Start-up NanoDesign je jednou nohou v biznise a druhou na univerzite.
V chladných starých priestoroch Fakulty elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave na chodbe Ústavu elektroniky a fotoniky je ostrov kreativity. Nie preto, že má chodba nové dlážky, dvere a steny. Tím vedeckých pracovníkov, doktorandov a študentov okrem práce na vedeckých projektoch „porodil" aj pár komerčných. Svoj variometer v tvare fazuľky dnes vyvážajú napríklad aj do USA.
Bio fókus
Projektový manažér univerzitného tímu a zároveň šéf NanoDesignu Martin Donoval prináša na stôl kufrík a´la MacGyver. Ukrýva funkčné prototypy zariadení, ktoré vyvinul dvadsaťčlenný kolektív za posledných päť rokov. Všetko sa to začalo nevinne, študentsky. M. Donoval spolu so spolužiakom Martinom Daříčkom zostali po štúdiu na doktorandúre, spojili sa s ďalšími študentmi a odbornými asistentmi a pustili sa do vedeckých projektov. Jeden z prvých bol z ľudského súdka. Hendikepovanému človeku chceli zmerať, či v jeho ochrnutých svaloch možno nájsť pri mechanickom pohybe elektromagnetické vzruchy. Tie idú z mozgu, aby pohybovali zdravými svalmi. Vyvinuli technológiu na meranie týchto signálov. „Pochopili sme, že na tom môžeme stavať. Dnes je moderné merať fyzickú aktivitu, len sme to chceli robiť na vyššej úrovni ako fit hodinkami," začína rozprávanie M. Donoval. Aby mohli financovať vývoj, šéf NanoDesignu písal vedecké projekty, z ktorých sa dajú získať zdroje. Z desiatok podaných projektov bolo viac ako desať medzinárodných, medzi nimi aj spolupráca na vývoji nových súčiastok a systémov pre Audi, Bosch, Siemens či ON Semiconductor. Popri všetkých projektoch sa však venovali najmä tomu, čo ich najviac baví – bioelektronike. Ako aktívni športovci si vyhotovili tričko, ktoré vďaka elektronickým vláknam dokáže sledovať pohyby tela a komplexne aj fyzickú aktivitu. Skúšali ho najmä pri hokejových zápasoch, ale projekt s potenciálom snímať výkon športovca dočasne „odparkovali". Pred troma rokmi začali niektorí členovia výskumného tímu lietať. Dosť nezvyčajná záľuba na akademickú pôdu priniesla potrebu malého variometra na sledovanie výšky, v akej paraglajdista letí. Na trhu také prístroje sú, ale väčšinou sú drahé a veľké. NanoDesign, ako aj cítiť z názvu, spravil vlastný variometer, ktorý je malý, lacnejší a čisto zvukový, pri stúpaní vydáva vysoký tón, pri klesaní nízky.
Úspech a neúspech
M. Donoval hovorí, že keď minulý rok spustili crowdfundingovú kampaň na Indiegogo, aby vyzbierali 15-tisíc dolárov, mali produkt SkyBean (fazuľky na oblohe) prakticky vyvinutý. Aj keď cieľ nesplnili, prišlo im niečo viac ako 12-tisíc dolárov. O variometre v tvare fazuliek je záujem. Ročne ich podľa M. Donovala pošlú paraglajdistom a pilotom takmer tisícku, zväčša do krajín EÚ a Spojených štátov. Vyrábať by ich dokázali aj sami, no nie je to ich špecializácia. Preto si dávajú variometre kompletizovať v bratislavskej firme Amset. Tento „výpad" do leteckých zariadení nezastavil prípravy na vlastný projekt monitorovania fyzickej aktivity človeka, na ktorom robili päť rokov. M. Donoval s tímom usúdili, že by mohli dať na začiatok starým a mladým ľuďom jednoduchú pomôcku, aby si uvedomili, či majú dostatok pohybu. FitLock je prívesok, ktorý ukazuje úroveň fyzickej aktivity počas dňa a dokáže zamknúť napríklad tablet alebo televízor, pokiaľ človek nedosiahne minimálnu dennú úroveň aktivity. Ide ale skôr o pomôcku ako direktívne riešenie. Dieťa môže dať FitLock na psa, ktorý si rád zabehá namiesto neho. Produkt je veľkosťou i cenou okolo 50 až 60 eur podobný SkyBeanu. Markantný rozdiel medzi oboma technickými hračkami je v tom, že kampaň FitLocku nebola úspešná. Vyzbierali sa iba tri percentá z cieľovej sumy 23 700 dolárov. Marketingová posila NanoDesignu Lýdia Kotríková vidí viacero dôvodov. Za hlavný považuje priveľmi širokú cieľovú skupinu FitLocku, ktorá sa bez väčšieho rozpočtu nedá pritiahnuť. „Pri SkyBeane to bolo jednoduché – robili ho piloti pre pilotov, malo to príbeh. Osloviť cieľovku napríklad cez fóra alebo kluby bolo omnoho jednoduchšie," vysvetľuje. M. Donoval dopĺňa, že sa dohodli do kampane na FitLock počas jej trvania nedať žiadne peniaze, ako to býva pri crowdfundingu zvykom, nanajvýš oslovili okruh svojich známych napríklad cez sociálne siete. „FitLock je neúspešná kampaň, čo je spätná väzba aj na náš produkt. Napriek veľmi malému záujmu na Indiegogo sme naň dostávali od mnohých ľudí či médií dobré ohlasy, preto si myslíme, že perspektívu má." Ozrejmuje, že výsledok kampane je aj odrazom toho, kam sa celý crowdfunding uberá. Bez masívnejšej paralelnej reklamnej alebo komunitnej kampane ani dobrý produkt spomedzi tisícov iných nedokáže zaujať masy a v tom množstve zanikne.
