Písal sa rok 2009 a po prepuknutí finančnej krízy veľké automobilky znovu objavili elektrinu ako pohon pre ich vozidlá. Na Strojníckej fakulte Slovenskej technickej univerzity sa udialo niečo podobné. V tom čase sa tam formoval tím študentov, ktorí sa rozhodli súťažiť v celosvetových pretekoch Formula Student pre formuly so spaľovacími motormi. Krátko nato sa od nich oddelila skupina študentov, ktorá tiež chcela stavať formule, ale elektrické. „Zistili sme, že nemáme šancu konkurovať špičkovým tímom, čo pretekali už ôsmy rok. Ale súťaž s elektrickou formulou sa vtedy konala po prvý raz. Nikto nemal výrazný náskok,“ povedal Peter Benkovský, jeden z členov vtedajšieho tímu pred tromi rokmi pre Forbes.
Svižný štart
Hneď v prvom roku súťaže sa im podarilo v Nemecku získať Cost Award za najvyššiu pridanú hodnotu vozidla. S veľmi nízkym rozpočtom, s minimom sponzorov a skúseností sa STUBA Green Teamu podarilo navrhnúť funkčnú formulu. S tým, že mnohé elektronické zariadenia si študenti navrhli a naprogramovali sami, kým ich konkurencia si ich kupovala priamo od výrobcov. Práca na tomto projekte pomohla študentom získať lepšie pracovné ponuky. „Človek, ktorý riešil vo formuli vývoj plošných spojov, teraz robí vo Volkswagene na oživovaní riadiacich jednotiek. V BMW je niekoľko mojich spolužiakov, ktorí pracujú na modeloch, ktoré pôjdu do výroby o dva roky. Traja naši nápravári pracujú pre Porsche. Na pohovore mohli ukázať: pozrite sa, vyrobili sme funkčné nápravy, toto sme navrhli a takto to fungovalo. Inak sa s nimi rozprávajú,“ povedal P. Benkovský. Sám išiel cestou založenia firmy e-Sense Slovakia, v ktorej podniká s ďalšími bývalými členmi tímu a zameriavajú sa na oblasť elektromobility.
Organizovanejšia súčasnosť
V súčasnosti STUBA Green Team existuje ako podnikateľský subjekt, združenie Slovenská asociácia strojných inžinierov – STUBA Green Team. Popri mechanickej a elektrickej divízii má aj divíziu externých vzťahov, ktorá má na starosti komunikáciu s verejnosťou a aj interné záležitosti ako napríklad účtovníctvo. Pôsobí v ňom 30 aktívnych a 20 nových členov, prevažne študentov Slovenskej technickej univerzity zo Strojníckej fakulty, Fakulty informatiky a informačných technológií a Fakulty elektrotechniky a informatiky. Tím výrazne pokročil v spolupráci so sponzormi, keď spolupracuje s takmer päťdesiatimi spoločnosťami. S prémiovými (Hollen, BDI, Profika, Plastic Omnium, Švec a spol.) a hlavnými partnermi (Continental, ZF, Manz, Schaeffler) spolupracuje STUBA Green Team už dlhé roky. „Tieto spoločnosti nás podporujú nielen finančne a materiálne, ale dozerajú aj na správnosť našich rozhodnutí a technických postupov. Tohtoročným generálnym partnerom tímu sa stala Slovenská technická univerzita, čomu sa nesmierne tešíme, pretože všetci naši členovia študujú práve na nej,“ hovorí Rebeka Križanová, ktorá je v tíme zodpovedná za divíziu externých vzťahov.
MT Aj test pružnosti partnerov
Čo sa týka technického posunu oproti počiatkom, jeden hlavný, každoročný cieľ je zníženie hmotnosti monopostu. Úplne prvá formula - s karosériou zo sklovlákna vážila 374 kilogramov bez aero kitu (aerodynamická výbava – poznámka redakcie). Tá najnovšia váži 242 kilogramov. „Má oceľový rám, karbónovú karosériu, predné a zadné krídlo a bočné difúzory. Elektrická divízia tímu sa snaží vždy vylepšiť predošlé technológie, ako výrobu battery-boxu, telemetriu, alebo iných nastavení, ktoré nás posunú bližšie k špičkovým tímom. Náš battery-box, ktorý je vlastným produktom vývoja sa skladá až zo 735 článkov lítium-iónových batérií s kapacitou 17,5 Ah/6,798 kWh. Vďaka tomu dosahuje naša formula zrýchlenie z 0 na 100 km/h za neuveriteľných 3,2 sekundy,“ dodáva R. Križanová. Najmä posledný parameter formule naznačuje, že toto vozidlo má len veľmi málo spoločné s autami, ktoré jazdia na cestách a teda ani priamy prenos riešení do praxe nie je možný. Študenti skôr preverujú prax a spolupracujúce firmy tým, že objednávky na komponenty posielajú na poslednú chvíľu. „Sme študenti, čo znamená, že všetky návrhy a práce pre náš tím robíme vo voľnom čase a ten je na technickej univerzite veľmi vzácny a potom potrebujeme urýchliť výrobu navrhnutých komponentov. Sme si vedomí, že našim partnerom týmto spôsobujeme nemalé starosti. Doposiaľ sa nám však nestalo, že by nám neboli ochotní pomôcť,“ hovorí R. Križanová.
Elektrická cesta
[SME 28/09/2017]