1. Ktorú konkrétnu univerzitu by ste odporučili potenciálnym uchádzačom o zamestnanie vo vašej firme?
2. Čo je najvážnejší problém vysokých škôl z hľadiska pripravenosti absolventov na pracovný trh?
Lucia Gajarská, úsek ľudských zdrojov ,Orange
1. Závisí to, samozrejme, od pozície, na ktorú sa hlásia. Pravdepodobne však najmä vysoké školy technického zamerania.
2. Nedostatok praxe a praktických skúseností v odboroch, ktorý absolventi študujú. Absolventom chýba rozmýšľanie v súvislostiach a prepájanie ich teoretických znalostí s reálnym biznisom.
Miroslav Havlík, generálny manažér, Evonik Fermas
1. Máme veľmi dobré skúsenosti s absolventmi Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, konkrétne z Ústavu biotechnológie a potravinárstva a Ústavu chemického a environmentálneho inžinierstva. Títo absolventi spĺňajú naše očakávania.
Gabriel Tóth, PR špecialista, Penta Investments
1. Vzhľadom na špecifiká pozícií vprivateequity, najmä v oblasti financií, je veľmi ťažké špecifikovať konkrétne vysoké školy.
2. Vo všeobecnosti je nevýhodou absolventov, že im musí zamestnávateľ venovať viac času na zaučenie, keďže majú minimálne skúsenosti. Väčšinou je to výsledkom chýbajúcej praxe, resp. nemožnosti uplatnenia sa študentov na junior pozíciách v oblasti, ktorú študujú. Na druhej strane ich výhodou je väčšia tvarovateľnosť a v prípade dobrého mentoringu má zamestnávateľ šancu časom si vychovať zamestnanca, ktorého je na pracovnom trhu ťažké nájsť.
Juraj Soviar, PR manažér, Kooperativa poisťovňa
1. V našej spoločnosti nájdu uplatnenie šikovní absolventi z akejkoľvek oblasti štúdia. Logické je, že najmä tí so zameraním na oblasť finančníctva a poisťovníctva. Dôležité je najmä to, aby mali chuť pracovať, rozvíjať sa a učiť nové veci. Nejeden z našich dlhoročných zamestnancov pôsobí v spoločnosti od absolventských čias a vďaka schopnostiam a poskytnutým možnostiam sa teší z úspešnej kariéry.
2. Dnešní absolventi sú draví, plní informácií a s dobrým prehľadom. Nechýbajú im jazykové znalosti a často ani skúsenosti zo zahraničia. Chýba im však sebareflexia a istá dávka pokory. Ich očakávania sú mnohokrát príliš vysoké a nereálne. Vítaná by bola aj prax nadobudnutá počas štúdia, ktorá by doplnila teoretické vedomosti o praktické skúsenosti. Zároveň by tak študenti získali pracovné návyky a možno reálnejší pohľad.
Ľubomíra Radosová, riaditeľka sekcie ľudských zdrojov, SPP
1. Pociťujeme hlavne nedostatok absolventov Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského, ako aj ekonomických fakúlt. Požiadavka na absolventov s týmto zameraním, samozrejme, vyplýva aj z charakteru našej spoločnosti. Jej hlavným biznisom je obchod s plynom a elektrickou energiou, ktorý sa v súčasnosti nezaobíde bez kvalitných ekonomických analýz, štatistík, reportov a podobne.
2. Za najzávažnejší problém považujeme nedostatočné prepojenie teoretickej prípravy študentov s praxou. Vysoké školy sa musia zamerať nielen na to, aby študenti získali čo najviac teoretických vedomostí, vedeli ich pasívne prijímať a memorovať, ale aj na to, aby tieto získané vedomosti vedeli prepájať s ich uplatnením v praxi, vedeli logicky a samostatne myslieť a uvažovať. Je to možné predovšetkým cez zameranie sa na riešenie projektov, širokospektrálnych úloh, na ktorých si študenti precvičia a pochopia získané teoretické vedomosti a ich využitie v praxi. Takisto treba venovať väčšiu pozornosť príprave absolventov v oblasti prezentačných, komunikačných a predajných zručností. Pre ich úspešné zaradenie sa do pracovného procesu je tiež dôležité, aby si vedeli svoj čas naplánovať, to znamená pripravovať ich na zvládnutie časového manažmentu a zvládanie stresu.
Peter Benčurik, hovorca, Slavia Capital
1. Národohospodárska fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave.
2. Absentujúca väzba absolventov na prax a praktické zručnosti.
Petra Berecová, výkonná riaditeľka pre ľudské zdroje, Slovak Telekom
1. Sme ICT firma, a preto k nám nastupujú hlavne študenti technologických smerov – predovšetkým z Fakulty elektrotechniky a Fakulty informačných technológií STU. Uplatnia sa však u nás aj absolventi komerčného alebo matematicko-fyzikálneho smeru, keďže v tomto biznise je zvýšená potreba kvalitných uchádzačov na analytické a produktovo-marketingové pozície. Pri výbere je dôležité nielen ukončené vzdelanie, ale aj skúsenosti. Tie majú často už aj absolventi, a to z rôznych stáží alebo projektov.
2. Vo všeobecnosti stále pokrivkáva prepojenie poznatkov a praxe. Okrem toho očakávania študentov sú často nereálne, a to čo sa týka rýchlosti získania vyššej pozície a platu.
PUBLIKOVANÉ 19. september 2014