PUBLIKOVANÉ 23. február 2011
Strojnícka fakulta dáva stredoškolákom o sebe vedieť cez olympiáduSpoznať bližšie vysokoškolské prostredie a priblížiť ho stredoškolákom sleduje už štvrtý rok Strojárska olympiáda.
Povedomie o technickom vzdelávaní v spoločnosti je pokrivené, a trpí tým štúdium technických smerov. Pritom na trhu práce práve absolventi týchto študijných programov chýbajú. Dekan Strojníckej fakulty Slovenskej technickej fakulty Ľubomír Šoos je presvedčený, že mnohým študentom chýba pri výbere technických smerov inšpirácia. Vznikol teda nápad organizovať pre stredoškolákov Strojársku olympiádu. „Videl som v tom jedinečnú možnosť, ako by stredoškoláci mohli získať zaujímavé poznatky a skúsenosti o našej škole, bližšie spoznať študijné programy fakulty," objasnil pôvodný zámer dekan. S odstupom času sa dnes už dá povedať, že pôvodný zámer strojárom vyšiel, Strojárska olympiáda sa ukazuje ako dobrá inšpirácia pri výbere budúcej vysokej školy. Jej štvrtý ročník sa uskutočnil teraz vo februári a zapojilo sa do nej 581 študentov zo 267 škôl z celého Slovenska
Okrúhly stôl o príprave
Strojársku olympiádu fakulta využíva aj ako Deň otvorených dverí pre záujemcov o štúdium. Odborníci z praxe spolu so stredoškolskými a vysokoškolskými učiteľmi riešia napríklad prípravu stredoškolákov na štúdium, alebo požiadavky praxe na budúcich absolventov. Tak to bolo aj teraz. Prodekan František Urban hovorí, že je potrebné povedať priamo, kde sú rezervy stredoškolákov, pre ktorých je prvý semester sito, cez ktoré mnohí neprechádzajú. „Dôvod je jednoduchý, majú slabé základy z matematiky, fyziky, čo je základ technického štúdia," hovorí Urban. Problém má dva rozmery, už na stredné školy prichádzajú žiaci so slabými základmi z týchto predmetov, na strednej škole zase výrazne klesol počet týchto hodín. Matematikárka Viera Záhonová z Ústavu prírodných, humanitných a spoločenských vied Strojníckej fakulty výsledky študentov prezentovala na porovnaní, ako to bolo tento akademický rok pri vstupnom teste a ako to vyzeralo po doučovacom kurze. „Pri vstupnom teste z matematiky až 51 zúčastnených získalo len 6 až 9 bodov, ale po semestrálnom doučovaní sa 69 percent zúčastnených zlepšilo," povedal Urban. A aby tieto poznatky nezostali len v rovine debát, v marci sa učitelia fakulty zúčastnia stretnutia s učiteľmi stredných škôl, kde si to budú môcť rozdebatovať podrobnejšie.
Aktívna musí byť aj prax
Do procesu výchovy strojárov však musí zasiahnuť aj prax. Prodekan Urban hovorí, že mnohé etablované firmy, ktoré v poslednom období tlmili personálny rast, sú teraz nútené zaoberať sa obmenou pracovníkov, keďže mnohí sú v dôchodkovom veku. Potrebujú teda mladých strojárov a tak sa začínajú zaujímať aj o ich výchovu.
Jarmila Horáková osme
Fakty
Strojárska olympiáda v číslach
- Tohtoročnú súťaž fakulta spustila 1. novembra 2010.
- Na internetovej stránke zaznamenali vyše 11 000 prístupov.
- Do súťaže sa zapojilo 581 študentov z 267 škôl z celého Slovenska.
- Test z matematiky vypracovalo 431 študentov.
- Test z fyziky vypracovalo 359.
- Test zo základov strojníctva vypracovalo 370.
- Odborný test, podľa súťažných oblastí, vypracovalo 275 študentov.
,,Do procesu výchovy strojárov však musí zasiahnuť aj prax. František Urban prodekan Strojníckej fakulty STU