PUBLIKOVANÉ 31. október 2008
Dobrovoľná nevyhnutnosť MANAŽÉRSTVO KVALITY
Certifikát manažérstva kvality nie je len potvrdením toho, že organizácia robí niečo dobre, ale aj jedným z nástrojov, ako si môže zabezpečiť dlhodobú konkurencieschopnosť.
V európskych štátoch je november mesiacom kvality. Aj na Slovensku sa pri tejto príležitosti už deväť rokov vyhlasuje Národná cena SR za kvalitu. Ocenenia tohtoročnej si práve začiatkom novembra v Bratislave prevzali zástupcovia spoločnosti OTC Hlohovec, mestského úradu v Trenčíne, Materiálovotechnologickej fakulty STU v Trnave a Podnikovohospodárskej fakulty EU v Košiciach.
Nielen firmy. V súvislosti s kvalitou sa v minulosti zväčša spájali najmä firmy, no realita je taká, že v súčasnosti buduje kvalitu napríklad aj verejná správa. "Certifikáty manažérstva kvality sú absolútnou nevyhnutnosťou na udržanie sa na domácich i zahraničných trhoch," tvrdí predseda Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR (ÚNMS SR) Peter Lukáč. Podľa neho to platí nielen pre výrobné podniky, ale i obchodné organizácie, poskytovateľov služieb a čoraz viac aj pre vzdelávacie inštitúcie a verejnú správu. Zavádzanie strategického manažérstva do verejnej správy sa dokonca dostalo aj medzi priority Lisabonských cieľov na roky 2008 a 2009.
Kvalita ako nástroj rastu. Certifikát manažérstva kvality nie je len potvrdením toho, že organizácia robí niečo dobre, ale aj jedným z nástrojov, ako si môže zabezpečiť dlhodobú konkurencieschopnosť, resp. kvalitu poskytovaných služieb. Jednoducho preto, že získanie certifikátu je náročný proces, ktorý ju prinúti "prekopať" celkové ponímanie svojej činnosti. Manažérstvo kvality sa v dnešnej dobe stáva dobrovoľnou nevyhnutnosťou a podmienkou spolupráce s partnermi, dodávateľmi alebo zákazníkmi. Svedčí o tom aj rastúci počet ISO certifikátov udelených slovenským subjektom v jednom roku.
"Systém manažérstva kvality však organizácii prinesie úžitok len vtedy, ak bude plne funkčný a stotožnia sa s ním všetci pracovníci, od vrcholového vedenia po posledného zamestnanca," zdôrazňuje riaditeľka odboru kvality na Úrade pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR Monika Jurkovičová. Certifikácia systému manažérstva kvality je podľa nej len zavŕšením tejto snahy a oficiálnym potvrdením toho, že systém spĺňa kritériá danej normy. Organizácia súťaže. Tohtoročná Národná cena SR za kvalitu bola zameraná na pritiahnutie čo najväčšieho počtu organizácii verejnej správy do súťaže. Úrad pre ne zorganizoval sériu bezplatných školení o zavádzaní modelov kvality. Súťaž prebiehala v troch hlavných kategóriách, a to pre veľké firmy, pre stredné a malé firmy a pre organizácie štátnej a verejnej správy. Odborná komisia potom posudzovala prihlásené subjekty podľa modelu výnimočnosti EFQM alebo Spoločného systému hodnotenia kvality - modelu CAF. Každý si mohol vybrať implementáciu jedného z nich (súkromné spoločnosti mohli uplatniť len model výnimočnosti EFQM). Do finále postúpili iba subjekty, ktoré odporučila komisia. Aj keď víťazom môže byť v každej kategórii iba jedna organizácia, ocenenie získali všetky, ktoré splnili náročné kritériá a dosiahli potrebné bodové hodnotenie v jednotlivých úrovniach. To potom môžu používať vo svojich reklamných a firemných materiáloch. Vzhľadom na to, že Národná cena SR za kvalitu prebieha v súlade s metodikou Európskej nadácie pre manažérstvo kvality, jej víťazi sa môžu zúčastniť i súťaže Európska cena za kvalitu, čo je najvýznamnejšie medzinárodné ocenenie za úspešnú implementáciu systémov manažérstva Hľadanie slabých miest. Do Národnej ceny SR za kvalitu za rok 2008 sa prihlásilo osem organizácií, medzi ktorými figurovali inštitúcie verejnej správy, výrobné podniky a spoločnosti poskytujúce služby, dom sociálnych služieb aj mestský úrad. V kategórii C2 sa stal oceneným finalistom mestský úrad v Trenčíne. "Zapojením do súťaže sme sa rozhodli preveriť kvalitu našich činností," hovorí primátor Trenčína Branislav Celler. Trenčín ako jedno z prvých miest na Slovensku začal uplatňovať klientsky orientovaný prístup k občanom a bol vôbec prvým krajským mestom, ktoré zaviedlo systém manažérstva kvality v súlade s ISO 9001:2000. Ako podotkol primátor, je nevyhnutné neustále kriticky prehodnocovať všetky činnosti, či sa nedajú realizovať efektívnejšie a kvalitnejšie v prospech občanov. Zavedenie modelu CAF umožnilo úradu lepšie spoznať vzájomnú prepojenosť jednotlivých procesov a overiť kvalitu služieb, ktoré mesto poskytuje svojím obyvateľom a návštevníkom. Zapojenie zamestnancov, ktorí dostali možnosť priamo ovplyvniť systém procesného riadenia na úrade, zefektívnilo procesy na úrade s jednoznačne pozitívnym dopadom na klienta.
