Matej Michlík a Igor Žáček získali so svojou firmou Nice Visions prvé miesto v slovenskom finále súťaže energetických startupov PowerUp!. To organizovala 11. októbra spoločnosť Neulogy ako pobočka iniciatívy InnoEnergy. Nice Visions pocestujú na celoeurópske finále PowerUp!, ktoré organizuje InnoEnergy v novembri v Budapešti. Matej Michlík (na fotografii vľavo) je v Nice Visions zodpovedný za marketing a business development, Igor Žáček (vpravo) za hardware development.
Prišli ste s myšlienkou kachličiek, ktoré zároveň slúžia ako solárne panely. Čo je ich výhodou oproti klasickým solárnym panelom?
Michlík: Ide o solárnu fasádu. Tvoria ju panely, kde sa striedajú dizajnové častice a prvky, ktoré generujú elektrinu. Tú nevyrába celá fasáda. Ale to nám umožňuje urobiť ju krajšiu, s prihliadnutím na konkrétnu budovu. Vieme ju vyrobiť na mieru konkrétnym zákazníkom. Sami môžu navrhnúť, čo chcú mať v dizajnových vzoroch, napríklad aj svoje logo.
Čo konkrétne vaše panely nahrádzajú na budove?
Žáček: Zo stavebného hľadiska hovoríme o nahradení klasického fasádneho systému. V oblasti Stredomoria máme tiež ambíciu nahradiť tradičné portugalské kachličky Azulejos.
Počas prezentácie ste povedali, že polovica kachličiek má iba dizajnový význam, druhá polovica je aj funkčná. Akú plochu budovy dokážete pokryť?
Žáček: V zásade celú. Dnešná generácia solárnych článkov vie vyrábať elektrickú energiu pri relatívne slabých svetelných podmienkach.
Michlík: Tým, že solárne články nesú dizajn, umožníme im, aby sa objavili na miestach, kde sa o nich doteraz nikdy neuvažovalo – na kolmých fasádach či na stranách domov. Dnes sú v ponuke tmavomodré alebo čierne solárne panely na prednej časti domu. Vyzerá to strašne. Na streche to nie je až taká bolesť. Ale málokto myslel na prispôsobenie panelov na fasáde domu na centimeter presne.
Váš produkt sa teda bude vyrábať sériovo, ale zároveň poskytne riešenie na mieru.
Michlík: Presne tak. Výroba na mieru je jedným z pilierov nášho biznisu. Ale aj sériovo vyrábané články budú niesť dizajny pripravené renomovanými grafikmi, prípadne vzory, ktoré už nie sú patentovo chránené. Ponúkneme napríklad ľudové vzory z jednotlivých krajín tak, aby aj v Portugalsku prešli pamiatkovou ochranou.
Žáček: Náš minimálny stavebný prvok je kachlička veľkosti 12×12 cm. Solárne panely majú bežnú veľkosť 150×90 cm. My vieme výrazne ľahšie vyskladať vzor.
Aký je rozdiel v nákladoch medzi vaším riešením a klasickými solárnymi panelmi, povedzme v prepočte na kilowatthodiny?
Michlík: Naša fasáda sa počas svojej životnosti zaplatí sama niekoľkokrát. Náklady na ňu sú mimochodom porovnateľné s pasívnymi fasádnymi systémami. Sklenené plášte na administratívnych budovách stoja toľko, čo naše riešenie alebo viac, a neprinášajú nič navyše.
Môžeme hovoriť o tom, že naša fasáda má nižší výkon ako „plnohodnotné“ solárne články. Keďže ich však umiestnime tam, kde by inak byť nemohli, vytvárame pridanú hodnotu. Náš fasádny systém zateplí a mierne odhluční budovu, a zároveň bude vyrábať energiu zo slnka. Živnosť je 60 a viac rokov, štandardné fasády ju majú porovnateľnú – 80 rokov. Preto nie je porovnanie na kilowatthodiny príliš šťastné.
Normálna fasáda predsa len vydrží dlhšie. Keď 60 rokov uplynie, nebudem musieť dať celú fasádu dole a urobiť ju úplne nanovo?
Žáček: Nie. Štandardné fasády sa dizajnujú na životný cyklus budov. Moderné budovy majú relatívne kratší životný cyklus, po 80 rokoch sú považované za technologicky zastaralé. Tým pádom pracujeme s porovnateľným riešením. Na druhej strane môže človek nechať kachličky na budove celý život. Jediný problém, ktorý môže nastať, je pokles výkonu solárnych článkov. Tie, ktoré používame my, majú garantovanú degradáciu 5 percent za 20 rokov. Pravdepodobnejšie je, že dôjde k morálnemu zastaraniu: fasáda síce bude produkovať energiu, na trhu však už budú modernejšie technológie. Ale možno prídeme aj s novým produktom.
