PUBLIKOVANÉ 7. marec 2012
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „Slovenské univerzity sú bližšie k elite. Slovenská technická univerzita v Bratislave a Univerzita Komenského sa v hodnotení vedeckých výstupov dostali medzi 500 najlepších na svete."Veronika Husárová, redaktorka STV: „V najnovšom hodnotení online aktivít svetových univerzít je Slovenská technická univerzita v Bratislave na 468. mieste. V rebríčku sa posunula vyššie takmer o polovici. Vďačia z to aj získaným zahraničným grantom."
Marián Peciar, prorektor STU v Bratislave: „Naši excelentní pracovníci sa zapojili do výskumných tímov, ktoré sú etablované v zahraničí a tým sa nám podarilo aj získať financie z týchto grantov."
Veronika Husárová, redaktorka STV: „V rebríčku zabodovala aj Univerzita Komenského v Bratislave. Umiestnila sa na 490. mieste."
Karol Mičieta, rektor UK v Bratislave: „Práve toto je možno aj povzbudenie od takejto agentúry, ktorá hodnotí vysoké školy, že sme sa už dostali aspoň dve inštitúcie zo Slovenska medzi prvých 500 a vieme sa ďalej uchádzať o to, aby sme dopadli aj v tých iných, sledovanejších rebríčkoch na lepšom mieste."
Veronika Husárová, redaktorka STV: „Analytička tento úspech našich škôl víta, chýba jej však, že sa slovenské vysoké školy neumiestňujú v prestížnejších rebríčkoch."
Lucia Kleštincová, Inštitút hospodárskej politiky: „Jednoznačne má Slovensko stále veľké rezervy v kvalite vysokých škôl a stále sa neumiestňujú univerzity v tom najprestížnejšom rebríčku vysokých škôl na svete, v tom šanghajskom rebríčku."
Veronika Husárová, redaktorka STV: „Rebríček, v ktorom sa naše školy ocitli v prvej 500-ke, sleduje najmä internetové publikácie, webové prezentácie či výsledky výskumov na internete."
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „Pozvanie do Komentárov prijal prezident Slovenskej rektorskej konferencie Libor Vozár. Dobrý večer prajem."
Libor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie: „Dobrý večer."
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „Pán rektor, do akej miery vlastne zverejnené ocenenie napovedá o skutočnej kvalite našich vysokých škôl a univerzít? Dá sa hovoriť o ich napredovaní?"
Libor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie: „Ja si myslím, že áno. Jedná sa o dve najväčšie a najkvalitnejšie univerzity, ktoré sú na internete, na webe najviac viditeľné a to, že sa zlepšili oproti minulému roku znamená, že sa zlepšujú vo svojej kvalite ako takej."
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „Napriek tomu však v iných svetových rebríčkoch nefigurujeme medzi tou svetovou špičkou, napríklad aj v reportáži bol spomínaný takzvaný šanghajský rebríček. Prečo? Aké kritériá nespĺňame?"
Libor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie: „Tak treba si uvedomiť, že šanghajský rebríček je založený prevažne na vede. Veľmi signifikantní sú nositelia Nobelovej ceny. Sú veľmi dôležitý, supercitovaní vedeckí autori a predsa len si treba uvedomiť, že školstvo u nás má menšiu tradíciu. Najstaršia univerzita má viac ako 90 rokov, čo je porovnanie so stredovekými univerzitami trošku veľmi problematické a treba si uvedomiť, že aj slovenské vysoké školstvo je v porovnaní so zahraničným veľmi nízko financované, takže keď sa zlepší financovanie a trošku sa zvýši tradícia, tak možno rozmýšľať o iných priečkach."
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „Mimochodom, keď už ste spomenuli financovanie našich vysokých škôl, je to nastavenie šťastné, keď zoberieme do úvahy, že to financovanie do veľkej miery závisí aj od počtu študentov. Neláka to potom niektoré školy takpovediac podliezť tú latku kvality na úkor kvantity?"
Libor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie: „V dnešnej dobe, keď hovoríme o financovaní vysokých škôl, mali by sme dodať, že hovoríme o financovaní verejných vysokých škôl. Zhruba 44 % finančných prostriedkov prichádza úmerne k počtu študentov, približne 30 % prostriedkov úmerne počtu verejných publikácií, grantov a doktorandov a zvyšok prichádza podľa iných kritérií. Treba si uvedomiť, že asi inej cesty niet. Jednoducho treba rozlíšiť veľkú a malú vysokú školu a tej veľkej vysokej škole dať viac peňazí, pretože je na vzdelávanie väčšieho množstva študentov, ak sa to vzdelávanie má zabezpečovať kvalitne, je predsa len potrebné väčšie množstvo peňazí."
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „Inak, neraz sa v rôznych diskusiách objavujú názory, že na Slovensku máme priveľa vysokých škôl a že aj preto vlastne trpí trošku ich kvalita, ale čísla hovoria o tom, že všetky krajiny V4 mali v roku 2009 na milión obyvateľov viac vysokých škôl ako Slovensko, napriek tejto štatistike, vidíte nejaký priestor povedzme na rozšírenie niektorých študijných programov, ktoré nemusia byť až natoľko kvalitné, možno niektorých fakúlt alebo aj škôl?"
