Hrádze na vodných nádržiach na Slovensku potrebujú v najbližších rokoch rekonštrukciu za milióny eur. Mnohé majú vyše pol storočia a na niektorých dochádza k povrchovým zosuvom. Odborníci tvrdia, že zatiaľ sú bezpečné, ale upozorňujú, že ich postupná úprava je nevyhnutná.ZEMPLÍNSKA ŠÍRAVA. Ak štát nebude venovať dostatočnú pozornosť vodným nádržiam, môže to byť o pár rokov problém. Mnohé vodné diela na Slovensku majú vyše 50 rokov a na niektorých hrádzach je potrebná rekonštrukcia.
Vlani došlo na Šírave k povrchovým zosuvom
Minulý rok došlo na Zemplínskej šírave v juhovýchodnej časti hrádze k povrchovým zosuvom.
Pavel Machava zo Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP), š. p., uviedol, že hrádza je síce bezpečná, „jej bezpečnosť je však ovplyvňovaná aj v poslednom období častejšie sa opakujúcimi lokálnymi zosuvmi na hrádzach“.
Emília Bednárová zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity vysvetlila, že na vodných dielach robia špeciálne merania, aby zistili intenzitu filtračného pohybu a priepustnosť priamo v hrádzi a pod ňou.
„Materiál môže zmeniť svoje vlastnosti vplyvom klimatických podmienok a starnutia. Hrádza na Šírave už má svoj vek, treba jej venovať vážnu pozornosť. Je to majetok štátu a ten by mal investovať peniaze do zvýšenia stability a bezpečnosti. Keď nebudeme v tomto ohľade nič robiť, bolo by to veľmi zlé,“ zdôraznila.
Hrádzu treba stabilizovať
„Hrádza je bezpečná, ale treba ju stabilizovať, aby sme predišli problémom,“ vysvetlila Bednárová.
Zosuvy, ktoré nastali vlani v juhovýchodnej časti hrádze, nie sú podľa nej nebezpečné. „Ide o plytké povrchové zosuvy. Sú dôsledkom toho, že povrchové vrstvy zeminy sa presušujú, prevlhčujú, premŕzajú, a potom sa zosypú. Prevádzkovateľ zosuvy stabilizuje, ale treba urobiť jeden cisársky rez a na celej dĺžke 4,4 kilometra urobiť stabilizačný prisyp. Až potom môžeme ďalších 50 rokov pokojne spať.“
Odborníci preskúmali aj hrádze na Liptovskej Mare, Orave, na Turčeku a v Hriňovej.
Robia zabezpečovacie práce
Ján Tkáč, riaditeľ Správy Povodia Laborca SVP, vysvetlil, že zosuvy zatiaľ neovplyvňujú stabilitu hrádze:
„Vodné dielo je bezpečné, ale zosuvy treba postupne sanovať. Robíme ešte zabezpečovacie práce.“
Pripustil, že najideálnejšia by bola oprava celej juhovýchodnej hrádze. „Ale momentálne je to nereálne. Sanujeme to len, keď dôjde k nejakej poruche. Komisia konštatovala, že nie je zasiahnutá tzv. depresná krivka. Nie je to stav, ktorý ohrozuje stabilitu. Máme v pláne aj tento rok zosuvy sanovať. Sledujeme situáciu a vyhodnocujeme ju. Ak by náhodou došlo k väčšiemu zosuvu, tak vyhlásime havarijný alebo rizikový stav, ale zatiaľ to nie je nutné,“ uzavrel Tkáč.
Do Šíravy treba “naliať“ 9 miliónov eur
Vodohospodári plánujú na Šírave v nasledujúcich šiestich rokoch rekonštruovať hrádze, nápustný objekt, dnový výpust, výpustný objekt a pozorovací systém. Na to všetko bude treba viac ako 9 miliónov eur.
„Realizácia rekonštrukčných prác závisí od pridelenia finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, prípadne od iných zdrojov financovania. V tomto roku použijeme 40–tisíc eur z vlastných zdrojov,“ dodal Machava.
Milan Potocký
PUBLIKOVANÉ 8. jún 2011