BRATISLAVA – Starý most je pre Bratislavčanov v posledných rokoch skôr vychádzková atrakcia, ako skutočné prepojenie oboch brehov Dunaja. Môže za to jeho zlý technický stav, ktorý kompetentných dohnal až k úplnému vylúčeniu automobilovej a hromadnej dopravy. Od septembra by sa to ale malo postupne začať meniť.
Najstarší most v Bratislave by sa totiž po rekonštrukcii mal stať nielen lávkou pre peších, ale aj električkovou spojnicou medzi Petržalkou a centrom hlavného mesta. Veci sa však naťahaujú. Aj keď súťaž na spojenie Šafárikovho námestia s Bosákovou ulicou na sídlisku pritom prebehla ešte pred letom, doteraz nepozná víťaza.
„Súťaž na rekonštrukciu Starého mosta ešte nie je vyhodnotená, pretože ide o náročný proces a stavbu, ktorá v rámci Slovenska za posledné roky nebola realizovaná,“ vysvetľuje prieťahy v tendri Daniela Rodinová z magistrátu Bratislavy.
Predložené ponuky podľa jej slov musia najprv posúdiť vybraní odborníci z radov hlavného mesta, ale aj zástupcov Slovenskej komory stavebných inžinierov, Komory architektov či Slovenskej Technickej Univerzity.
Práve oni majú nakoniec určiť, ktorá ponuka je pre Bratislavu najvýhodnejšia a spĺňa prísne kritériá. „Vzhľadom na vyhodnocovanie súťaže nie je momentálne možné zodpovedať otázku víťaza,“ dodala Rodinová.
Času je málo
Magistrát však tlačí čas. Ak by totiž otáľal s rozbehnutím prác, hrozí mu, že príde o peniaze od Európskej únie, ktoré majú pokryť až 85 percent z 80-miliónovej investície. Ide pritom o financie pôvodne určené na opravu stanice Filiálka, ktorú by ale Brusel Slovensku podľa štúdií uskutočniteľnosti nepreplatil. Zdroj - Dopravný podnik Bratislava
„Prípravné práce by sa mali začať po uzavretí zmluvy s víťazným uchádzačom, začiatok samotných prác na celom úseku predpokladáme na jeseň tohto roka, ukončenie musí byť podľa zmluvy do konca júna 2015“ popísala harmonogram prác na Starom moste Rodinová.
V prípade nosného dopravného systému Bratislavy pritom ide o prvú etapu výstavby, ktorá sa zatiaľ postará len o prepojenie oboch brehov európskeho veľtoku. Druhá etapa by mala priniesť predĺženie električkovej trate v Pertržalke, a to až po Janíkov dvor.
Vysúťažené električky
Na električkách, ktoré by mali premávať na pravú stranu Dunaja pracuje aj Dopravný podnik Bratislava (DPB). So Škoda Transportation už minulý týždeň podpísal zmluvy na dodávku 15 obojsmerných vozidiel, za 39 miliónov eur.
Súčasťou dohody je aj opcia na nákup ďalších 15 podobných vozidiel a údržba na najbližších 15 rokov. Jazdiť v uliciach ich však cestujúci uvidia až v roku 2015. Aj v tomto prípade má 85 percent nákladov platiť Brusel.
K tomu všetkému má navyše pribudnúť aj tender na jednosmerné električky. „Finalizácia tejto súťaže by, podľa mojich informácii, mala prebehnúť do niekoľkých týždňov,“ odhadla pre Aktuálne.sk hovorkyňa DPB Agáta Staneková.
Únia ale má zlepšiť aj nekoľajovú dopravu. Pohodlnejšie cestovanie by mali Bratislavčania získať v 30 nových sólo a 50 kĺbových trolejbusoch, ktoré má mestu dodať spoločnosť Škoda Electric za 41,6 milióna eur.
Aj v rámci tejto dohody existuje opcia, na základe ktorej DPB nakúpi od českej firmy ďalších 40 vozidiel. Prvé z nich by sa na cestách mali objaviť na jar 2014.
Popis foto: Kedy sa Bratislavčania odvezú po Starom moste? Brusel tlačí na harmonogram. Zdroj -
PUBLIKOVANÉ 23. júl 2013