Relácia K veci:
Redaktor: Na účty verejných Vš dnes mali nabehnúť peniaze, namiesto januára v apríli a menej oproti minulému roku, o viac ako milión. Vš hovoria o hrozbe prepúšťania, bude tomu naozaj tak?
Ako vnímate logiku zákonnej povinnosti vnímať platy, ak majú zároveň školy menej peňazí?
Vozár: V prvom rade by som chcel zdôrazniť fakt, že VŠ už dlhodobo upozorňujú, že financovanie VŠ zaostáva za porovnateľnými krajinami, nielen EÚ, ale aj vo V4.
Pre VŠ je momentálna situácia komplikovaná, je pravda, že na vyššej úrovni bolo dohodnuté zvyšovanie platov pre všetkých zamestnancov plus navyše 3% pre pedagog. zamestnancov, na druhej strane mnohé V4 čelia prepadu rozpočtu oproti minulému roku, s týmto faktom a každé vedenie univerzity musí vyrovnať a tam, kde je pokles je potrebné pristúpiť k racionalizačným opatrenia.
Moderátor: Vy ste konkrétne rektorom UKF, ako ste riešili túto situáciu u vás?
Vozár: Na našej UKF momentálne pripravujeme rozpis rozpočtu, teda všetky dôsledky, budú vyplývať do týždňa dvoch, ale finančnú situáciu nepovažujeme za tak kritickú, aby sme museli pristúpiť k prepúšťaniu zamestnancov, jednoducho, čakali sme na finálne rozhodnutie pána ministra.
Moderator: Ak finálne rozhodnutie znamená zníženie balíku pre všetky VŠ, tak v ako rektor očakávate, že budete musieť prepúšťať?
Vozár: Ja si nemyslím, že situácia na UKF je tak zlá, že by sme museli pristúpiť k masívnemu prepúšťaniu.
Moderátor: Pán Vozár, vy ste aj predsedom SRK, čo myslíte, na iných VŠ budú musieť pristúpiť k prepúšťaniu?
Vozár: Nie sú mi známe informácie o všetkých VŠ, ale v tlači sa už objavili informácie, že niektoré zvažujú aj takéto kroky.
Moderátor: Rezort školstva pri argumentácii hovorí, že dnes na VŠ študuje dnes o 20tisíc študentov menej, je to argument?
Vozár: Je pravda, že na slovenských VŠ sme medziročne zaznamenali pokles počtu študentov, osobne si myslím, že ide najmä o zníženie záujmu o extern., štúdium, takže priamo by som nespájal medziročný pokles študentov s poklesom financií pre VŠ.
Moderátor: Ten pokles o milión je veľa, či málo?
Vozár: Vznikol tu rozpor medzi finančnými možnosťami celého sektoru a požiadavke navyšovať platy, tak niekde vidím problematické miesto celého tohtoročného rozpočtu.
Moderátor: Aký balík by pre VŠ postačoval? Nebudú peniaze problém vždy?
Vozár: AK VŠ majú byť konkurencieschopné v európskom vzdelávaco ma výskumnom priestore, musia byť porovnateľne financované. Nemôžeme očakávať od podfinancovaného sektoru, že bude mať nadpriemerné výsledky v európskom priestore.
Moderátor: Pán Redhammer, premietne sa menší balík financií na vašej univerzite až do prepúšťania?
R. Redhammer: To teraz neviem povedať, dostali sme práve včera návrh dotačnej zmluvy na rok 2014, celková suma je pre STU je o polpercenta nižšia ako bola minulý rok, pritom v tom sú už zahrnuté aj učelové určené fin. prostriedky na zvyšovanie platov k čomu nás ministerstvo zaväzuje priamo v zmluve. Takže nejaké prepúšťanie budeme musieť uskutočniť, už sme ho čiastočne realizovali v januári, teraz analyzujeme, čo to pre nás znamená a dúfame, že nebudeme musieť pristúpiť k hromadnému prepúšťaniu.
Moderátor: Zákonný záväzok na zvyš. platov a na druhej strane menej peňazí, ako by ste pomenovali túto rezortnú logiku?
Redhammer: Je to paradox, zvýšenie platov vyrokovali odborové platy s ministerstvom, ale nebolo rokované s VŠ, dostali sme sa k tomu len následne, máme ho len realizovať a 80%nášho rozpočtu sú platy, takže nemáme z čoho ubrať.
Moderátor: Takže odkiaľ zoberiete na zvýšenie?
