PUBLIKOVANÉ 8. júl 2012
Krásno nad Kysucou získalo z grantového systému Žilinského samosprávneho kraja 1300 eur na propagáciu a zviditeľnenie historických unikátov, ktoré sa v meste nachádzajú. Prvým je najväčší celokamenný most a druhým železobetónový most z roku 1891.KRÁSNO NAD KYSUCOU. Len málokto vie, že najmladšie kysucké mesto Krásno nad Kysucou sa pýši unikátnymi historickými skvostami. Najväčší celokamenný most, ktorý postavili Taliani ešte pred 1. svetovou vojnou, či najstarší železobetónový most, sú naozajstnými celoslovenskými raritami.
Prvý z mostov postavili ešte pred 1. svetovou vojnou talianski majstri. „Je to najväčší a najdlhší celokamenný most na Slovensku,“ informoval primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. Most, ktorý sa nachádza v miestnej časti Blažkov, je doteraz funkčný aj bez väčšej údržby. Miestni ho volajú aj Prašivý. V minulosti bol súčasťou hlavného ťahu zo Žiliny do Čiech.
Chráni ho socha sv. Jána Nepomuckého
Ďalším skvostom je najstarší slovenský železobetónový most, ktorý sa nachádza priamo v meste a denne po ňom prechádzajú stovky áut. Postavili ho rakúski majstri ešte v roku 1891. Tento most je podľa odborníka zo Slovenskej technickej univerzity Petra Paulíka zrejme zaujímavý nielen v slovenskom meradle. „Prvé patenty týkajúce sa betónu vystuženého oceľovými prútmi pochádzajú z 50-tych a 60-tych rokov 19-teho storočia, pričom prvý železobetónový most sveta bol postavený v roku 1875 Monierom, ktorý predtým vlastnil patent na výrobu vystužených kvetináčov,“ povedal odborník zo Slovenskej technickej univerzity. Most v Krásne postavila firma Wayss. Na moste je osadená socha sv. Jána Nepomuckého, ktorý je patrónom a ochrancom mostov. Tento unikátni most je aj po 120 rokoch v dobrom technickom stave a denne po ňom prechádzajú stovky áut.
Osadia informačné tabule
Obidva mosty plánujeme odprezentovať nielen návštevníkom mesta, ale aj jeho obyvateľom. Veľa z nich ani netuší, že tu takéto historické unikáty máme. Peniaze z grantu, ale i z vlastnej pokladnice, využijú na osadenie informačných tabúľ s fotografiou mostov a krátkym popisom ich histórie.
„Železobetónový most sme v podstate už sprístupnili. Popod neho vedie cyklotrasa, takže cyklisti, korčuliari aj tí čo sa len tak po nej prechádzajú, môžu obdivovať jeho architektúru a konštrukciu zblízka. Ku kamennému mostu však vedie strmý svah. Plánujeme teda sprístupniť terén k nemu schodmi,“ vysvetlil Grapa.
Propagácia mostov je podľa primátora spoločný projekt mesta a Žilinského samosprávneho kraja. „Hoci sú mosty majetkom Vyššieho územného celku, v Krásne máme takú filozofiu, že je potrebné sa postarať o všetko čo je na našom území. Teda aj o tieto dva mostové skvosty,“ dodal primátor.