Amatéri
Neúspech poslednej kampane bratislavských vývojárov nevykoľajil. Najnovšie vyťahuje M. Donoval z kufríka prototyp veľkého variometra s displejom. Chcú tak nadviazať na úspech fazuľky. Variometer v tvare kvapky bude mať aj GPS a zopár funkcií navyše. Jeho vývoj sa má skončiť na jar a dovtedy sa v NanoDesigne rozhodnú, či budú SkyDrop promovať cez crowdfundingovú kampaň. Na otázku, aké výskumy trhu si robí tím pred dokončovaním produktu, pokrčí tridsaťjedenročný vedec ramenami: „Sme v tomto amatéri, hodíme to na trh a uvidíme. Marketing je naša slabšia stránka." Aj preto dnes hľadá a vytvára NanoDesign spoluprácu – či už s reklamnými agentúrami alebo investormi s dosahom na zahraničie. Doteraz boli s investormi opatrní, dnes hľadajú v investoroch aj expertov, ktorí vedia, ako môžu ich produkty preraziť za bránami Slovenska a Európy. Nanodesignisti žijú vo svojom svete, ani sa nepovažovali za start-upistov. Nechodia na žiadne start-upové podujatia, nečítajú články tejto komunity a nestretávajú sa s inými novými firmami. Okrem tých, ktoré sú na fakulte. M. Donoval to chce v budúcnosti zmeniť. Vedci sa aj cez rozhovory vedia dostať k svojej cieľovej skupine a koniec koncov aj k odberateľom. Vlastné komerčné projekty sú iba tretinou aktivít mladého tímu okolo M. Donovala. Hovoria si, že sú „spin-off" univerzity a navždy s ňou chcú zostať prepojení: „Ak by sme odišli, zostala by tu polovica nášho srdca." Dve tretiny času totiž robia pod hlavičkou univerzity buď na partnerských projektoch s firmami, v súčasnosti napríklad s Bratislavskou vodárenskou spoločnosťou a senickým výrobcom svetiel OMS, alebo na univerzitných vývojových projektoch. Vďaka týmto spoluprácam dokážu dostať na fakultu dostatok prostriedkov. M. Donoval hovorí, že namiesto toho, aby ich start-up financovala škola, oni finančne pomáhajú jej. „Za peniaze z projektov sme napríklad zrekonštruovali tri poschodia, nielen to naše. Zmodernizovali sme laboratóriá pre výskumníkov a študentov, teraz ideme urobiť miestnosť pre start-upy, kde môžu študenti pracovať na svojich – i nepodnikateľských – projektoch počas štúdia na fakulte," tvrdí. Prízvukuje, že vďaka projektom môže udržať na škole aj šikovných mladých ľudí, ktorým dokáže pridať niečo navyše. Iba so školským platom by tam dlho nevydržali. M. Donovalovi s tímom pomáha, že jeho otec je riaditeľom Ústavu elektroniky a fotoniky a zároveň fanúšikom práce celého tímu, ktorého produkty pomáhajú aj šíreniu dobrého mena ústavu.
Firma i škola
Všetok zisk z predaja komerčných výrobkov investuje NanoDesign naspäť do projektov. Dokonca ani úspešný SkyBean sa ešte nesplatil. „Tieto projekty nás skôr živia radosťou ako peniazmi," vraví M. Donoval s dôvetkom, že aj 12-tisíc dolárov z crowdfundingovej kampane bolo síce fajn, ale najcennejšia bola spätná väzba a skúsenosť. Dnes napríklad mladí vedci vedia, ako dodávať aj do USA. Napriek neúspešnej kampani FitLocku sa nevzdávajú ambícií v oblasti monitorovania pohybu. Pripravujú monitor na komplexnejšom základe pre športovcov. Do medicínskej oblasti sa partia nadšených a trochu uletených vedcov nehrnie najmä kvôli certifikácii a silnému postaveniu veľkých hráčov na trhu.
Popri všetkých projektoch sa venujú najmä tomu, čo ich najviac baví – bioelektronike
Na svoj variometer SkyBean vyzbierali ľudia z projektu NanoDesign 12-tis. dolárov.
PUBLIKOVANÉ 5. február 2015