Univerzity pre prax. Dekan Materiálovotechnologickej fakulty STU v Trnave Oliver Moravčík, ktorá sa stala oceneným finalistom v kategórii C3, pripustil, že už počas prípravy analytickej správy manažment viac razy dospel k poznaniu skutočnej situácie na fakulte, čo ich automaticky nútilo zamyslieť sa nad nápravou niektorých procesov. "Vysoko profesionálne záverečné hodnotenie komisie je vynikajúcim analytickým materiálom, v ktorom sú popísané nielen naše silné stránky, ale aj slabiny, ktoré musíme v blízkej budúcnosti vyriešiť, ak sa naša vízia má naplniť," dodáva O. Moravčík.
V podobnom duchu sa vyjadril aj Michal Tkáč, dekan Podnikovohospodárskej fakulty EU v Košiciach, ktorá síce nezvíťazila, ale prekonala hranicu 300 bodov z možných 1000, vďaka čomu získala ocenenie za zlepšenie výkonnosti fakulty: "Certifikácia nášho manažérskeho systému podľa STN EN ISO 9000:2001 nám pomohla štandardizovať niektoré základné procesy, ale pre rozvoj našej fakulty sa model CAF v mnohých smeroch javí ako podstatne účinnejší nástroj, preto ho hodláme ďalej rozvíjať." Aj podniky. Česť podnikovej sféry v tomto ročníku Národnej ceny SR za kvalitu zachraňovala hlohovecká firma OTC, ktorá sa zaoberá servisom transformátorov a elektromerov. Využíva integrovaný systém manažérstva, ktorý zahŕňa tri základné oblasti - starostlivosť o kvalitu, starostlivosť o životné prostredie a starostlivosť o zamestnancov. Aj konateľ OTC Marian Ručkay ocenil na súťaži to, že im pomohla odhaliť slabšie miesta v systéme. Firma plánuje využívať model výnimočnosti EFQM ako prostriedok na zlepšenie kvality naďalej ako jeden z hlavných manažérskych nástrojov.
Implementácia "na nečisto". Ako uviedol predseda ÚNMS SR Peter Lukáč, už sa začala príprava na 10. ročník Národnej ceny SR za kvalitu. ÚNMS SR organizuje od januára tohto roku projekt na podporu implementácie modelov kvality v organizáciách verejnej správy, do ktorého sa prihlásilo osem inštitúcií vrátane ministerstiev, domov dôchodcov a sociálnej starostlivosti a mestských úradov. Zapojené organizácie mali možnosť vyskúšať si implementáciu modelu kvality "na nečisto" a budúci rok budú mať možnosť zapojiť sa do súťaže ako jej právoplatní účastníci.
***
Štruktúra súťaže Národná cena SR za kvalitu
Kategória A - Veľké organizácie vyrábajúce výrobky a poskytujúce služby
* A1 - Organizácie vyrábajúce výrobky nad 251 zamestnancov
* A2 - Organizácie poskytujúce služby nad 51 zamestnancov
Kategória B - Malé a stredné organizácie vyrábajúce výrobky a poskytujúce služby
* B1 - Organizácie vyrábajúce výrobky do 250 zamestnancov
* B2 - Organizácie poskytujúce služby do 50 zamestnancov
Kategória C - Organizácie verejnej správy (bez rozdielu veľkosti)
* C1 - Organizácie štátnej správy
* C2 - Organizácie samosprávy
* C3 - Iné organizácie verejného sektora
Zdroj: ÚNMS SR