Libor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie: „Počet vysokých škôl je mediálne taká príťažlivá téma, možno príťažlivá pre politikov. Keď sa pozrieme do štatistík, my sa medzi európskymi a americkými univerzitami nachádzame niekde v strede. Máme približne 6 univerzít na milión obyvateľov a väčší počet má napríklad Francúzsko, Spojené štáty, Rakúsko, ale taktiež menej rozvinuté krajiny a zase na druhej strane rebríčka sa nachádzajú iné univerzity. Ja si myslím, že toto nie je podstatné z hľadiska kvality vysokých škôl. Z pohľadu kvality vysokých škôl je dôležité, aby vysoké školy boli náležite financované a aby na vysokých školách boli pružne nastavené mechanizmy akreditácie, mechanizmy regulácie tak, aby jednoducho vysoké školy sa orientovali na kvalitu a potreby trhu práce."
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „Predsa mi však nedá neopýtať sa aj keď nepripúšťate, že máme veľa vysokých škôl, pripúšťate, že jednotlivé školy majú priveľa absolventov na naše podmienky?"
Libor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie: „Ja si myslím, že na naše podmienky nemáme veľa absolventov. Závisí od toho, ako si porovnávame tieto počty. Európska únia vo svojej stratégii EÚ 2020 si predsavzala 40 % populácie dostať do vysokoškolského vzdelania. Keď si my porovnávame študentov prvých ročníkov mladších ako 20 rokov s populáciou 19-ročných, tak na slovenských vysokých školách je približne 40 % populácie na vysokých školách, čo nie je veľmi vysoké číslo. Myslím si, že do budúcnosti netreba toto číslo zvyšovať, ale nemyslím si, že tento počet je vysoký na európske pomery."
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „Poďme k aktuálnemu problému, ktorý veľmi súvisí aj so systémom vzdelávania. Máme jednu z najvyšších nezamestnaností mladých ľudí, sme tretí po Španielsku a Grécku. Odborníci sa zhodujú, že treba viac prepojiť to vzdelanie s praxou. Ako?"
Libor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie: „Treba úplne jasne povedať, že nezamestnanosť absolventov nie je problémom vysokých škôl, pretože keď si porovnávame nezamestnanosť vysokoškolsky vzdelaných ľudí, absolventov vysokých škôl, tak dlhodobo počas desiatich rokov je zamestnanosť vysokoškolákov na úrovni EÚ 27-ky, na priemere EÚ 27-ky, ba dokonca v niektorých rokoch sme mali nižšiu nezamestnanosť vysokoškolákov. Čo je problém nezamestnanosti absolventov, je problém absolventov so stredoškolským vzdelaním a úplná katastrofa je slovenská pozícia s nezamestnanosťou mladých ľudí, ktorí nemajú ukončené stredoškolské vzdelanie."
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „Napriek tomu ale je známe, že niektorí vysokoškolskí absolventi už nenachádzajú uplatnenie na trhu, pretože je priveľa absolventov nejakých študijných programov. Myslíte si, že nemá zmysel tu regulovať? Že iba na tom strednom školstve, na vysokom nie?"
Libor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie: „Ja myslím, že treba sa pozrieť na to, že čo robí vyspelý svet, čo robí Európska únia. Myslím si, že je potrebné nastaviť vysokoškolské vzdelanie tak, aby pri tom 40 % podiele populácie aby vysokoškolské vzdelanie nebolo orientované len na produkciu budúcich vedcov, ale aby to bolo vzdelávanie pre prax, pre život. Myslím si, že treba postupovať tak, ako to odporúča Európska únia. Vytvoriť sústavu povolaní, vytvoriť sústavu kvalifikácií pre tieto povolania a myslím si, že by sme mali väčší dôraz dať na prakticky orientované študijné programy tak, aby sme naplnili potreby praxe."
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „Ak sa nemýlim, napríklad mal by byť kladený dôraz aj na niektoré bakalárske programy, pretože nie je na všetko potrebné vyštudovať tých 5 rokov."
Libor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie: „Áno, hovoríte presne to, ako to vidím aj ja. Nie je možné, aby 40 % populácie prechádzalo cez bakalárske, magisterské, inžinierske alebo prípadne doktorandské štúdium. Práve bakalárske štúdiá, ktoré nahrádzajú v minulosti tak obľúbené priemyslovky alebo možno aj iné typy profesijne orientovaných stredných škôl, by mali nájsť svojich absolventov v praxi, absolventov prakticky orientovaných študijných bakalárskych programov a tým by sme vlastne podporili aj kvalitu na inžinierskom a magisterskom štúdiu, lebo nie celá populácia by prechádzala cez 5-ročné štúdium."
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „A keď ostaneme ešte pri tej kvalite, aspoň krátko na záver, ako by ste vy podnietili tú väčšiu kvalitu našich študijných programov, pretože sú tam určité rozdiely medzi jednotlivými vysokými školami."
Libor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie: „Myslím si, že by sme mali prispôsobiť pravidlá hry našej akreditácie európskym zvyklostiam. Vo vyspelom svete je zodpovednosť za kvalitu postavená na vysokej škole a tie externé telesá, ako napríklad akreditačná komisia, kontrolujú procesy, ktoré majú zavedené vysoké školy. U nás je tá situácia iná. U nás akreditácia znamená reguláciu vysokého školstva a obávam sa, že akreditácia v dnešnej dobe, v dnešnej podobe nedáva informáciu o tom, ako je kvalitné vysoké školstvo."
Marta Jančkárová, moderátorka STV: „Pán rektor, napriek všetkému, že to takto vyzerá, uvidíme, ako to bude v budúcnosti, veľmi pekne ďakujem za tieto zaujímavé informácie. Všetko dobré. Dovidenia."
Libor Vozár, prezident Slovenskej rektorskej konferencie: „Ďakujem aj ja veľmi pekne.