Mária Chreneková Pietrová, moderátorka: „Predstavte si, že by sa turisti plaviaci sa z Viedne nezastavili iba v Bratislave, ale výletnou loďou by pokračovali až do bahenných kúpeľov Piešťanoch? Pre Slovensko je táto predstava dnes o čosi reálnejšia.“
Jaroslav Zápala, moderátor: „Zatiaľ však iba v mierke jedna ku päťdesiat. Naši vodohospodári totiž zostrojili rekordne veľký model Vodného diela Kolárovo.“
Marek Gudiak, redaktor: „V časoch, keď vieme presne spočítať dráhu vesmírnych telies, ešte nedokážeme spočítať, ako tečie voda. Týmito slovami nám predstavil model zatiaľ neexistujúceho vážskeho vodného diela vodohospodár Možiešik.“
Ľudovít Možiešik, Stavebná fakulta STU: „Nedá sa to urobiť na prvýkrát, nedá sa to hneď spočítať.“
Marek Gudiak: „Na šírku má tento model štrnásť metrov, no a na dĺžku takmer päťdesiat, čím sa stal najväčším v sedemdesiatosemročnej histórii technickej univerzity. No a už dnes je vďaka nemu jasné, že Vodné dielo Kolárovo malo v pôvodných projektoch hneď niekoľko nedostatkov.“
Peter Dušička, Stavebná fakulta STU: „Jedným z tých najdôležitejších výsledkov výskumu je úprava horného zhlavia, pôvodný tvar nevyhovoval, bolo tam nepriaznivé prúdenie vody a tie lode odťahovalo smerom na ... čo je neprípustné. ďalšia významná úprava bola úprava ľavého brehu rieky Váh, to koryto bolo veľmi úzke na tomto mieste a my sme ho rozšírili preto, aby vlastne klesli rýchlosti na vjazde do plavebnej komory.“
Marek Gudiak: „Pôvodné plány Slovenska boli veľkolepé. Štát chcel stavať nielen makety, ale aj reálne vodné diela. Okrem Kolárova ďalšie a ďalšie tak, aby lode splavili Váh až po Žilinu. Padol dokonca aj nereálny termín - rok 2030.“
Ľudovít Možiešik: „Je tam prestavaných rádovo desiatky až stovky miliónov nevyužité. S vodnou cestou ... vodnými dielami je to ako s reťazou. Je taká silná, aké je najsilnejšie najslabšie ohnivko, lebo keď jedno ohnivko chýba, reťaz nefunguje. Toto vodné dielo s niekoľkými úpravami by nám zaistilo, že by sme mnoho tovarov presunúť z ciest na vodu.“
Marek Gudiak: „Vodné diela síce poburujú aktivistov, no regiónu prinášajú na lodiach turistov a z miestnych fabrík naopak loďami odnášajú do sveta tovary ekologickejšie ako kamiónmi. No a akým celý trojročný projekt, ktorého výsledkom bol tento model vyšiel dvestošesťdesiattisíc, Vodné dielo Kolárovo by v skutočnosti stálo približne odhadom sedemdesiat miliónov.“
Ľudovít Možiešik: „Mnoho ľudí sa ma pýta, že či to nie je zbytočne drahá záležitosť. Toto by sa dalo postaviť za pár kilometrov diaľnice v zložitom území.“
http://videoarchiv.markiza.sk/video/televizne-noviny/televizne-noviny/46512_televizne-noviny
(6. správa v poradí)