Fakulta informatiky na STU si pravidelne robí prieskum medzi IT firmami.
Ak chce škola vychovávať študentov nielen pre diplomy, ale aj pre trh, musí s trhom komunikovať. To je presvedčenie Pavla Čičáka, dekana Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, ktorá dovoľuje firmám, aby jej radili pri tvorbe študijných cieľov. „Pokrok v informatike je neuveriteľne rýchly, potrebujeme držať krok s vývojom v odvetví,“ zdôvodňuje tieto kroky dekan Čičák.
Praktické riešenia
Jedným z predmetov, ktoré fakulta učí s pomocou parterov, je architektúra mobilných sietí. Jeho výučbu fakulta zabezpečuje so spoločnosťami Ericsoon a Alcate- Lucent, obe sú dôležitými hráčmi na trhu mobilných sietí, ale aj vo výskume a vývoji. Koncept predmetu je postavený na praktických riešeniach. Počas semestra riešia študenti štyri zadania. Teoretické úlohy sú následne zamerané na prácu s odbornými zdrojmi a textami. Výstupy každej úlohy prezentujú študenti pred spolužiakmi, čo prispieva k rozvoju ich, takzvanej soft skills, schopnosti komunikovať v pracovnej skupine.
Prieskum požiadaviek
Nedávny prieskum požiadaviek zamestnávateľov ukázal, že mnohí absolventi nevedia pracovať v tíme, chýbajú im schopnosti komunikovať v pracovnej skupine. Prieskum bol zameraný na všetkých absolventov technických smerov na Slovensku hlásiacich sa na IT pozície v spoločnostiach. Štefan Petergáč zo spoločnosti Datalan povedal, že na pohovoroch s absolventmi informačno-komunikačných technológií sa najčastejšie stretávajú s nedostatkami v soft skills (teda netechnických zručnostiach), ktoré sú veľmi dôležité hlavne na pozíciách, kde sa veľa komunikuje a prichádza do kontaktu so zákazníkom. V Datalane si všimli, že informatikom chýbajú aj komunikačné a prezentačné zručnosti, analytické myslenie, danosť rozoznať súvislosti, správne ich zosumarizovať, ako aj schopnosť správne ich podať a vyvodiť z nich zodpovedajúce dôsledky. Viaceré spoločnosti deklarovali, že všeobecným problémom absolventov je ich skreslené sebahodnotenie, neznalosť pracovného trhu a jeho požiadaviek, slabá motivácia získať danú pracovnú pozíciu a v neposlednom rade nadhodnotené finančné očakávanie, ktoré nezodpovedá ich pracovným skúsenostiam.
Tréning skupinovej práce
Výsledky prieskumu nezostávajú na fakulte ladom, pracujú s nimi. Viaceré vyučované predmety orientovali, napríklad na tréning skupinovej práce, pri ktorej dôraz kladú na aktívnu účasť každého člena tímu na riešení problému. Od tohto akademického roka sa na fakulte rozbehla činnosť kariérneho centra, ktoré pracuje so študentmi práve na rozvoji ich netechnických zručností. Kurzy sú zamerané na neverbálnu komunikáciu, time management, zvládanie stresových situácií a podobne.[Zvolenské ECHO 30/01/2014]