Odborníci hovoria, že spevnenie bolo podľa projektu
Geotechnik sa vraj na stavbe mosta ukázal naposledy v septembri. Národná diaľničná ho nevládala platiť.
BRATISLAVA. Mala most v Iliašovciach podopierať taká podpera, aká sa použila a napokon zlyhala? O to sa aj včera sporili aktuálny minister dopravy Ján Počiatek a jeho predchodca Ján Figeľ. Figeľ tvrdí, že v dokumentoch, podľa ktorých stavbári v tendroch naceňujú jednotlivé položky na stavbu, sa pôvodne písalo o inej podpere. Takej, ktorá visí z mosta a neopiera sa o zem. „Záväzná je zmluva o dielo. V nej je uvedená pre tri mosty výsuvná skruž, ktorá tam nebola,“ vyhlásil predseda KDH v relácii TV Markíza Na Telo. Počiatek: Je to zmätok Minister Počiatek tvrdí, že podpera je taká, o akej sa píše v projektovej dokumentácii. Tam je zmienka o posuvnej podpernej konštrukcii. Svoje slová podoprel vyjadrením firmy, ktorá projekt vypracovala. „To je zmätok, ktorý my tu nevyriešime. Na to je vyšetrovanie,“ uzavrel Počiatek. Jeho hovorca Martin Kóňa spresnil, že citoval projektovú firmu Ispo. Keď sme sa pýtali jej riaditeľa Jozefa Antola, ako to je s podperami, povedal: „Most bol robený v súlade s projektovou dokumentáciou.“ S tým súhlasí aj profesor Jaroslav Halvoník zo Stavebnej fakulty STU. Upozornil však na to, že podpera, ktorá sa spomína v projekte, v zásade neexistuje. „Pojem použitý v technickej správe – posuvná skruž – sa v odbornej terminológii nepoužíva,“ povedal Halvoník. Projektová dokumentácia má prednosť pred takzvaným výkazom výmer, ktorý spomína výsuvnú podperu, hovorí šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Problém môže rozriešiť informácia, koľko sa malo preplatiť stavbárom za podperu, ak by nespadla. Počiatek tvrdí, že firma nacenila podperu už v tendri trikrát lacnejšie než ostatní uchádzači. Kde bol geotechnik? V KDH však hovoria o tom, že v tendri bola podpera, ktorú firma použila, ocenená vyššie než v realite drahšia skruž, ktorá visí z mosta. Figeľ tiež hovorí, že na moste sa geotechnik zastavil naposledy v septembri. Z technickej správy k mostu pritom vyplýva, že ide o úsek s geologicky náročným podložím. Ak sa zmenili medzičasom podmienky, geotechnik mohol napríklad žiadať prepočítať statiku. „Prizývali ho iba podľa vlastného uváženia, lebo mali problémy s preplácaním jeho služby,“ povedal pre SME dobre informovaný zdroj. Ministerstvo dopravy sa nechcelo vyjadriť k dohadom. Daniela Krajanová ©SME
Fakty Stavba mosta
- 9-kilometrový úsek medzi Jánovcami a Jablonovom stavia konzorcium firiem Váhostav – Bögl a Krýsl.
- Nastavbu si najali množstvo subdodávateľov.
- Vysúťažená cena je približne 60 miliónov eur.
- Štát predpokladal, že stavba vyjde na 95 miliónov eur.
PUBLIKOVANÉ 12. november 2012