Paradox slovenských vysokých škôl - veľa doktorandov a slabý výskum
Aká bola kvalita vzdelávania a výskumu slovenských vysokých škôl v minulom roku? Odpoveď dáva aj siedme hodnotenie ARRA - Akademickej rankingovej a ratingovej agentúry, ktorá rebríček fakúlt zverejnila v závere minulého roka.
Hodnotených bolo spolu 109 fakúlt - všetkých 104 fakúlt verejných vysokých škôl a päť fakúlt súkromných vysokých škôl. V oblasti atraktivity štúdia pribudlo sledovanie zahraničných mobilít a absolventskej nezamestnanosti a pre oblasť výskumu začal byť sledovaný aj vedecký výkon fakulty v priemere na jedného doktoranda. Ani tieto nové kritériá však výrazne nezmenili poradie v porovnaní s minuloročným rankingom.
Tradiční lídri, ako napríklad Univerzita veterinárskeho lekárstva, Fakulta chemickej a potravinárskej technológie STU, Jesseniova lekárska fakulta UK či Evanjelická bohoslovecká fakulta UK, si naďalej udržiavajú vedúce postavenie.
Nevyváženosť
Pri mnohých fakultách bol pozorovaný výrazný medziročný prepad v grantovej úspešnosti. Medicínske a umelecké fakulty zaznamenali dokonca až 40-percentný pokles. Pri niektorých skupinách fakúlt, najmä ekonomických a pedagogických, bol však v dôsledku zvýšenia zahraničných výskumných grantov pozorovaný aj celkový nárast grantovej úspešnosti. Ďalším globálnym znakom platným pre skoro všetky skupiny fakúlt je relatívne zvýšenie počtu doktorandov v pomere k počtu študentov 1. a 2. stupňa. Napriek tomu, že tento jav by mal znamenať aj zlepšenie výskumného potenciálu fakúlt, celkový vedecký výkon nebol výraznejšie posilnený. Samotné zvýšenie podielu doktorandov je teda bez adekvátneho zvýšenia vedeckej produkcie javom skôr negatívnym. To sa odrazilo aj v novozavedených kritériách tzv. doktorandského paradoxu. Tie zhoršili bodové hodnotenie väčšiny fakúlt, ktoré vychovávajú zvýšený počet doktorandov - budúcich vedeckých pracovníkov v prostredí, v ktorom je vedecký výkon relatívne slabý.
Aj tu však existujú pozitívne výnimky - napríklad Fakulta chemickej a potravinárskej technológie STU a Fakulta elektrotechniky a informatiky STU majú spoločný podiel doktorandov na celkovom počte doktorandov technických fakúlt iba 18 percent, avšak spoločný podiel na celkovom počte publikácií skupiny je až 46 percent a citácií dokonca 69 percent. Títo doktorandi sú teda vychovávaní v živom a výskumu naklonenom prostredí.
Internacionalizácia
Počet zahraničných denných študentov na slovenských vysokých školách je aj v porovnaní s inými krajinami veľmi nízky. Ich podiel v priemere dosahuje približne iba dve percentá. Ako pozitívne výnimky možno uviesť tri medicínske fakulty Univerzity Komenského - Jesseniova lekárska fakulta UK, Lekárska fakulta UK a Farmaceutická fakulta UK, ktorých podiel zahraničných študentov dosahuje 23 až 27 percent a kde študuje takmer polovica zo všetkých zahraničných študentov na slovenských vysokých školách. Rovnako, ako málo zahraničných študentov naše vysoké školy prijímajú, málo našich študentov je tiež vysielaných do zahraničia. Cez program ERASMUS a štipendiá SAIA odišlo za posledný rok na stáž do zahraničia len 2,1 percenta denných študentov. Pozitívnymi príkladmi v tomto smere sú najmä Fakulta výtvarných umení AU (13,9 percenta) či Fakulta managementu UK (12,2 percenta).
