Za mostnú tragédiu zatiaľ nik nepyká. Podpernej konštrukcii podľa odborníkov chýbalo stuženie, preto spadla.
BRATISLAVA. Školácka chyba zapríčinila pád rozostavaného diaľničného mosta pri Iliašovciach neďaleko Levoče, kde vlani v novembri zahynuli štyria robotníci. Vyplýva to z posudku, ktorý si dala vypracovať Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Nesprávne bola navrhnutá podperná konštrukcia. Zabudlo sa na stuženie podper pri pilieroch, čo sa učí už v prvých ročníkoch na stavebnej fakulte. „Prepojenie susedných podperných rámov bolo zaistené len závitovými tyčami bez diagonál,“ napísali do posudku Ľudovít Fillo a Jaroslav Halvoník z Katedry betónových konštrukcií a mostov Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Únosnosť podper bola podľa ich prepočtov dvakrát prekročená. Konštrukcia spadla vo chvíli, keď v debnení bolo 330 z 500 kubických metrov čerstvého betónu. Zistenia odborníkov sú zverejnené v Zborníku príspevkov, ktorý vyšiel po marcovej konferencii 9. Fórum koľajovej dopravy. Kto je za pád zodpovedný, neriešia. Halvoník nechcel o posudku hovoriť, odkázal na NDS. „Nevyjadrujeme sa do skončenia vyšetrovania,“ reagoval jej hovorca Marcel Jánošík. Policajti dosiaľ nikoho neobvinili. Čakajú na znalecký posudok, ktorý má začiatkom septembra dodať Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity. Zodpovedá zaň Ján Bujňák. „Okrem technických pochybení sú tu aj nedostatky legislatívneho charakteru,“ povedal Bujňák. Viac neprezradil, lebo podpísal mlčanlivosť. S výstavbou mosta opäť začali v apríli. Túto časť diaľnice D1 stavia konzorcium firiem Váhostav a Bögl a Krýsl. Druhá z nich mala na starosti práve stavbu mosta. Robila aj na moste, ktorý v roku 2008 spadol v českej Studénke pred rozbehnutý vlak. Pri nešťastí zahynulo osem ľudí. (mm, dak)
PUBLIKOVANÉ 13. august 2013