Je váš koncept v súlade s obehovým hospodárstvom? Najviac odpadu v Európskej únii pochádza zo stavebníctva. Nebudeme tu mať po 60 rokoch hromadu odpadu a vaše články sa budú musieť vo veľkom vymieňať?
Žáček: Ide o konštrukčný systém, ktorý je nadizajnovaný tak, aby sa dal relatívne ľahko recyklovať. Nevytvárame žiadne šialené chemické zlúčeniny. Kombinujeme existujúce technológie. Chceme sa porozprávať aj s Inštitútom cirkulárnej ekonomiky, ako sa na to pozerá. Už teraz však vieme, že farby, čo používame, nie sú toxické.
V akej fáze sa vaša firma nachádza dnes?
Žáček: Do konca tohto roka chceme prejsť celým ostrým výrobným procesom. Ďalší polrok budeme potrebovať na testovanie, merania a certifikáciu. V budúcom roku by sme začali robiť prvé inštalácie.
Zameriate sa v prvom rade na portugalský a celkovo stredomorský trh?
Michlík: Najskôr potrebujeme vybudovať partnerskú sieť architektonických a developerských firiem, cez ktoré chceme tento produkt ponúkať. Preto sa budeme sústrediť na konkrétne oblasti. Veríme, že časom sa rozšírime všade. Sú krajiny, kde slnečné žiarenie pôsobí menej intenzívne, ale dlhšie, napríklad v Škandinávii.
Kúpna sila v Portugalsku je porovnateľná so Slovenskom. Nejdeme tam preto, že chceme ísť čo najďalej na západ. Ale našu myšlienku inšpirovala portugalská tradícia.
Pomáha začínajúcim firmám v energetike: Ani dobrý produkt sa nepredáva sám
Čo ste študovali?
Michlík: Ja som vyštudoval žurnalistiku na Univerzite Karlovej v Prahe. Ďalej som študoval nové médiá, ktoré som nedokončil. Keďže sa v práci venujem marketingu, toto vzdelanie mi pomohlo spoznať tím okolo Ecocapsule (mobilný dom, ktorý dokáže vďaka solárnej a veternej energii fungovať bez zapojenia do elektrickej siete – pozn. red.). Pomáhal som im v čase najväčšieho rozvoja ich produktu. Staral som sa komunikáciu. Bez takéhoto vzdelania, ktoré nie je ani zďaleka inžinierske, by som neprišiel ani sem na pódium a spolu s kolegami by sme nevyhrali prvé miesto.
Žáček: Ja som študoval architektúru na Slovenskej technickej univerzite. Pred pár rokmi som bol pri zrode Ecocapsule. K architektúre som pomaličky pribral business development (rozvoj obchodu). Pri práci na Ecocapsule sme si uvedomili, že integrácia solárnych panelov do budov je stále v plienkach. Nikto sa na ňu nepozrel z architektonického pohľadu.
Dostali ste dostatočne dobré vzdelanie, aby ste boli úspešní?
Žáček: Technické vzdelanie mám dostatočné. Na Fakulte architektúry STU sa však nepredpokladá, že študenti budú mať vlastnú firmu.
Neučili vás obchodným či marketingovým zručnostiam?
Žáček: Neučili. Máme vynikajúcich odborníkov po technickej stránke, ktorí sú však pramálo pripravení na realitu podnikania. Potom sa musí človek učiť na vlastných chybách.
Je úlohou vysokej školy pripravovať budúcich podnikateľov alebo vychovať odborníkov s technickým základom, ktorí sa musia naučiť v podnikateľských vodách plávať sami?
Žáček: Študentom architektúry by som možno ponúkol podnikanie ako voliteľný, nepovinný predmet. Nebolo by to na škodu pre tých, ktorí majú záujem podnikať.
Michlík: K našej spoločnosti Nice Visions, ktorú sme založili v roku 2016, som sa nedostal cez svoju školu, Fakultu sociálnych vied UK, ale skôr náhodou. Na druhej strane bez záujmu o komunikáciu a písané texty dlho by som sa neohrial ani pri Ecocapsule.
[euractiv.sk 12/10/2017]
Link: https://euractiv.sk/rozhovory/energetika/najlepsi-energeticky-startup-chce-preniest-ludove-vzory-na-solarne-clanky/