PUBLIKOVANÉ 7. február 2023
Ľudmila Farkašovská, moderátorka:
“Na Moste SNP je znížená maximálna povolená rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu. Táto zmena súvisí s plánovanou opravou mosta a predovšetkým s jeho zhoršujúcim sa technickým stavom. Aké jazvy času sa na tomto ikonickom stavebnom diele prejavili a aký dopad budú mať na jeho funkčnosť, to sa už dozviete z nasledujúcej reportáže.”
Patrik Murcina, redaktor:
“Zub času sa prejavuje na všetkom okolo nás. Mosty nevynímajúc. A tak nečudo, že aj Most SNP pociťuje účinky opotrebovania. A to až nakoľko, že po nedávnej mimoriadnej prehliadke sa u neho vyskytli porušené zvary nosníkov. Respektíve porušené zvary takzvaných mostoviek.”
Dagmar Schmucková, hovorkyňa Magistrátu Bratislavy (telefonát):
“Na Moste SNP bola vykonaná mimoriadna prehliadka. Most tak prešiel jednou z najdôslednejších kontrol za posledné roky a mesto má k dispozícii relevantné odborné posúdenie, z ktorého vyplýva jeho skutočný stavebno-technický stav. Prehliadka ukázala najmä to, že na moste sú miestami porušené zvary. Ich oprava je zaradená do plánu opráv na tento rok.”
doc. Ing. Rudolf Ároch, PhD., vedúci katedry kovových a drevených konštrukcií STU Bratislava :
“Nasledovala takzvaná diagnostika, ktorú si magistrát objednal a my sme zistili vlastne, že prečo tam tie trhliny vznikli, z akého dôvodu a ako sa dajú odstrániť. Takže sme robili tento akože prieskum. No a výsledkom bolo, že sa ide o takzvané únavové trhliny. To znamená, tá mostovka, keď je zaťažovaná ako pravidelne, tak nemusí to byť s nejakými veľkými napätiami, ale pokiaľ sa to často strieda a to sa strieda, lebo každé to jedno koleso vyvolá jeden rozkmit napätia, tak môže dôjsť k vzniku a k postupnému šíreniu sa tých trhlín.”
Patrik Murcina:
“Znamená to teda, že ešte dosť dlhú dobu budeme musieť na moste ubrať rýchlosť.”
doc. Ing. Rudolf Ároch, PhD.:
“Mostovka je najviac dynamický namáhaný prvok mosta, takže všetky tie účinky od dynamickej dopravy sa prejavujú najviac na tej mostovke a teda aj na tých zvaroch.”
Patrik Murcina:
“Je teda potrebné čo najskôr vybrať správny technologický postup pre opravu zvarov na moste.”
doc. Ing. Rudolf Ároch, PhD.:
“Vznikol taký problém, že to sú tie zvary tých pozdĺžnych výstuh plechu mostovky. Pokiaľ by sa opravovali, tak sa to robí zváraním teda nanovo, sa starý zvar odstráni, potom sa nenesie nový. A v rámci toho zvárania vzniká veľké teplo, veľká teplota v samotnom zvare a hlavne čo nás zaujíma, tak na hornom okraji toho tenkého 12 milimetrového plechu. Tam je tá vrstva najspodnejšia tej vozovky, ktorú keby sme to zvárali bežným spôsobom tak pokazíme.”
Patrik Murcina:
“Na technickej univerzite teda pokračovali výskumom stavu mosta do tej miery, aby bola pri opravách vozovka čo najmenej porušená. Doprava tak bude musieť byť obmedzená.”
doc. Ing. Rudolf Ároch, PhD.:
“To samotná zváranie sa nemôže diať vtedy, keď tam nad tým chodia autá, vozidlá lebo by vlastne dýchal ten zvar a nedalo by sa to vyzvárať. Takže určite bude nejaké odklonenie do jazdných pruhov minimálne tak, aby bola odstavená tá časť pruhov, kde sa bude realizovať tá oprava.”
Patrik Murcina:
“Na základe mimoriadnej obhliadky bol Most SPN zaradený to stavebno-technického stavu číslo šesť, čo nie je príliš najlepšie označenie. A to znamená, že jeho stav je veľmi zlý. Bratislavské mosty sú totiž zaradené do 7 stupňov. Od jednotky, čo znamená bezchybný až po sedmičku, ktorá označuje havarijný stav. Len pre príklad, Most Apollo je v stave 4, teda uspokojivý a Starý most bol zaradený do stupňa dva, čo znamená veľmi dobrý. Vráťme sa ale k Mostu SNP, ktorý si čo najskôr vyžaduje výrazné opravy.”
Dagmar Schmucková:
"Aktuálne sa nachádzame pred stanovením definitívneho technologického postupu opravy, na ktorom spolupracujeme aj so Stavebnou fakultou STU. Následne sa na základe toho navrhne zadanie na výberové konanie na zhotoviteľa opravy."
Patrik Murcina:
“Takýmto problémom by sa však dalo predísť, ak by sa nielen v Bratislave ale celkovo na Slovensku venovala väčšia pozornosť údržbe mostov.”
doc. Ing. Rudolf Ároch, PhD.:
“Sú také odhady, že koľko by sa malo venovať ročne na údržbu staršieho mosta, tak je to zhruba jedno percento orientačne z ceny mosta, by malo ísť ročne do mosta. Takže toto sa dlhodobo nedialo, takže za tých 50 rokov sa všeličo teda nahromadilo a bude potrebné teda zainvestovať nielen do tohto mosta, ale do všetkých mostov a výrazne.”
Patrik Murcina:
“Napriek súčasnému technickému stavu je podľa magistrátu most bezpečný a prevádzkovateľný. Avšak kedy sa dozvieme meno zhotoviteľa jeho opravy, ukáže až čas.”