Zamestnanosť
Uplatneniu absolventov bolo venované nové kritérium absolventskej nezamestnanosti, kde sa vyskytli možno najväčšie rozdiely medzi fakultami. Pri viacerých fakultách bol badateľný výrazný regionálny efekt, kde najmä fakulty z východného Slovenska končili na posledných miestach vo svojich skupinách - Fakulta verejnej správy UPJŠ (16,1 percenta), Fakulta umení TUKE (14,5 percenta) a, naopak, fakulty sídliace v Bratislave vykazovali minimálnu nezamestnanosť. Aj keď mal regionálny faktor určite vplyv na absolventskú nezamestnanosť, absolventom nie sú kladené prekážky v tom, aby si v prípade nedostatku pracovných príležitostí hľadali prácu i mimo svojho regiónu. Navyše, aj viaceré fakulty z východného Slovenska dosahujú minimálnu mieru absolventskej nezamestnanosti - Fakulta výrobných technológií TUKE (0,8 percenta), Fakulta elektrotechniky a informatiky TUKE (1,35 percenta), Ekonomická fakulta TUKE (1,54 percenta) a Prirodovedecká fakulta UPJŠ (2,4 percenta).
Súkromné školy
Do posledného z hodnotení ARRA bolo po prvýkrát zaradených až päť fakúlt súkromných vysokých škôl, ktoré aj napriek čiastočnému znevýhodneniu v grantovej oblasti a zahraničných mobilitách obstáli v porovnaní s verejnými vysokými školami pomerne dobre. Ani v jednej skupine neskončila súkromná vysoká škola na poslednom mieste rebríčka a viaceré kritériá plnili medzi najlepšími spomedzi hodnotených fakúlt. Za povšimnutie stojí najmä veľmi dobré umiestnenie Fakulty ekonómie a podnikania PEVŠ, ktorá skončila na piatom mieste zo 14 v skupine ekonomických fakúlt. Toto umiestnenie je aj výsledkom lepšieho počtu vedeckých publikácií a citácií v medzinárodných databázach.
Miroslav Medveď, ARRA
VÍŤAZI V SKUPINÁCH ODBOROV
Technické odbory
1. Fakulta chemickej a potravinárskej technológie STU
2. Strojnícka fakulta ŽU
3. Fakulta elektr. a informatiky STU
Prírodovedné odbory
1. Prírodovedecká fakulta UPJŠ
2. Fakulta matematiky, fyziky a informatiky UK
3. Prírodovedecká fakulta UK
Medicínske odbory
1. Jesseniova lekárska fakulta UK
2. Lekárska fakulta UPJŠ
3. Farmaceutická fakulta UK
Poľnohospodárske odbory
1. Univerzita veterinárskeho lekárstva
2. Lesnícka fakulta TUZVO
3. Fakulta biotech. a potravinárstva SPU
Ekonomické odbory
1. Ekonomická fakulta TUKE
2. Fakulta ekonómie a manažmentu SPU
3. Národohospodárska fakulta EU
Ostatné spoločenské vedy
1. Fakulta sociálnych a ekonomických vied UK
2. Fakulta politických vied a medzinárodných vzťahov UMB
3. Fakulta medzinárodných vzťahov EU
Filozofické odbory
1. Filozofická fakulta UPJŠ
2. Fakulta human. a prírodných vied PU
3. Filozofická fakulta UK
Právnické odbory
1. Právnická fakulta Trnavskej univerzity
2. Právnická fakulta UK
3. Právnická fakulta UPJŠ
Pedagogické odbory
1. Pedagogická fakulta TU
2. Fakulta tel. výchovy a športu UK
3. Pedagogická fakulta UK
Umelecké odbory
1. Fakulta múzických umení AU
2. Hudobná a tanečná fakulta VŠMU
3. Divadelná fakulta VŠMU
Teologické odbory
1. Evanjelická bohoslovecká fakulta UK
2. Teologická fakulta TU
3. Fakulta reformovanej teológie UJS
ARRA
Akademická rankingová a ratingová agentúra (ARRA) je občianske združenie. Vzniklo v roku 2004 s cieľom prispievať k zvyšovaniu kvality vzdelávania a vedy na Slovensku. Organizácia vznikla zo spoločnej iniciatívy bývalých študentských lídrov a osobností z akademického prostredia. Spoločným menovateľom aktivít agentúry je hodnotenie kvality vzdelávania a výskumu na vysokých školách a vedeckých inštitúciách v SR.
PUBLIKOVANÉ 10. február 2012