Most pri Kurimanoch, ktorý je súčasťou budovanej diaľnice Dl Jánovce - Jablonov, bol v projekte navrhnutý na veľmi neobvyklú šírku. Rozmery budúceho diaľničného mosta tak nedovoľovali použiť ako podpery výsuvnú skruž, ktorá sa podľa stavebníkov používa na stavbu vysokých mostných objektov. Nosná konštrukcia mosta sa tak budovala na pevnej skruži. „Štandardné mosty s diaľničným profilom so šírkou okolo 14 metrov sa robia často ako dvojtrámové systémy. V tomto prípade musel byť most z nejakého dôvodu širší, projektant sa preto rozhodol namiesto dvoch trámov pridať tam ešte tretí," vysvetľuje docent Jaroslav Halvoník z Katedry betónových konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity. Ako Halvoník pokračuje, typizované výsuvné skruže by sa potom dali len ťažko použiť a pri navrhnutom usporiadaní spodnej stavby by bolo ich umiestnenie prakticky vylúčené. Podpery mosta však 2. novembra pod ťarchou liateho betónu zlyhali a usmrtili štyroch stavebných robotníkov a jedenástich ťažko zranili. Trojtrámových mostov je na Slovensku ako šafranu, podľa odhadov je viac ako 90 percent diaľničných mostov dvojtrámových. Aj hneď susediaci most vedľa osudného pri Kurimanoch je dvojtrámový a buduje sa na výsuvnej skruži. To bol dôvod, prečo sa Váhostav ako líder združenia zabezpečujúceho zhotovenie levočskej štvorprúdovky rozhodol, že most číslo 206 postaví Bögl a Krýsl. „My výsuvnú skruž nemáme. Bögl a Krýsl preto začali stavať most číslo 205 a pokračovali ďalej aj na stavbe mosta pri Kurimanoch a nasledujúcom mostnom objekte 207. Je to bežné delenie stavby podľa finančnej hodnoty," poznamenal Rastislav Paďha, hovorca Váhostavu. Jeho partner Bögl a Krýsl si betonáž mosta objednal od prešovskej firmy Semos a dodávku nosnej konštrukcie od Skruže Weise SK. Váhostav, ktorý stavia aj diaľnicu od Dubnej Skaly po Turany, si tu prítomné mosty už postaví vo vlastnej réžii. Využije pritom prefabrikované nosníky donesené z Prefy v Hornom Hričove a niektoré mosty sa podoprú pižmom. Ide o zhustenú oceľovú konštrukciu. Špecificky navrhnutý most na Spiši však podľa informácií denníka Pravda stavebné firmy chceli preprojektovať, aby sa aj naň dala použiť výsuvná skruž, no Národná diaľničná spoločnosť zmenu projektu nepovolila. Most totiž pôjde do kopca a bude nutná prítomnosť tretieho pruhu pre kamióny. „Ľavý most je trojtrámový, kvôli šírkovému usporiadaniu. Je tam tretí pruh pre pomalé vozidlá," ozrejmil hovorca ministra dopravy Martin Kóňa. Lešenie mosta mohlo zlyhať pre niekoľko príčin. Môže za to zrejme chybne posúdená statika podpier. Ďalšou príčinou môže byť zle zvážený projekt stavby mosta alebo nečinnosť stavebného dozoru, ktorý vykonávala štátna diaľničná spoločnosť. Vyšetrovanie tragédie potrvá zrejme do konca roka, no kompletné posúdenie príčin na základe znaleckého posudku príde až na jar. Predvčerom, jedenásť dní po tragédii sa štát pokúsil odpáliť časť konštrukcie mosta. Likvidácia sa však nepodarila a odstrel na druhý pokus bude pravdepodobne dnes. „Gro energie išlo do vzduchu. Bol tam obrovský oheň a energia sa tak rozplynula do vzduchu. Prierez nenavŕtavali, je otvorený, takže toto trošku podcenili," nazdáva sa Halvoník.
PUBLIKOVANÉ 15. november 2012