Už druhý mesiac robotníci opravujú takmer 130–ročný most, ktorý je najstarším železobetónovým mostom na Slovensku. Popri oprave ho skúmajú aj vedci. Most v centre Krásna nad Kysucou v okrese Čadca, ktorý bol pôvodne stavaný pre konské povozy, zvládol aj súčasný nápor kamiónovej dopravy, ktorá je naň presunutá v prípade, že je hlavná trasa cez Kysuce do Česka a Poľska neprejazdná.
Postupne z vozovky odstránili jednotlivé vrstvy a teraz je možné vidieť pôvodné oblúkové klenby, ktoré tvoria nosný systém mosta. Vedcov prekvapila jedna z konštrukčných vrstiev, ktorá sa pri podobných stavbách štandardne nepoužívala. „Bola tam použitá vrstva akoby vyštetovaného kameňa, ktorá sa používala bežne pri starých rímskych cestách a fungovala na odvodnenie a zároveň ako jedna z nosných vrstiev,“ povedal Ľubomír Pepucha z Výskumného centra Žilinskej univerzity.
Vedci testovali odolnosť železobetónovej konštrukcie a zistili, že aj po 130 rokoch vyhovuje súčasným normám. „Budeme môcť zachovať aj betónové opory, ktoré sú zboku oblúkov a ktoré mali byť podľa pôvodného projektu rekonštrukcie odstránené, pretože sme predpokladali, že budú menej masívne a v oveľa horšom stave. Robili sme diagnostiku a z nej vyplýva, že ich tam po úprave bude možné ponechať, čo pomôže tomu, aby most zostal čo najviac autentický,“ dodal Pepucha.
Zostane aj stará nosná konštrukcia mosta, na ktorú sa položí nová nosná konštrukcia. Momentálne sa opravujú a spevňujú kamenné múry, ktoré sa nakláňali a mohli ohroziť premávku. Potvrdil sa aj výskyt mlynského náhonu v časti predmostia, ktorý slúžil na rozvod vody z rieky. Tá dávala do pohybu mlyny, ktoré boli v minulosti v meste. Podľa primátora Krásna nad Kysucou Jozefa Grapu robotníci doplnili chýbajúce časti v stavbe a náhon spevnili. Táto pamiatka v moste však nebude môcť byť prístupná verejnosti, keďže k mlynskému náhonu sa dá dostať len zo súkromných pozemkov.
Mohutné piliere mosta v Krásne nad Kysucou boli vybudované už v roku 1835. Nosná oblúková konštrukcia mosta zo železobetónu bola postavená v roku 1891, teda v období prvých väčších aplikácií železobetónu pri mostných stavbách a 16 rokov po tom, čo bol postavený vo Francúzsku prvý železobetónový most na svete (1875). Ten postavil Joseph Monier, jeden z vynálezcov železobetónu. Zaujímavé je, že tento francúzsky záhradník predtým vlastnil patent na výrobu vystužených kvetináčov. Neskôr jeho patent využitia železobetónu pri stavbe mostov a lávok kúpila firma Wayss, ktorá takýchto mostov postavila v Európe vyše 300, medzi nimi aj most v Krásne nad Kysucou.
„Železobetónový most v Krásne nad Kysucou je najstarší na Slovensku. V rámci strednej Európy je to zrejme najstarší dodnes funkčný železobetónový most. Síce viem o takomto moste napríklad v Maďarsku, ktorý je o jeden rok starší, ale je menší a už niekoľko rokov neslúži cestnej doprave,“ uviedol Peter Paulík zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity.
Stavitelia most pred 130 rokmi vybudovali veľmi dobre, poctivo aj kvalitne. „Aj keď možno nie vedomky. Pretože v tom čase ešte nevedeli urobiť také výpočty ako dnes. Stavali na základe experimentov týchto Monierových klenieb, ktoré sa robili v Nemecku a z ktorých vyplynuli nejaké rozmery. Tým, že si neboli istí, tak si pridávali rezervu. Kedysi sa nevedomosť nahrádzala faktorom bezpečnosti,“ dodal Paulík.