Z miesta, kam prichádzali najmä IT študenti sa univerzitný technologický inkubátor InQb vyprofiloval na centrum, kam si nachádzajú cestu študenti zo všetkých fakúlt Slovenskej technickej univerzity. Portfólio podnikateľských činností firiem v InQb sa tak podstatne rozšírilo.
Pri štarte úspechu
Inkubátor – súčasť bratislavskej STU – funguje už dvanásť rokov. „V začiatkoch pomáhal štartovať najmä firmy študentov z Fakulty informatiky a informačných technológií a Fakulty elektrotechniky a informatiky. To je celkom prirodzené, k biznisu majú najbližšie,“ hovorí Oľga Guštafíková, projektová manažérka inkubátora InQb, ktorá v ňom pôsobí od jeho založenia. „Neskôr však pribudli stavbári, architekti, geodeti, solárna energetika, biopalivá, biometria. V súčasnosti sú to drony, dizajn, urbanizmus. Inkubátoru praje, že študenti majú veľa mimoškolských aktivít, tvoria si rôzne študentské tímy, vyrábajú si prototypy. Pribudli im predmety, na ktorých to od nich žiadajú a často sa tak sprostredkovane dostanú až k startupom,“ vysvetľuje. Každý podnikateľský inkubátor smerom navonok predávajú jeho najúspešnejšie firmy. InQb na začiatku podnikania pomohol takým spoločnostiam ako je Innovatrics, ktorá sa venuje vývoju daktyloskopického softvéru na rozpoznávanie odtlačkov prstov. Ale aj spoločnosti Solargis zameriavajúcej sa na analýzu globálnych dát o slnečnom svite, počasí a slnečnej energii a ich využití na efektívnu prevádzku solárnych elektrární. Obe firmy pôsobia globálne.
Pohľad na nádejných
V súčasnom portfóliu inkubátora O. Guštafíková vidí niekoľko firiem, ktoré by mohli úspech týchto dvoch firiem napodobniť. Napríklad AI-Maps. Jeho tím tvoria doktorandi zo Stavebnej fakulty STU, ktorí vyštudovali kartografiu. Pripravovali mapy pri voľbách, aj mapy kriminality pre ministerstvo vnútra. Vytvárajú inteligentné mapové aplikácie, ktoré rozširujú dáta zákazníka o priestorový rozmer a vizualizujú ich interaktívnou formou. Spoločnosť sa zameriava na projekty, pri ktorých zhromažďuje dáta z leteckých snímok vybranej lokality a na základe nich rieši konkrétny problém v realitnom biznise alebo v poľnohospodárstve. Ďalšou nádejnou spoločnosťou je EmotionID. Tá ponúka softvérové riešenie, ktoré analyzuje reakcie ľudí pri sledovaní videa a prepisuje ich do štatistických dát. Zadávatelia reklamy, hlavne veľké nadnárodné spoločnosti takto zistia aká je odozva na ich reklamu, či mala ten správny efekt alebo nie. Svoj online obsah podľa toho upravia. Tech-Construct je už mimo inkubátora. Podieľala sa na napríklad na dizajne kokpitu jedného z modelov lietadiel Airbus. Je to konštrukčná kancelária zameraná na vývoj a konštrukciu pre všeobecné strojníctvo, letecký a automobilový priemysel, vypracovanie pevnostných a kinematických analýz.
Inkubátor už objavili všetky fakulty
[SME 28/09/2017]