžem povedať, že to nakoniec bolo to najcennejšie. Napríklad, keď som študovala, žiadne objektovo-orientované programovanie nebolo, ale princípy takéhoto uvažovania už v umelej inteligencii boli. Hoci sa v praxi nepoužívali. Tým, že sme sa o tom dozvedeli, boli sme o významný krok vpred pred ostatnými. Boli sme omnoho lepšie pripravení na to, keď to prišlo. Boli sme a sme pripravení nielen reagovať na veci, ale aj vymýšľať nové.
2. STU by som priala, aby mala študentov, ktorí sú motivovaní študovať a sú hrdí na svoju Alma mater. Učiteľov, ktorí chcú učiť a posúvať poznanie a sú hrdí na svojich študentov. A tí spolu dokážu produkovať dostatok zdrojov pre fungovanie a spoločne aj s absolventmi a priemyslom rozvíjajú technické a informatické vedy a umenie v slovenskom aj medzinárodnom kontexte. STU - a nielen STU - by som priala, aby sme na Slovensku konečne začali myslieť na budúcnosť. Neriešili jednotlivcov, či malé skupinky, ale to, kam smeruje naša spoločnosť. Aby sa nám nestalo, že o dvadsať rokov tu bude len hŕstka verných a všetko šikovné utečie do zahraničia. Máme na Slovensku - a na STU obzvlášť - veľa excelentných ľudí aj výskumníkov, učiteľov a aj, a najmä, študentov. Závidia nám ich z celého sveta, keď sem prídu... Tak, nech sa podarí to, čo máme využiť. Nech pochopia tí, ktorým sme dali naše hlasy, že život nie je o „ušetrených“ peniazoch, život je o ľuďoch a ľudia prichádzajú a odchádzajú z tohto sveta. Už zajtra sa to môže dotknúť hocikoho z nás.
UČITELIA - OSOBNOSTI
MIROSLAV TRNKA, spoluzakladateľ spoločnosti Eset
1. Vzdelanie spolu s profesionálnymi skúsenosťami sú určite základom. Práve a iba na základe toho, čo sa človek naučí, môže skôr či neskôr aj niečo vytvoriť, vybudovať. Keby som mal vyzdvihnúť najdôležitejšiu vec zo štúdia na Materiálovo-technologickej fakulte STU, určite to boli najmä systematické základy vo vede – čo sa týka matematiky, ale aj fyziky a iných oblastí. Práve štúdium na STU ma nasmerovalo vnímať svet zo širšieho spektra. Na druhej strane, nie je to iba o škole každé vzdelanie je významné a často sa nezíska v akademickom prostredí. Človek sa musí vzdelávať, študovať a získavať profesionálne a odborné skúsenosti stále a všade.
2. Slovenskej technickej univerzite do ďalších dvadsiatich rokov želám, aby sa zbavila niektorých neduhov, ktoré však nie sú príznačné iba pre túto univerzitu, ale naše akademické prostredie ako také. Mám na mysli určitú strnulosť a na môj vkus až príliš konzervatívny prístup. Pedagógovia aj výskumníci by mali mať na pamäti predovšetkým študentov, nie ich iba „vzdelávať“, ale vytvárať im v tomto procese priestor, dôverovať im a hlavne ich motivovať. Univerzita by mala byť zároveň atraktívna pre najlepších pedagógov. Zo skúseností, ktoré mám so špičkovými zahraničnými univerzitami, takí učitelia vynikajú nie iba odborne, ale aj osobnostne. Takže STU želám najmä čo najviac práve takýchto učiteľov.
UDRŽAŤ KVALITNÝCH PEDAGÓGOV
PETER OLAH, dizajnér Škoda Auto, ktorý sa tiež venuje priemyselnému, produktovému a interiérovému dizajnu. Jeho asi najznámejším dielom sú návrhy trofejí pre Tour de France. Externe pôsobí ako mentor a vedúci projektov na Fakulte architektúry STU, ktorú vyštudoval.
1. Asi najväčší benefit pri štúdiu dizajnu na univerzitách technického charakteru ako STU je práve pochopenie matematických, fyzikálnych a konštrukčných princípov. Toto sa možno na prvý pohľad pre dizajnéra nejaví ako atraktívne, ale neskôr v praxi to ocení práve pri komunikácii s konštruktérmi a pri presadzovaní svojich riešení. Toto študentom čisto umeleckých škôl často chýba a v praxi to musia prácne doháňať.
2. Súčasný rozvoj technológií nám ukazuje, že v budúcnosti bude treba technicky zameraných odborníkov viac a viac. Slovenskej technickej univerzite by som prial, aby dokázala udržať so zrýchľujúcim vývojom na poli technológií krok a prilákať, ale aj si udržať kvalitných pedagógov, ktorí práve tieto cenné vedomosti môžu jej študentom odovzdávať. Sám očakávam, že prepojenie s praxou bude na tejto ceste nevyhnutné a je aj úlohou veľkých spoločností pôsobiacich na Slovensku vzdelávanie podporovať.
Čo nám dala Alma mater?
[SME 28/09/2017]