PUBLIKOVANÉ 25. apríl 2012
Rastislav Iliev, moderátor: „O vzdelávanie sa v technických odboroch majú dnes žiaci a študenti stále menší záujem. Pri rozhodovaní im však môže výrazne pomôcť motivácia. O tom, že sú šikovní, sme sa presvedčili na oceňovaní mladých talentov.“Monika Hucáková, redaktorka: „Inovatívne nápady mladých študentov nezostali ani tento rok nepovšimnuté. Ich úlohou bolo už po deviaty krát hľadať nápady a riešenia na skvalitnenie výroby na Slovensku. V roku 2012 sa mali orientovať najmä na uplatnenie nových technológii v potravinárskom priemysle. Zatiaľ študujú na stredných odborných školách, no ich almou mater sa možno vďaka ich šikovnosti už čoskoro stane Slovenská technická univerzita.“
Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave: „Už klobúk dolu, poviem jedným slovom, lebo to, čo som dnes videl a videl som to aj včera, tak poviem, ma naozaj veľmi, veľmi príjemne prekvapilo a musím povedať, že aj naši súčasní študenti by v mnohých prípadoch, poviem, museli sa od týchto študentov učiť.“
Marián Hrica, Siemens, s.r.o.: „Ja pravidelne chodievam do štátnicových komisií a skutočne musím povedať, že tieto projekty sú na úrovni bakalárskych prác alebo základu dobrej diplomovej práce. Samozrejme, chýba tam ten rozmer vedeckej práce. To sa mladí ľudia nemôžu naučiť na strednej škole. Na to tu máme vynikajúce vysoké školy. Ale ten technický základ, vlastne aplikovanie techniky do konkrétnych riešení, to je vynikajúca úroveň skutočne a mladí ľudia na Slovensku, moji pracovníci alebo títo mladí študenti sa vyrovnajú našim kolegom, ktorí robia vývoj vo výrobných závodoch v Nemecku.“
Monika Hucáková, redaktorka: „Hlavnú cenu si v súťaži prevzali autori projektu Automatická montážna a triediaca linka s robotom. Mladí konštruktéri si dali za cieľ zhotoviť triediacu linku, ktorá by rozoznávala súčiastky podľa druhu materiálu a podľa farby.“
Matej Molnár, Stredná odborná škola technická v Michalovciach: „Tá farba sa dá nastaviť, takže môže to triediť hocijaké súčiastky. V našom prípade to triedi kelímky na ďalšiu výrobu.“
Martin Jančo: Stredná odborná škola technická v Michalovciach: „Pri vyrábaní kelímkov môžu byť rôzne druhy kelímkov a jednotlivé ich roztrieďovanie nemusí byť robené vlastne nejakým človekom, ktorý by to musel ručne odtriediť, ale robot, no ako náš projekt to vlastne roztriedi.“
Monika Hucáková, redaktorka: „Študenti pracovali pod odborným dohľadom svojho pedagóga. Uplynul rok, kým postavili mechanickú časť a ďalší rok vytvárali programovú časť.“
Ján Pirčák, pedagóg na Strednej odbornej škole technickej v Michalovciach: „Čo sa týka programového vybavenia, tak chlapci postupovali úplne samostatne, ale po treťom ročníku, kedy mali základy programovania PLC automatov a vlastne tam sa naučili tým základom. Chlapci niekedy prišli po prebdenej noci do školy, možno aj niekedy neskoro a tiež som videl na nich, že aj unavení.“
Monika Hucáková, redaktorka: „Hlavnej témy súťaže – Inováciám v potravinárskom priemysle, sa najviac venovali študenti z Kysuckého Nového Mesta. Chceli by namiešať kávu, ale po svojom.“
Peter Hrošovský, Stredná škola v Kysuckom Novom Meste: „Tento náš model nie je ešte nič, čo by nebolo vymyslené, ale dá sa obohatiť o rôzne iné ako komponenty, ktoré by ho vlastne vynovili a zlepšili.“
Štefan Beňadik, Stredná škola v Kysuckom Novom Meste: „Je to vlastne taká, no plniaca linka a neviem, využitie má dosť široké, dá sa prerobiť na miešanie rôznych nápojov, takže by som to definoval ako, že je to automat na nápoje, no.“
Monika Hucáková, redaktorka: „Cenu strojníckej fakulty si prevzali študenti zo Žiliny, ktorí zostrojili automatickú liaheň hydiny. Funguje nezávisle od ročného obdobia, je plne autonómna a nevyžaduje obsluhu. Tragédia na železničnom priecestí v Polomke inšpirovala chlapcov z Nitry k zostrojeniu zabezpečovacieho systému, ktorý by mal riešiť najmä pružnosť železničnej dopravy. Posledným oceneným nápadom je plniaca linka študentov zo Spišskej Novej Vsi, vďaka ktorej by sa malo mlieko v automatoch čerpať do fliaš rýchlejšie a efektívnejšie.“
Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave: „Každý jeden projekt ste videli, že je to pekný začiatok, ale začiatok, na ktorom by mali naďalej stavať. Každý jeden projekt je, poviem, prekonal tie pôrodné bolesti, už žije, už je dieťa tu, ale treba sa starať oň, treba ho vychovávať a myslím si, že to je už úloha nás – vysokoškolského stupňa.“
Monika Hucáková, redaktorka: „Do deviateho ročníka súťaže mladých talentov sa zapojilo štrnásť škôl a dvadsaťjeden projektov. Vo finálovom kole súťažilo desať najlepších nápadov, ktoré vybrala komisia zložená s odborníkov v oblasti elektrotechniky, informatiky a potravinárskeho priemyslu.“