Moderátorka: „Na Slovensku bol vyvinutý a vyrobený prvý unikátny vodíkový midibus v Európe svojho druhu. Predstavili ho včera na Strojníckej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Ide o výnimočný koncept, keďže karoséria je vyrobená z kompozitných materiálov. Originálny je aj v tom, že komponenty vodíkovej sústavy sa nachádzajú v motorovom priestore. Mária Babinská najskôr oslovila generálneho riaditeľa výskumno-vývojovej spoločnosti Jánosa Onódiho.“
János Onódi, generálny riaditeľ výskumno-vývojovej spoločnosti: „Náš autobus, my ho voláme, že kompozitný, celkovo nízkopodlažný vodíkový midibus. Midibus preto, lebo je to 8-metrový autobus, v podstate je to stredný segment autobusov. Ale v tejto kategórii autobus je výnimočný, lebo má veľkú kapacitu, čo znamená, že 58 ľudí, záleží na výbave, môžeme až do 65 vybaviť v podstate autobus. Autobus je výnimočný v tom, že je ultra ľahký, kvôli tomu má rekordnú spotrebu elektrickej energie, a tým pádom aj vodíka. Autobus má dojazd 400 kilometrov, je v podstate jediným autobusom momentálne na trhu, ktorý vieme aj nabiť, aj natankovať.“
Mária Babinská: „Ste schopní začať aj so sériovou výrobou?“
János Onódi: „Samozrejme, my sme výskumno-vývojová firma, ale máme výrobné kapacity. Ročne do 40-50 autobusov úplne v pohode vieme zvládnuť výrobu. Ale, samozrejme, máme už zazmluvnených partnerov aj v zahraničí, aj v blízkosti, ktorí by nám zvládli externú výrobu, kým my nezväčšime našu výrobu.“
Mária Babinská: „Ako vidíte tú možnú spoluprácu so samosprávami?“
János Onódi: „Samosprávy sa nám ozývajú a každý by chcel testovať náš autobus. Je to obrovským trendom teraz, len tu by sme potrebovali štátu, alebo Európskej únie, aby im vykryli tie cenové rozdiely medzi dízlovými autobusmi a vodíkovými, aby nemali obavu, že preinvestujú peniaze a nevidia návratnosť.“
Mária Babinská: „Na prezentácii midibusu bol aj minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.“
Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby: „Máme v pláne obnoviť výzvu na rôzne alternatívne ekologické pohony, z ktorých môžu samosprávy čerpať a určite aj v novom operačnom programe Slovensko sú zdroje na to, aby samosprávy mohli nakupovať práve tieto typy vozidiel. A v najlepšom slova zmysle môžem povedať, že by sme chceli pozitívne diskriminovať tohto slovenského výrobcu, aby naše samosprávy práve jazdili na takýchto slovenských autobusoch, ktorých vývoj sa realizoval práve na Slovensku. Samozrejme, s rešpektovaním zákona o verejnom obstarávaní.“
Mária Babinská: „Strojnícka fakulta STU v Bratislave priložila ruku k dielu pri vývoji samonosnej kompozitnej karosérie. Hovorí dekan fakulty profesor Ľubomír Šooš.“
Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave: „Našou úlohou bolo v prvom rade navrhnúť samotnú konštrukciu a systém spájania a variácie jednotlivých modulov. Boli by sme veľmi radi, keby sa nám teraz podarilo vyrobiť tieto jednotlivé moduly, ale bez toho, aby sme vyrábali formy. Výroba foriem, každá jedna zmena, je rádovo v desiatkach tisíc euro a to je veľmi náročné. Preto hľadáme taký systém konštrukcie, ktorý by vylúčil výrobu týchto náročných foriem.“
Mária Babinská: „Do akej miery je pravda, že autobus je celorecyklovaeteľný.“
Ľubomír Šooš: „Áno, znova ho môžete rozložiť, demontovať a roztaviť jednotlivé časti a vlastne vystreknúť nové časti opätovne. Čiže v tomto je veľká výhoda tohto materiálu.“
Moderátorka: „Tento autobus v segmente midibusov bol prvým v Európskej únii, ktorý získal Európske typové schválenie začiatkom roka 2022 na vodíkový pohon.“