Aplikácia bratislavských študentov informatiky zároveň rozozná hlásky a skontroluje, čo robí jazyk
Program za pár desiatok eur má pomôcť deťom, ktoré doma trénujú reč.
BRATISLAVA. Aj jedno písmeno je dôležité. Tak hovorí slogan aplikácie Speekle, ktorú vyvíjajú študenti Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity, aby pomohli deťom s rečovou chybou. Musia uspať draka a odviesť jeho pozornosť, čo nemusí byť ľahké, najmä ak dieťa navštevuje logopéda a hlásky nevie vyslovovať čisto. Speekle je vlastne hrou, v ktorej dieťa naviguje trpaslíka po bludisku a zbiera poklad. Čo z toho vychováva deti, aby sa učili lepšie vyslovovať hlásky? Musia si pri zbieraní pokladu dávať pozor, aby neprebudili draka. Inak ho musia vyslovením „ššš“ uspať, aby mohli ďalej hrať. Štyria študenti Fakulty informatiky a informačných technológií STU vyvinuli Speekle s jednoduchým rozhraním, ktoré dieťa motivuje, aby si výslovnosť cvičilo aj doma. „Okrem návštev logopéda je dôležitou súčasťou terapie aj cvičenie doma, čo je pre deti a ich rodičov veľmi namáhavé, veľakrát sa im nechce, alebo nemajú čas,“ komentuje členka vývojárskeho tímu Veronika Štrbáková.
Jazyk sledujú kamerou
Okrem tejto hry v rámci aplikácie Speekle momentálne študenti pracujú na ďalších dvoch. „Deti majú často problém vyslovovať hlásky, pretože majú slabo vyvinuté svaly jazyka. Vyvíjame hru, ktorá využíva našu unikátnu technológiu sledovania jazyka, v ktorej dieťa bude môcť pohybmi svojho jazyka ovládať ponorku a chytať rybičky, čím si zlepší silu jazyka a výslovnosť,“ hovorí ďalší zo štvorice študentov Miroslav Šimek. Na vývoji Speekle spolupracujú s logopédmi z centra Asobi. Na zachytenie jazyka na obrazovke zatiaľ využívajú priestorovú kameru Kinect od Microsoftu, no hru sa snažia vyvíjať tak, aby bola nakoniec použiteľná na všetkých platformách a namiesto Kinectu stačila obyčajná webová kamera. „Práve riešime tento problém a vyzerá to sľubne,“ usmieva sa Šimek. Speekle vyhral národné kolo súťaže nádejných vývojárov Imagine Cup 2013, ktorý organizuje Microsoft. Nápad vznikol vlani, odvtedy študenti vyvinuli technológie na rozoznávanie hlások, sledovanie jazyka, nachystali jednu hru a pracujú na webovom rozhraní pre logopédov. Tí by cezeň mohli sledovať, ako deti pokročili v cvičení jazyka. Študenti by potom radi program ponúkli za pár desiatok eur, šíriť ho chcú cez internet.
Pomôcka pre logopédov
„Okrem hry ponúkneme logopédom rozhranie, kde si môžu pozrieť, koľko času dieťa cvičeniu venovalo, a vypočuť si nahrávky z hry,“ hovorí Štrbáková. Logopéd tak získa prehľad o postupe terapie dieťaťa a dokáže nastaviť náročnosť hry pri ďalšom hraní. Aplikácia nemá nahradiť logopéda, ale motivovať deti a poskytnúť pomôcku, aká zatiaľ na trhu nie je, upozorňujú študenti. Ich hra je unikátna technológiou zaznamenávania vyslovenej hlásky v kombinácii so sledovaním pohybu jazyka. „Chceli by sme túto platformu poskytnúť aj iným ľuďom, aby mohli hry vyvíjať aj iní. Samozrejme, všetko bude pod našou kontrolou a hlavne pod kontrolou logopéda, aby bolo dieťa motivované správnym smerom,“ povedal Šimek. Martina Raábová
Chceli by sme dať možnosť aj iným ľuďom, aby mohli vyvíjať hry pre Speekle. Miroslav Šimek, člen vývojráskeho tímu aplikácie Speekle.
http://tech.sme.sk/c/6815384/slovenski-studenti-uspeli-s-hrou-ktora-nahradza-logopeda.html