PUBLIKOVANÉ 4. máj 2012
Divadlo Malá scéna STU má finančné problémy. Vyzýva, aby sa viac hovorilo o tom, kto a ako využíva verejné zdroje.Divadlo Malá scéna STU sa rozhodlo pozastaviť „svoju nekomerčnú činnosť vo verejnom záujme po vyše dvadsiatich rokoch“. Dôvodom má byť nedostatok peňazí z verejných zdrojov. V májovom programe tak zostala iba premiéra antickej Lysistraty a jej reprízy.
Kríza poslania
Zatiaľ to teda nie je úplný koniec. Vo svojom verejnom vyhlásení formulovalo vedenie divadla pozastavenie ako „snahu o prežitie“, ktorá by mala znamenať prechod ku „komerčnej činnosti“. Tú charakterizoval šéf divadla Štefan Korenči tak, že by sa museli začať správať celkom inak a napríklad ponúkať predstavenia firmám. Manažérka Monika Korenčiová naznačila, že táto cesta je v čase krízy neperspektívna. Navyše, nevie si predstaviť, či to tím divadla „prežije duševne“, či to bude chcieť urobiť. „Dvadsať rokov vedieme divadlo a vnímame to ako poslanie. Robili sme predstavenia pre deti, dávali sme šancu mladým hercom,“ tvrdí Monika Korenčiová. „Ak však máme prejsť na inú činnosť – prenajímať priestor, robiť muzikály alebo čokoľvek, čo nepovažujeme za také, čo má zmysel, tak radšej pôjdeme preč.“ Divadla by jej bolo ľúto, ale vraví, že okrem peňazí už im dochádzajú aj sily. „My na žiadnom predstavení nezarobíme,“ obhajuje zámer divadla. „Prečo to robíme? Lebo to má zmysel, je to naše poslanie, ale zdá sa, že niekde sa tento pocit predsa len končí.“
Malý príspevok na lístok
Štefan Korenči tvrdí, že produkcia Malej scény STU je svojou koncepciou, množstvom predstavení a charakterom divadla bez stáleho súboru porovnateľná s divadlami, ktoré v Bratislave zriaďuje mesto, VÚC či štát. Tvrdí však, že financie, ktoré k nim prichádzajú z verejných zdrojov, sú v nepomere. „Niektoré divadlá dostávajú príspevok 57 eur na jednu predanú vstupenku, my by sme potrebovali štrnásť, ale dostali sme len osem.“ Ako súkromný subjekt sa môžu uchádzať o dotácie z ministerstva kultúry, dotácie z mesta a kraja. Tento rok im grantová komisia ministerstva kultúry celkovo pridelila 28–tisíc eur.
Rastúce dlhy
Korenči vidí najväčší problém v „divadelnom zákone, ktorý nedáva možnosť zriadenia súkromného divadla, a tým zabraňuje tvorbe konkurenčného prostredia“. Vo verejnej výzve upozorňuje aj na to, že nikto spätne nevyhodnocuje činnosť divadiel. „Ľudia, ktorí rozhodujú o verejných financiách, zdá sa, vôbec neberú ohľad na to, čo za tie peniaze divadlá naozaj urobili,“ hovorí Korenčiová. Divadlo fungovalo dvadsať rokov pod značkou a.ha, doteraz ponúklo vyše šesťdesiat premiér. Pred dvoma rokmi sa presťahovalo z priestorov na Školskej ulici na Malú scénu, ktorú vlastní Slovenská technická univerzita. Zmluvu podpísali na päť rokov, no na nájomnom už narastajú dlhy. „Máme prísľub ministerstva kultúry, že sa nám pokúsi pomôcť,“ dodáva Monika Korenčiová. „Ale otázne je, či to dovtedy prežijeme“. Jana Močková