Redhammer: Ak máme zvýšiť platy pri nižšom objeme financií, môžeme to urobiť len cestou prepúšťania, horšie na tom je to, že čísla dostávame relatívne neskoro, keď odrátame proces schvaľovania rozpočtu a odstupné, máme veľmi malý manévrovací priestor teraz. Našťastie, je situácia oveľa menej horšia, ako hrozilo, lebo rozpočtové provizórium bolo pre náš ešte horšie.
Moderátor: A ak rezort argumentujme tým, že na VŠ je o 20tisic menej študentov, je to validný argument?
Redhammer: My sme mali minulý rok asi 17060 študentov, teraz máme 16600 asi, takže pokles je asi 400 študentov menej, tak samozrejme, budeme sa musieť prispôsobiť.
Moderátor: Prečo rezort školstva znižuje platy a zároveň VŠ ukladá povinnosť zvyšovať platy?
Michal Kaliňák: Rezort školstva každoročne rozpisuje dotácie a tento rok sme zaviazali dotačnou zmluvou, aby zvýšili navýšili platy učiteľov, takže takto sme kryli VŠ pedagógov a zamestnancov, aby nedošlo k vzťahu, kedy im navýšia platy, ale znížia osobné príplatky. Išli sme do garancie, kedy platy budú naozaj navýšené. Pokiaľ ale hovoríme o znižovaní objemu peňazí, je to spôsobené viacerými kritériami, vyhodnocovalo sa, aký majú školy podiel na pedagog. výkone, publikačnej činnosti, kompe. akreditácii, príp. na domácich a zahran. grantov.
Moderátor: Ak teda išli školy dole, znamená to, že majú nižšie tieto kritéria?
Kaliňák: Znamená to, že máme dve kategórie škôl – tie, ktoré prevyšovali toto a časť VŠ, ktoré nedosiahli požadované výsledky, buď to súviselo s výkonom v pedag. Činnosti, alebo so samotným poklesom študentov, keď medziročne došlo k poklesu o 20-tis študentov.
Moderátor: A ak VŠ hovoria o prepúšťaní, je to efekt, ktorý ste chceli vyvolať?
Kaliňák: Ak dôjde k tomu, že na VŠ študuje o 20tis študentov menej, mali by na to vš reagovať, buď znížením počtu zamestnancov, alebo šetrením na prevádzke.
Moderátor: A ak školy hovoria, že na znížení počtu študentov pre prejavil najmä pokles počtu externistov?
Kaliňák: Vtedy VŠ má menej peňazí, nižší tento príjem, ale Vš nemá len učiť, ale produkovať výskum, vedu, bola úspešná v grantoch, takže zoznam úloh, na ktoré sa prihliada. Takže nie je to iba otázka úbytku študentov. V minulom roku rezort podpísal s vš zmluvy na NFP zo štrukt. fondov v objeme 238mil eur, takže sme im umožnili vydať sa cestou výskumu, ktorý dokáže finan. motivovať. Na druhej strane prepojenie výsk. činnosti s praxou dokáže motivovať firmy, aby si zaplatili tie mozgy a výskumy, ktoré sú na školách. Škola by sa mala orientovať von.
Moderátor: Menej peňazí, vyššie fin. nároky, zároveň menej študentov. Možno hovoriť o dobrých predpokladoch pre dobré vysoké školstvo na Slovensku?
Renata Králiková z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť: Určite nie, máme veľkú dieru čo sa týka financovania vysokého školstva na Slovensku za celú našu históriu, a čo sa týka poklesu študentov treba sa pozrieť na ich pomer k počtu učiteľov a ten je približný ako priemer v OECD a EU. Vyplýva z toho to, že keď sa pozrieme na pomer financovania, zaostávame za EÚ priemerom o 30% financií na študenta, zatiaľ čo pri pomere študent/učiteľ sme približne v priemer. Bolo by dobré využiť túto situáciu demografického pomeru k tomu, aby sme práve prešli od kvantite ku kvalite. Nefianncujeme VŠ ani do takej miery ako naši susedia.
Moderátor: Čiže aký je recept na skvalitnenie VŠ?
R. Králiková: Nemali by klesať financie, ale mala by sa podporovať kvalita a navyše je problém rozpočet pre vedu, ktorá klesla tento rok ešte výraznejšie a ak nepodporuje vedu, nemôžeme očakávať kvalitné vš. Na vedu ide o 9 mil menej, je to významný problém.