Spolupráca s Taiwanom je pre nás obrovským impulzom, tvrdí pre HN Martin Donoval, koordinátor výskumných projektov na Fakulte elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Čo teda bude zmyslom našej práce v tomto smere?
Musíme si v prvom rade určiť nejaký konkrétny cieľ. Bolo by pre nás menej zmysluplné identifikovať naše smerovanie na nejakú ucelenú výrobu čipov, pričom by následne vznikla veľká hospodárska medzera, keď by sme nevedeli, čo s tým produktom urobiť. Museli by sme ho niekde von predať a potom zase niečo iné kúpiť. Takto môžeme urobiť to, že od istej fázy nakúpime ešte nenarezané polovodičové čipy. Odtiaľto už zvládneme prakticky celú výrobu automotive sektora až do konca.
Akú úlohu v tomto hrá spolupráca STU s Taiwanom?
Ako ste už sám naznačili, zúčastnili sme sa na otvorení spoločného workshopu Slovenskej technickej univerzity, Elektrotechnického ústavu Slovenskej akadémie vied a taiwanského technologického inštitútu ITRI, teda Industrial Technology Research Institute. Práve v spolupráci s Taiwanom budujeme takzvanú prepilot line. Aby som to lepšie priblížil vašim čitateľom, ide o pilotnú linku určenú na testovanie puzdrenia polovodičov.
Sú polovodiče v rámci práce STU úplne novým segmentom, alebo ste sa im venovali predtým?
My máme v tomto smere naozaj bohatú históriu. STU má za sebou desiatky rokov ako hlavný poskytovateľ R´n´D. Naša univerzita na to slúžila už v časoch, keď Tesla začínala svoju produkciu. A to bolo v 70. rokoch minulého storočia.
Samozrejme, na spresnenie, teraz hovoríme o československej Tesle, nie o americkom producentovi elektromobilov, hoci práve na ne sa výroba polovodičov bude sústreďovať...
Presne tak. Tá Tesla, ktorá vyrábala prvé tranzistory, televízory a podobne. Toto všetko sa začalo práve tu. História polovodičov trvá na STU dokonca už viac ako 50 rokov a my teraz iba využívame stimul, ktorý sme dostali. Napokon je to milá zhoda náhod, že máme spoluprácu práve s Taiwanom. Nedávno bol prijatý nový zákon o čipoch – European Chips Act –, ktorý do výraznej miery podporuje členské štáty Európskej únie v tom, aby budovali polovodičový ekosystém. A aby sme pri skladaní všetkých dielikov puzzle úspešní, pomáha nám, že na Slovensku máme silný automotive sektor. Takže v tejto skladačke nám veľmi pekne vyšlo, že by sme sa mali sústreďovať práve na tento smer.