BRATISLAVA - Vráti sa strach z matematiky na stredné školy? Najnovšia iniciatíva Slovenskej matematickej spoločnosti, ktorú podporujú takmer všetci rektori slovenských univerzít, požaduje razantné zmeny vo výučbe matematiky vrátane zavedenia povinnej maturity z nej. Šéfom vysokých škôl sa nepáči, že im do škôl chodia matematicky slabo pripravení študenti. Samotní učitelia sa stavajú k tomuto návrhu skepticky. Ako na požiadavky zareagovalo ministerstvo?
Väčšina rektorov či dekanov vysokých škôl má hlavu v smútku z úrovne matematiky v školách. ,,Študenti bez maturity z matematiky nevedia urobiť základné algebrické úpravy a neovládajú výpočty, ktoré by mal stredoškolák ovládať," tvrdí dekan Chemicko-technologickej fakulty STU Ján Šajbidor. Pridáva sa k nemu aj jeho šéf. ,,Vedomosti absolventov stredných škôl sú neuspokojivé," hovorí rektor STU Robert Redhammer. Podľa neho je nutné zvýšiť počet hodín matematiky a zmeniť spôsob výučby. ,,Treba upraviť príklady tak, aby boli bližšie témam súčasného života," dodáva. Navrhujú preto povinnú maturitu z matematiky pre stredné školy, ktoré pripravujú študentov z prírodných, informatických, ekonomických vied či matematiky. V praxi ide o veľkú väčšinu škôl a gymnázií.
Učitelia sú proti
Ministerstvo školstva sa postavilo k požiadavke rektorov vlažne. ,,V tejto chvíli otázku povinnej maturity z matematiky nechávame otvorenú," napísali. Podľa rezortu by bolo problematické určiť, ktorých škôl by sa to týkalo. Proti sú však niektorí učitelia matematiky. ,,Nie všetci majú na tento predmet bunky. Povinná maturita z matematiky je na tej istej úrovni ako maturita z chémie, fyziky alebo biológie," tvrdí učiteľka Aneta Sýkorová. Dodáva, že najväčší problém je v nedostatku učiteľov matematiky. ,,Menej ako polovica vyštudovaných aj naozaj učí. A ani sa nečudujem, kto by učil za 450 eur," hovorí. Ani učiteľ matematiky na Matematicko-fyzikálnej fakulte UK Peter Vankúš nie je za povinnú matematiku plošne. ,,Lepšie by bolo, keby si vysoké školy dali ako podmienku maturitu, a tým by boli študenti motivovaní sa jej venovať," tvrdí. Podľa neho je však počítanie dobré pre celkový rozvoj analytického myslenia, logiky, čítanie grafov a prácu s informáciami.
ČO VYČÍTAJÚ REKTORI MINISTROVI
neuspokojivý stav vedomostí absolventov stredných škôl
málo hodín matematiky
spôsob výučby - treba viac vysvetľovať jej praktické využitie
študenti nevedia základné počty, aj trojčlenka je problém
nízka úspešnosť maturantov z matematiky (45,7 % študentov)
FOTO:
Rektor STU Robert Redhammer je za viac matematiky.
Minister školstva Plavčan sa k návrhu stavia vlažne.
[Nový Čas 12/10/2016]