Na slovenskom trhu môže byť podnikateľ úspešný. Ak však chce získať benefit z kvantity predávaných produktov, musí ísť do susedného štátu a prekonávať legislatívne odchýlky.
Robert Redhammer, archívne foto Foto: TASR/Pavel Neubauer
Bratislava 28. septembra (TASR) - Neexistencia jednotného aj digitálneho trhu v EÚ brzdí Európu, ako aj Slovensko. Uviedol to dnes v úvode konferencie "Jednotný digitálny trh - príležitosti pre Slovensko" rektor Slovenskej technickej univerzity(STU) Robert Redhammer.
"Predstavme si mladého podnikateľa, ktorý má geniálny produkt a snaží sa ho presadiť na trhu. Pri 5-miliónovom (slovenskom) trhu môže byť úspešný, avšak ak chce získať benefit z kvantity predávaných produktov alebo služieb, tak musí ísť do susedného štátu prekonávať legislatívne odchýlky, jazykové bariéry a aj mentalitu ľudí. Takto však získa možno len dvojnásobok trhu. Ak chce ísť ešte ďalej, musí znova podstupovať zmeny a adaptáciu v obchodnej politike," priblížil.
Konkurent podnikateľa v USA alebo v Číne sa však podľa Redhammera nemusí venovať pre zväčšenie trhu zmenám v obchodnej politike do takej významnej miery a môže zatiaľ pripravovať nový produkt alebo jeho novú generáciu. "Toto je teda problém Európy: Fragmentácia trhu. Samozrejme aj v oblasti digitálneho trhu pôsobí táto fragmentácia do istej miery ako brzda," dodal rektor STU.