BRATISLAVA - Skončia školu a rovno zo školských lavíc zamieria na úrad práce. Na Slovensku sa to stáva často. Pritom mnohé firmy sa sťažujú, že nemajú dostatok kvalitných pracovníkov.
Mladí často študujú odbory, z ktorých nenájdu uplatnenie, no chýba im aj prax, bez ktorej sa ich šance na pracovnom trhu znižujú. Problém sa snažia riešiť samotné podniky. Firmy postupne nadväzujú spoluprácu so školami a budúcich zamestnancov si začínajú vychovávať už na škole.
Spolupráca firiem so školami
„Dôvodov, pre ktoré si mladí Slováci ťažko hľadajú prácu, je hneď niekoľko. Každému z nás príde na um najmä nedostatočná prax či chýbajúce zručnosti a návyky u mladých uchádzačov o zamestnanie. Opomenúť by sme ale nemali ani často skloňované nedostatočné prepojenie medzi vzdelávacím systémom a pracovným trhom,“ opisuje problém nezamestnanosti mladých analytička Poštovej banky Eva Sadovská.
To, že so slovenským školstvom nie je všetko v poriadku, vedia dobre aj samotné firmy, ktoré sa neraz stretávajú s problémom nájsť vhodných zamestnancov, a to aj napriek tomu, že nezamestnanosť sa na Slovensku drží na vysokých číslach.
„V období rastu sme pociťovali nedostatok pracovnej sily. Školy produkovali nekvalitných študentov, museli sme ich dva roky zaúčať, ak vôbec mali záujem pracovať,“ rozhovoril sa na konferencii Trend Top manažment 2012 Anton Ondrej zo spoločnosti Samsung Electronics Slovakia.
Rovnaký problém existuje aj dnes. Kvalitní absolventi najmä technických smerov chýbajú napríklad firmám v automobilovom priemysle.
Práve podobná skúsenosť prinútila Samsung aj ďalších veľkých hráčov slovenského priemyslu, nadviazať spoluprácu so školami. Juhokórejská firma si podchytila niekoľko škôl, v ktorých deti prechádzajú viacmesačnou praxou. Cieľom pritom je, aby mal uplatnenie každý absolvent, tak ako tomu je v Rakúsku.
Výskum a vývoj
So školami úzko spolupracuje aj Košice IT Valley - združenie, ktoré rozvíja IT priemysel na východnom Slovensku. V spolupráci s univerzitami si už stihli vychovať tisíce informatikov, v priebehu nasledujúcich piatich rokoch majú plán zdvojnásobiť ich počet na desaťtisíc, informuje výkonný riaditeľ Košice IT Valley Jozef Ondáš.
No prepojenie s vysokými školami nestačí. „Musíme ísť nižšie, rozbiehame spoluprácu so strednými školami,“ hovorí Ondáš a dodáva, že sa budú snažiť upútať aj žiakov na základných školách, aby ich dotiahli na stredné školy technických smerov.
Potrebu ísť priamo do škôl majú aj firmy z automobilového priemyslu, ktorý ťahá slovenskú ekonomiku vpred. Napríklad Volkswagen Slovakia má podľa hovorcu Vladimíra Machalíka priamo v závode stredisko praktického vyučovania.
„V kontakte s odbornými učilišťami sme zistili, v akej kríze sa slovenské školstvo nachádza,“ konštatuje čestný prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Jozef Uhrík, podľa ktorého to bol dôvod, prečo sa rozhodli iniciovať novelu zákona o odbornom vzdelávaní.
Automobilky si kladú aj vyššie ciele. V Žiline vybudujú výskumno-vývojové a inovačné centrum automobilového priemyslu, v ktorom by mali spolupracovať s technickými univerzitami z Košíc a Bratislavy, Žilinskou univerzitou, ale aj so Slovenskou akadémiou vied.
Namiesto nízkych miezd lákať mozgami
Práve posun smerom k inováciám a výchova vzdelaných mladých ľudí je predpokladom, aby sa Slovensko pohlo vpred, zhodujú sa biznismeni aj akademici.
„Úspešnosť krajiny sa vytvára na školách. Bez dobrých škôl nebudú dobré ľudské zdroje. Naša konkurenčná výhoda, ktorou je nízka cena práce, sa rýchlo vytratí,“ súhlasí rektor Slovenskej technickej univerzity v Bratislave Robert Redhammer.
Aj podľa Uhríka potrebuje Slovensko presedlať na novú konkurenčnú výhodu – inovácie. „Potrebujeme presvedčiť firmy, aby sem presúvali vývojové kapacity,“ hovorí Uhrík a pripomína, že on sám sa pričinil o to, že k nám pred rokmi firma Johnson Controls vyrábajúca dielce pre automobilky presťahovala svoj vývoj.
Okrem toho, že Slovensko si potrebuje upratať školstvo, by mal štát podľa Redhammera podporovať aj podnikanie, najmä začínajúce firmy. „To je kľúčovým krokom k tomu, aby raz Slovensko bolo bohatou krajinou,“ dodal rektor.
PUBLIKOVANÉ 12. november 2012