V každej biologickej vzorke jednej generácie je iba 5 % nadpriemerných. Ak týchto 5 percent nič nevymyslí, stádo či spoločenstvo upadá nižšie a nižšie.
Elita tu vždy bola a bude. Bez ohľadu na spoločenské zriadenie a preferovanú filozofiu. Teda elita mozgová. Nemôžeme sa tváriť, že elita nejestvuje a nebude vznikať. Môže byť len viac či menej nápadná, resp. aktívna. A to je aj úloha riadenia v školstve - aby sme vedeli objaviť svoje elity, čo vedia priniesť nové myšlienky, nový život a aby sme ich vedeli odlíšiť od "hurá revolucionárov" a anarchistov. Elitná škola je taká, ktorá má elitných profesorov. Za elitnými profesormi prídu aj schopní žiaci. Systém vzdelávania je to, čo sa udeje medzi učiteľom a žiakom. Všetko ostatné je servis. Ak si škola nedokáže zadovážiť kvalitných profesorov, nemôže byť elitná. To pochopili Američania, ktorí skúpili profesorov z celého sveta a dobre ich zaplatili, aby sa nemuseli uchádzať o ďalšie zamestnanie, aby uživili rodinu, ale mohli sa plne venovať vedecko-pedagogickému procesu. Elitná škola je miesto, kde dochádza k najefektívnejšiemu prepojeniu výskumu, vývoja a praxe. Zdá sa, že dnes v školstve často rozhodujú ľudia, ktorí si myslia, že keď kúpia drahý servis, že škola bude dobrá. Ale nebude! Nezachránia ju peniaze. Pozdvihnúť školu môže jedine tvorivá práca medzi učiteľom a žiakom. Učitelia sú u nás stále bokom. Treba im dať spoločenskú autoritu. Veď so svojimi príjmami sú často až smiešni oproti rôznym podnikavcom. Učiteľ je zatiaľ málo významnou kategóriou tejto spoločnosti. Potom sa stáva, že aj celé naše školstvo je také. Síce deklarujeme, že výskum a veda sú najdôležitejšie faktory budúcnosti, ale v praxi to neplatí. Voľakedy bol najbohatší ten štát, ktorý mal najviac zlata. Dnes je najbohatší ten, kto má pripravenú flexibilnú skupinu mozgov, ktoré sú schopné denne produkovať hodnoty. A takéto mozgy je schopná produkovať jedine elitná škola. Minister školstva Dušan Čaplovič chce budovať elitné univerzity, ktoré mieni podporovať aj finančne. Aj keď nemáme na kupovanie svetových vedeckých kapacít, podľa ministra je u nás dnes sedem univerzít, ktoré znesú aj medzinárodné kritériá hodnotenia a sú schopné smerovať do svetového elitného klubu. Už dnes sú vo svete svojimi výsledkami pomerne známe tri naše univerzity: Univerzita Komenského, Slovenská technická univerzita a Technická univerzita v Košiciach. Minister by chcel školy deliť na univerzity, kde budú aj kvalitné výskumné pracoviská a vysoké školy, ktoré budú predovšetkým vzdelávať. Okrem nich by mali existovať aj odborné vysoké školy, ktoré sa sústredia na vzdelávanie bakalárov.